(يَأَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمَلَكمْ)(محمد/33)
عواملى كه اعمال آدمى را به خطر مى افكند يا نابود مى سازد بسيار است از جمله :
1 -(منت گذاردن و آزار دادن است )، چنانكه قرآن مى گويد: يا ايها الذين آمنوا لا تبطلوا صدقاتكم بالمن و الاذى كالذى ينفق ماله رئاء الناس و لا يؤ من بالله و اليوم الاخر: (اى كسانى كه ايمان آورده ايد انفاقها و بخشش هاى خود را با منت و آزار باطل نسازيد، همانند كسى كه مال خود را براى نشان دادن به مردم انفاق مى كند و ايمان به خدا و روز قيامت ندارد) (بقره – 264).در اينجا دو عامل بطلان عمل يكى (منت و آزار) و ديگرى(ريا و كفر) مطرح شده است كه اولى بعد از عمل مى آيد، و دومى مقارن آن ، و اعمال نيك را به آتش مى كشند.
2 – (عُجب) عامل ديگرى است براى نابودى آثار عمل ، چنانكه در حديث آمده است: العجب ياكل الحسنات كما تاكل النار الحطب :(عجب حسنات انسان را مى خورد همانگونه كه آتش هيزم را)!.
3 – (حسد) نيز يكى از اين گونه اعمال است كه درباره آن نيز تعبيرى شبيه به (عجب)آمده كه همچون آتش،حسنات را نابود مى كند،پيغمبر گرامى اسلام (صلى اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود:(اياكم و الحسد فان الحسد ياكل الحسنات كما تاكل النار الحطب).
اصولا همانگونه كه حسنات،سيئات را از بين مى برد (ان الحسنات يذهبن السيئات) (سوره هود – 114) همچنين گاهى سيئات،حسنات را به كلى از اثر مى اندازد.
4 – مسأله حفظ ايمان تا پايان عمر مهمترين شرط بقاى آثار عمل است چرا كه قرآن به صراحت مى گويد:(كسانى كه بى ايمان از دنيا بروند تمام اعمالشان حبط و نابود مى شود).
از اينجا است كه به اهميت و مشكلات مسأله نگهدارى اعمال پى مى بريم، و لذا در حديثى از امام باقر (عليه السلام ) آمده كه فرمود: (الا بقاء على العمل اشد من العمل،قال و ما الابقاء على العمل؟ قال يصل الرجل بصلة و ينفق نفقة لله وحده و لا شريك له، فكتب له سرا ثم يذكرها فتمحى فتكتب له علانية ، ثم يذكرها فتمحى و تكتب له رياء!):(نگهدارى عمل از خود عمل سختتر است).راوى سؤ ال مى كند منظور از نگهدارى عمل چيست.پاسخ فرمود انسان بخششى مى كند و يا انفاقى در راه خداوند يكتا و به عنوان يك انفاق پنهانى براى او ثبت مى شود، سپس در جائى آنرا مطرح مى كند اين انفاق پنهانى حذف مى شود و بجاى آن انفاق آشكار نوشته مى شود، دگر بار در جائى ديگر آنرا مطرح مى كند باز حذف مى شود و به عنوان ريا نوشته مى شود!
آيه مورد بحث اشاره سربسته اى به همه اين امور كرده مى گويد:”و لا تبطلوا اعمالكم” .
منبع:
تفسير نمونه جلد 21 صفحه 486تا488