خانه » همه » مذهبی » بعد از غيبت صغري وقتي آقا امام زمان (عج) ديده شده در قيافة پيرمرد بوده‎اند و گذشته از اين به طريق اولي بعد از گذشت چندين قرن حتماً به صورت فرد پير مي‎باشد ولي افرادي كه امام را ديده‎اند و افراد ديگري گفته‎اند كه امام با قيافه تقريباً فرد سي ساله ظهور خواهند كرد. پس چگونه اين دو مسئله در مورد قيافة آقا امام زمان (عج) قابل قبول است؟

بعد از غيبت صغري وقتي آقا امام زمان (عج) ديده شده در قيافة پيرمرد بوده‎اند و گذشته از اين به طريق اولي بعد از گذشت چندين قرن حتماً به صورت فرد پير مي‎باشد ولي افرادي كه امام را ديده‎اند و افراد ديگري گفته‎اند كه امام با قيافه تقريباً فرد سي ساله ظهور خواهند كرد. پس چگونه اين دو مسئله در مورد قيافة آقا امام زمان (عج) قابل قبول است؟

طول عمر و جواني سيماي آن حضرت از مشيت‎هاي الهي است چنان كه پيامبران الهي مانند حضرت نوح، خضر الياس، آدم و ادريس و …. عمري طولاني داشته‎اند، و خداوند قادر متعال كه انسان را از عدم خلق كرده است قادر است عمري دراز و چهرة هميشه جوان به او عنايت فرمايد. امّا، امام زمان (عج) را هيچ كس با چهره و قيافه پير ملاقات نكرده است.
دربارة سيماي مبارك و نوراني آن حضرت نمي‎توان به گفته‎ها و نوشته‎هاي غير معتبر و يا اقوال و افواه مردم عادي و يا گاهاً مدعيان غير موثق اعتماد كرد، بايد دربارة سيماي نوراني آن حضرت به اخبار و احاديث مأثور از ائمه (ع) که توسط علماي مورد وثوق به ما رسيده توجّه نمود. و از راههايي وارد شد كه اطمينان آور باشد مثلاً از طريق نواب اربعه و نواب خاص يا ملاقات كنندگان در دوران غيبت صغري و دوران غيبت كبري كه اطمينان كامل به آنها داريم مطلع شويم. روايات متواتري در اين باب وجود دارد كه حضرت مهدي(عج) با اينكه قرن ها از عمر شريفش مي گذرد ولي جوان است و چهره آن حضرت هرگز به مرور زمان پير نمي شود چنان كه در اين روايت امام رضا ـ عليه السّلام ـ فرموده‎اند: «ان القائم اذا خرج كان في سن الشيوخ و منظر الشباب قوياً في بدنه، لو مدّ يده الي اعظم شجرةٍ علي وجه الارض لقلعها، ولو صاح بالجبال لقد دكت صُخُورها لا يَضَعُ يدهُ علي عبدٍ الاصار قَلبَهُ كزُبرُ الحديد»1 ترجمه: «قائم (عج) هنگامي كه ظهور كند در سن كهولت خواهد بود ولي با سيماي جواني و نيروي عضلاني، آنچنان نيرومند خواهد بود كه اگر قويترين درخت روي زمين را با دست مباركش بكشد از بيخ بر مي‎كند و اگر به كوهها بانگ بزند، سنگهايش فرو ريزد اگر بنده‎اي را با دست مباركش نوازش كند قلبش چون قطعة آهني محكم و استوار مي‎گردد.» زيرا دعايش مستجاب است، و از ولايت تكويني برخوردار است چون خليفة الله است و مي‌تواند در تمامي هستي باذن الله تصرف كند.
در روايت ديگر سيماي آن حضرت را چنين توصيف مي‎كنند:
از نشانه‎هاي او سيماي جواني است در سن پيري، كه بيننده او را چهل ساله يا كم‎تر از آن تصور مي‎كند و از نشانه‎هايش اين است كه گذشت زمان در او اثر نكند و تا پايان عمرشان آثار پيري در او ظاهر نشود.2
جوان ماندن سيماي ظاهري و نيروي باطني حضرت امري نا معقول نيست، زيرا اولاً: قدرت خداوند متعال مطلق است و بر انجام هر ممكن قادر و تواناست، ثانياً جوان ماندن انسان امري ممكن است و تا به حال بوده‎اند كساني كه از عمر طولاني برخوردار باشند و سيماي جوان داشته باشند ـ در تمام جوامع مخصوصاً در جوامعي كه انسان از زندگي سالم و بهداشتي و طبيعي برخوردار باشد ديرتر پير مي‌شود و از عمر زياد نيز برخوردار است لذا در منابع معتبر تاريخي آمده است كه انسان‎هاي اوليه عمري طولاني داشتند كه ميانگين عمر آنها بالاتر از چهارصد سال بوده است كه قرآن نيز براي نمونه به عمر طولاني حضرت نوح اشاره مي‌كند3 و علت طولاني شدن عمر انسان‎ها و دير پير شدن آنها را دانشمندان علم ژنتيك و زيست‎شناسان برخورداري از زندگي آرام و غذاهاي سالم و طبيعي مي‎دانند.
نتيجه: بنابراين امام عصر (عج) در سيماي جواني ظاهر مي‌شود و در دوران غيبت صغري و كبري هم هر كس به حضورش مشرف شده سن ايشان را در حدود چهل سال و كم‎تر و يا سي سال ذكر كرده است. فقط يك روايت آن حضرت را در سن شصت سال گزارش نموده است به نقل از سيد بن طاوس، اين روايت هم در مقابل ده‎ها روايت كه آن حضرت را سي ساله و چهل ساله معرفي كرده‎اند نادر بوده و قدرت مقابله ندارد و شايد استثنا شده كه حضرتش قادرند در برخي از موارد به چشم برخي پير ديده شوند ولي قطعاً طبق اسناد و روايات معتبر در هنگام ظهور چهره‎اي جوان خواهند داشت و تا آخر عمرشان به همان چهره و سيما خواهند ماند چنان كه روايات اين مسئله گذشت.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. ترجمة مكيال المكارم، سيد محمد تقي اصفهاني.
2. عصر ظهورآقاي كوراني و ترجمة منتخب الاثر آيت الله صافي گلپايگاني.
1. مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، چاپ انتشارات اسلاميه، 1372، ج52، ص322، و صافي گلپايگاني، لطف الله، منتخب الاثر، قم، انتشارات داوري، چاپ‌هفتم، بي‎تا، ص 221، و صدوق، كمال الدين، قم، (غفاري) جامعه مدرسين، چاپ سوّم، 1416، ج2، ص 376.
2. صافي گلپايگاني، لطف الله، منتخب الاثرفي الامام الثاني عشر، موسسه حضرت معصومه(س)، چاپ اول، 1419ه‍ ق، ص352.
3. «… فلبث فيهم الف سنة الاخمسين عاماً…» عنكبوت/14.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد