خانه » همه » مذهبی » بهترین نوع سوال کردن

طلسمات

بهترین نوع سوال کردن


بهترین نوع سوال کردن

۱۳۹۳/۰۵/۱۷


۱۷۳ بازدید

بنام خدا سلام با توجه به گفته قرآن و اهل البیت بهترین نوع سوال کردن باید چگونه باشد؟

با سلام و ادب و تشکر از ارتباط و اعتماد شما1.به طور کلی از نظر قران و پیشوایان دین هدف از پرسش و پرسیدن باید فهمیدن و درک وکشف حقیقت و کنار زدن پرده جهل و نادانی باشد .2.از نظر اسلام هدف اصلی از پرسش و پرسشگری ارتقای سطح معرفت و افزایش بصیرت و غنی سازی فکر و اندیشه و بینش و در نهایت رسیدن به هدف غایی خلقت یعنی قرب خداوند متعال است .
3. بهترین نوع سوال از نظر قران و روایات اهل بیت ع آن است که افقی تازه از معارف دین و توحید بر انسان بگشاید و آگاهی او را ازخالق هستی و عظمت و علم بیکران او بیشترکند و موجب تثبیت ایمان و باور و اعتقاد او گردد و او را با وظایف و مسئولیت های الهی اش در نظام هستی بیشتر آشنا کند .
3.از نظر اسلام پرسشی که به منظور ضایع کردن و خرد کردن شخصیت دیگران وتحقیر آنها و با هدف به رنج و تعب و زحمت انداختن دیگران باشد و هدف از ان کشف حقیقت و رسیدن به فهمی جدید و دانشی تازه نباشد مذموم و نکوهیده است .
4.امیر مومنان ع در پاسخ به پرسشگری که از او مساله پیچیده و سختی پرسید چنین فرمود :
سَلْ تَفَقُّهاً وَ لَا تَسْأَلْ تَعَنُّتاً فَإِنَّ الْجَاهِلَ الْمُتَعَلِّمَ شَبِیهٌ بِالْعَالِمِ وَ إِنَّ الْعَالِمَ الْمُتَعَسِّفَ شَبِیهٌ بِالْجَاهِلِ
برای رسیدن به درک و فهم بپرس نه برای به زحمت انداختن ، زیرا انسان جاهلی که به دنبال یاد گیری است شبیه انسان عالم و دانشمند است و دانایی که
بدون اندیشه و تامل گام بر می دارد شبیه انسان نادان است .
بحارالأنوار 1 222 باب 7

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد