خانه » همه » مذهبی » بلا و دوست داشتن خدا

بلا و دوست داشتن خدا


بلا و دوست داشتن خدا

۱۳۹۳/۰۵/۱۴


۸۴ بازدید

خسته نباشید
ببخشید من توی جاهای مختلف از جمله همین سایت احادیثی میخوندم راجع به اینکه خدا کسی رو که دوست داره بلا براش نازل میکنه و تو بلا غوطه ورش میکنه
من تو زندگیم مشکل زیادی ندارم
همیشه هم سعی کردم مسائل مذهبی رو رعایت کنم
نماز روزه نگاه و …
تا حدودی امر به معرفو و نهی از منکر و اگه از دستم بر میاد دعوت به دین و …
ولی زندگی سختی ندارم
راحتم
مشکل و مریضی ندرام , تنم سالمه, خانواده ام معمولی هستن, جنوب شهر زندگی میکنیم ولی عوضش خونه واسه خودمونه و …
حالا من الان بدم مثلا؟
یا خدا منو دوست نداره؟
قضیه چیه؟
ممنون میشم کمک کنید

دوست خوبم؛ به نکات ذیل توجه نمایید:
اول. شیطان دشمن قسم خورده فرزندان آدم است که به عزت و جلال الاهی قسم یاد کرده که هرگز از فرزندان آدم دست بر ندارد تا این که همه را گمراه نماید، مگر انسان های مخلص را که توان تسلط بر آنها را ندارد. [1]
از این رو باید توجه داشت که هیچ وقت نباید از دسیسه های شیطان غافل بود.
دوم. همان گونه که خود معترفید، بر اساس روایات انسان های مؤمن به بلایایی مبتلا می شوند، اما باید توجه داشت.
الف. همان طور که واژه شناسان گفتند بلا به معنای اختبار و امتحان است، [2] بنابر این همیشه امتحان به معنای دچار شدن شخص به مصیبت نیست.
ب. دنیا محل امتحان است [3] و کسی از انسان ها نیست که امتحان نشود نهایت این که شدت و ضعف دارد و بر اساس ظرفیت ها و درجاتی که افراد از جهت کمال دارند امتحان می شوند؛ مانند کسانی که مراحل دبستان، راهنمایی، دبیرستان، پیش دانشگاهی و دانشگاه را طی می کنند طبیعی است که هر کسی از امتحان مرحله خودش برخوردار باشد؛ یعنی نه دانشگاهی امتحان دبستانی را داشته باشد و نه دبستانی امتحان دانشگاهی را.
ج. یکی از موارد امتحان، ابتلا به مشکلات و مصیبت ها است و این مختصّ به مؤمنان نیست، گرچه به دلیل طی مدارج بالای کمال به وسیله آنان شاید امتحاناتشان سخت تر باشد، [4] امّا این بدان معنا نیست که دیگران به بلایا و مشکلات مبتلا نمی شوند، بلکه چه بسا انسان های گناهکار نیز به بلایایی مبتلا شوند؛ یعنی بسیاری از گناهان است که انجام دهنده آن در همین دنیا به کیفرش می رسد. [5]
د. تقرّب به خدا منتها درجه کمالی است که ممکن است بنده به آن برسد از این رو مرتبه امتحان او باید از مراحل گذشته سخت تر و مهم تر باشد.
پس اگر کسی بخواهد به درجه و مراتب بالای کمال برسد باید خود را برای امتحان سخت تر آماده سازد وگرنه به همان داشته هایش بسنده نماید.
نتیجه این که کسی که به درجه بالای کمال می رسد باید منتظر امتحان سخت تر باشد نه عذاب و مصیبت شدیدتر پس با توکل و استعانت از خدا در راه پیشرفت و رسیدن به کمال کوشش نمایید.
دوست عزیز؛ خدای رحمان، هر کس را به گونه ای امتحان می کند. با ثروت، با فقر، با بیماری ، به وسیله ی سلامتی. نکته مهم در اینجا این است که: فردی که در رنج و سختی است صبور بوده و راضی به مقدرات الهی باشد و بدین وسیله خود را به خدای سبحان نزدیک کند. و شخصی که در نعمت و آسایش و رفاه است، شاکر خداوند بوده و نعمت های الهی را در جهت صحیح استفاده نماید و از خالقش غافل نشود.
خلاصه کلام اینکه:
دوست خوبم؛ وضعیت فعلی شما، نشانگر بدی شما نیست. شما با نعمت هایی (سلامتی، خانواده خوب و…) که در اختیار دارید، می توانید خود را به بالاترین درجات قرب برسانید. بر طبق روایات محبوبترین افراد کسی است که به انجام واجبات و ترک محرمات اهتمام ورزد. لذا توصیه می شود از نعمتهایی که دارید، در جهت انجام واجبات و ترک محرمات، استفاده نمایید.
________________________________________
[1] ص، 82 و 83، گفت: «به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم کرد، مگر بندگان خالص تو، از میان آنها!».
[2] ابن منظور محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 14، ص 83 ، ناشر دار صادر، بیروت، چاپ: سوم ، 1414 ق ، بَلَوْتُ الرجلَ بَلْواً و بَلاءً و ابْتَلَیْته: اخْتَبَرْته، و بَلاهُ یَبْلُوه بَلْواً إذا جَرَّبَه و اخْتَبَره.
[3] ملک، 2، آن کس که مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل مى کنید.
[4] مستدرک الوسائل، ج 2، ص 427، حدیث، 2368- 31، وَ قَالَ النَّبِیُّ (ص) زمانی که خداوند بنده ای را دوست بدارد او را به سختی ها مبتلا می کند اگر شکیبایی نمود او را برمی گزیند اگر خشنود شد برای خود معین می نماید.
[5] کلینی، کافی، ج 2، ص 347، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1365 هـ ش، حدیث 4، عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (ع) قَالَ فِی کِتَابِ عَلِیٍّ ع ثَلَاثُ خِصَالٍ لَا یَمُوتُ صَاحِبُهُنَّ أَبَداً حَتَّى یَرَى وَبَالَهُنَّ الْبَغْیُ وَ قَطِیعَةُ الرَّحِمِ وَ الْیَمِینُ الْکَاذِبَة … .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد