بشر فقط با ظهور به احسن الحال می رسد نه چیز دیگر!
۱۳۹۵/۰۱/۰۹
–
۸۶ بازدید
بشر فقط با ظهور به احسن الحال می رسد نه چیز دیگر!
اگر وضعیت موجود، مطلوب ما نیست و ما به دنبال رشد و تعالی هستیم این رشد و تعالی برای جامعه انسانی وقتی محقق می شود که حضرت مهدی علیه السلام تشریف بیاورند. کمال آرمانخواهی جامعه بشری محقق نمی شود مگر با آمدن حضرت حجت علیه السلام.
بشر فقط با ظهور به احسن الحال می رسد نه چیز دیگر!
اگر وضعیت موجود، مطلوب ما نیست و ما به دنبال رشد و تعالی هستیم این رشد و تعالی برای جامعه انسانی وقتی محقق می شود که حضرت مهدی علیه السلام تشریف بیاورند. کمال آرمانخواهی جامعه بشری محقق نمی شود مگر با آمدن حضرت حجت علیه السلام.
اسدالله مصطفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی اهل البیت علیه السلام در گفت و گو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به دعای تحویل سال نو تصریح کرد: دعایی که در هنگام حلول سال نو قرائت می شود اگر به آن دقت کنیم می بینیم که نتیجه و غایتی که ما در این دعا از خدا طلب می کنیم – البته بعد از این که خدا را با چند صفت مختلف مانند مقلب القلوب و محول الاحوال و … می خوانیم- این است که حال ما را بهترین حال ها تغییر دهد «حول حالنا الی احسن الحال».
وی در بیان مفهوم احسن الحال گفت: احسن الحال وقتی است که انسان به آن هدف و غایتی که برای آن خلق شده نزدیک شود و به آن دست یابد. قرآن درباره هدف خلقت می فرماید: « وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لیعبُدُونِ» من جن و انسان را نیافریدم مگر برای عبادت. و به تعبیر مفسرین «ای لیعرفون» یعنی شناخت خدا.
مصطفوی در ادامه افزود: تحقق این وعده، یعنی «عبادت و معرفت حق» که همان خواسته ما در احسن الحال است، در زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام محقق می شود. چنان که ما درباره امام (ع) این حدیث را داریم که می فرماید: «و إذا ظهر المهدی، وضع الله یده علی رؤوس الانام» هنگامی که حضرت مهدی ظهور می کند، خدا دست او را بر سر مردم می گذارد «فأکمل بها عقولهم» پس عقل مردم کامل می شود، وقتی امام مهمدی (عج) ظهور کنند، عقل مردم کامل می شود، اخلاق مردم به تکامل می رسد و این بالاترین دستاورد ظهور امام زمان علیه السلام است.
همکار مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به روایتی در این رابطه بیان کرد: امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:عمود خیمه انسانیت، عقل انسان است. وقتی عقل رشد کرد و بارور شد، انسان به مرتبه انسانیت رسیده است. تمام نعمت ها در پرتو تکمیل عقل است و کار امام زمان علیه السلام نیز تکمیل عقول است. پس می توان گفت که ما در دعای لحظه تحویل سال به نوعی، ظهور حضرت مهدی علیه السلام را مطالبه می کنیم.
وی تاکید کرد: واضح است که بهار طبیعت فصل نو شدن است؛ زمان نو می شود، طراوت و شادابی به طبیعت باز می گردد و قبل از نو شدن زمان می بینیم که مردم شروع به خانه تکانی کرده و خود را برای پذیرایی مهمانان مهیا می کنند که اگر مهمانی بر آنها وارد شد، در خانه ای آراسته داخل شود. شما اگر وارد خانه ای شوید که در آستانه بهار قرار دارد با خانه ای که 2 یا 3 ماه قبل بود متفاوت است. همه چیز مرتب است. چون قرار است مهمان از راه برسد.
مصطفوی در ادامه ضمن اشاره به بخشی از زیارت آل یاسین تصریح کرد: ما در زیارت آل یاسین می خوانیم: «لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمَانِهَا خَیْرًا» اگر قرار است که برای مهمانی چند روزه خانه تکانی کنیم تا بهار طبیعت از راه برسد، در این زیارت می گوید هنگامی که حضرت حجت علیه السلام تشریف بیاورند شما نمی توانید بگویید آقا اجازه دهید من به اعمالم رسیدگی کنم، دلم را خانه تکانی کنم و بعد در رکاب شما باشم.
وی افزود: همانگونه که مردم پیش از آمدن بهار، خانه تکانی می کنند، ما هم بایست پیش از آمدن امام (عج) خانه تکانی و خود را آماده کنیم و گرنه در زمان ظهور دیگر وقت رسیدگی به گذشته نیست بلکه هنگام به ثمر رسیدن تلاش های گذشته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی اهل البیت علیهم السلام گفت: در تعریف «احسن الحال» گفته می شود که احسن الحال رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب است. یعنی گذر از روزمرگی و عادت ها و رسیدن به باورها. ما عاداتی داریم؛ اما می گوییم خدایا ما به وضعیت موجود قانع نیستیم، ما را به بهترین حال ها برسان. اگر وضعیت موجود، مطلوب ما نیست و ما به دنبال رشد و تعالی هستیم این رشد و تعالی برای جامعه انسانی وقتی محقق می شود که حضرت مهدی علیه السلام تشریف بیاورند. کمال آرمانخواهی جامعه بشری محقق نمی شود مگر با آمدن حضرت حجت علیه السلام.
مصطفوی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: قرآن می فرماید: «یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ…؛ چون خدا و پیامبرش شما را به چیزی فرا خوانند که زندگی تان می بخشد دعوت شان را اجابت کنید» هنگام بهار، همه جا سرشاز از حیات و سرزندگی است. دنیا دگرگون و طراوتی به عالم دمیده می شود. در این آیه کریمه که می فرماید اجابت کنید، خطاب آیه به مردگان نیست. بلکه به انسان های زنده است و خطاب این است که اجابت کنید تا خدا و رسول (ص)شما را زنده کنند. یعنی به انسان زنده می فرماید اجابت کن تا به حیات برسی. معلوم می شود این حیات ظاهری ما، حیات واقعی و حیات طیبه نیست. حیات واقعی در گرو اجابت دعوت خدا و رسول او (ص) است. باید بتوانیم از فصل بهار طبیعت یک گام فراتر و جلوتر قرار گیریم و به بهار واقعی برسیم. به جایی که شکوفایی عقل است. اگر بخواهیم به حیات طیبه برسیم این امر در گرو پیروی از حضرت حجت علیه السلام است.