خانه » همه » مذهبی » بلند شدن به احترام مؤمن

بلند شدن به احترام مؤمن


بلند شدن به احترام مؤمن

۱۳۹۲/۱۲/۱۰


۹۵۲ بازدید

با سلام وعرض خسته نباشید
آیا زمانی که ما در مکانی هستیم و مؤمنی یا غیر مؤمن وارد شود به پاخاستن به خاطر ورود او در احکام ما چه حکمی دارد ؟در مورد پدر ومادر چطور؟ آیا احادیثی مبنی براینکه برای این کار ثوابی هست یا نه وجود دارد؟ یا با این کار آدم خودش را خوار می‌کند؟ و آیا از نظر اخلاقی به پاخاستن به خاطر فرد حالا آشنا یا ناآشنا درست است یا نه؟ممنونم

  با تشکر از ارتباط شما با این مرکز به توضیح زیر توجه کنید .
1.تکریم و احترام به افراد در جوامع مختلف به شکل ها و شیوه های مختلفی انجام می گیرد و برخی از اموری که در یک جامعه احترام شمرده می شود ممکن است در جامعه دیگر احترام وتکریم به شمار نیاید . در جامعه ما بلند شدن در برابر بزرگتر ها احترام و بزرگداشت آنها شمرده می شود و از این رو این عمل کاری خدا پسند و شایسته تلقی می شود و از جمله آداب و اخلاق اسلامی و الهی شمرده می شود .
رسول خدا صلى الله علیه و آله در مسجد نشسته بودند که مردى وارد شد و آن حضرت به احترام او از جاى خویش برخاست . مرد گفت : اى رسول خدا! جاى گسترده و وسیع است . آن حضرت فرمود: این از حقوق مسلمان بر مسلمان دیگر است که چون وى را براى نشستن نزدیک خویش دید، براى او جابجا شود .
2. در روایات متعددی بر رعایت احترام مومن تاکید شده و حرمت مومن از کعبه بالاتر شمرده شده است . رعایت این احترام مصادیق و موارد متعددی دارد و بلند شدن در برابر مومن هنگام ورود او به قصد احترام امری مطلوب و ارزشمند است و این عمل خواری و ذلت شمرده نمی شود .
3. بنا بر این عمل کاری درست و اخلاقا امری مطلوب و پسندیده است و سیره معصومین ع نیز موید آن است .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد