خانه » همه » مذهبی » به چه علت رابطه دختر و پسر نامحرم اشکال دارد؟

به چه علت رابطه دختر و پسر نامحرم اشکال دارد؟


به چه علت رابطه دختر و پسر نامحرم اشکال دارد؟

۱۳۹۲/۰۵/۲۵


۱۷۸ بازدید

به چه علت رابطه دختر و پسر نامحرم اشکال دارد؟

دلایل حرمت روابط دختر و پسر نامحرم :

۱. اسلام زن و مرد نامحرم را از صحبت کردن با هم و برخوردهایی که لازمه رسیدگی به کارهای روزمرّه است و ضرورت دارد، منع ننموده است؛ البته در صورتی که بدون هیچ شائبه‌ای بوده و به مسائل دیگر آلوده نباشد (۱).

به چه علت رابطه دختر و پسر نامحرم اشکال دارد؟

دلایل حرمت روابط دختر و پسر نامحرم :

1. اسلام زن و مرد نامحرم را از صحبت کردن با هم و برخوردهایی که لازمه رسیدگی به کارهای روزمرّه است و ضرورت دارد، منع ننموده است؛ البته در صورتی که بدون هیچ شائبه‌ای بوده و به مسائل دیگر آلوده نباشد (1).

2. حریم نگه داشتن میان زن و مرد نامحرم در متون روایی و در سیره معصومین ـ علیهم السّلام ـ ذکر شده است؛ سنّت جاری مسلمین از زمان رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ همین بوده و زنان از شرکت در مجالس و مجامع منع نمی‌شده‌اند ولی همواره اصل «حریم» رعایت می‌شده و در مساجد و مجامع حتی در کوچه و معبر زن و مرد مختلط نبوده (2) و درب ورودی زنان در مسجدالنبی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ جدا بوده است.

3. اسلام می‌خواهد جامعه عاری از هرگونه نگاه و رفتار هوس‌آلود و سرشار از کار و فعّالیت باشد و زن و مرد فارغ از دغدغه‌های شهوانی به تحصیل، شغل و سایر امور زندگی برسند، لذا زن و مرد را از اختلاط بی‌حدّ و مرز و زیر پاگذاشتن حریم‌های عفاف و شرم و حیا باز داشته تا سلامت فرد و جامعه تأمین گردد (3).

4. اگر حساسیتی نسبت به صحبت نمودن و برخوردهای مستمّرِ دختر و پسر وجود داشته باشد، به روحیّات و سن و شرایط ویژه آن دو بستگی دارد؛ دختر و پسر پس از بلوغ، سرشار از غرایز و عواطف بوده و تأثیر پذیری بسیاری دارند؛ در این سنین، حکومت و سلطة غرایز جنسی فراگیر می‌شود و بر اعمال و رفتار و اندیشه‌ جوان سایه می‌افکند. احساس نیازی که در جوانان نسبت به جنس مخالف وجود دارد باعث می‌شود که آنان هر لحظه به دنبال پاسخی برای ارضای آن و جبران کمبود روحی ـ روانی خود باشند.

در بسیاری از برخوردها، دختر و پسر هر چند به بهانه‌های گوناگون با هم آشنا می‌شوند، امّا اندک اندک براساس تسلّط طبیعی غرایز، نگاه و سخن و رفتارشان رنگ و بویی دیگر گرفته و چه بسا بعد از مدتی به یکباره متوجه می‌شوند عواطف و احساسات و عفت و طهارت آنان بازیچة هوس شده است.

اسلام به نیاز طبیعی زن و مرد توجه کرده و ازدواج را بهترین پاسخ برای نیازهای جسمی و روانی قرار داده است،

و خواهان آن است که هرگونه ارتباط، تحت ضابطه و در کادر رسمی آن باشد. در سایه ازدواج از هرج و مرج جنسی و بی‌بند و باری ـ که امروزه جوامع غربی شاهد آن است ـ جلوگیری شده و به نیاز طبیعی فرد نیز پاسخ داده شود. اشباع غرایز و سرکوب نکردن آن یک مطلب است و آزادی و رفع مقررات و موازین اخلاقی مطلب دیگری است (4) اسلام اصرار فراوانی دارد که مسائل جنسی منحصر در خانه و محیط خصوصی باشد و افراد با خروج از خانه دغدغه‌ای جز فعالیت و تلاش برای کار و تحصیل نداشته باشند و محیط اجتماع عاری از هر نوع کامیابی جنسی باشد؛ فلسفه تحریم نظر بازی (5) و تمتعات جنسی غیر قانونی و حرمت خودآرایی (6) برای بیگانه از اینجا نشأت می‌گیرد.

5. در داستان حضرت یوسف ـ علیه السّلام ـ در قرآن به خوبی در می‌یابیم انسان در زمینه مسائل جنسی در خطر است و اگر رعایت جوانب احتیاط را نکرده و به خدا پناه نبرد طعمه شیطان می‌گردد. در قرآن می‌خوانیم «آن زن قصد یوسف نمود و یوسف نیز اگر برهان پروردگار را نمی‌دید قصد وی می نمود» (7) آیه می‌گوید ایمان حضرت یوسف سبب نجات او شد و در غیر این صورت به طور طبیعی او نیز در این راه به خطا می‌رفت. پس اینگونه برخورد میان زن و مرد از لغزش‌گاه های او می‌باشد. در داستان حضرت موسی ـ علیه السّلام ـ و دختران شعیب می‌خوانیم هنگامی که دختر از طرف پدرش شعیب، موسی را دعوت نمود حضرت موسی ـ علیه السّلام ـ گفت: «من جلو می‌روم و تو پشت سر من راه بیا من از قومی هستم که پشت زنان نگاه نمی‌کنیم» (8).

در حدیثی آمده حضرت علی ـ علیه السّلام ـ کراهت داشت تا به زنان جوان آغاز به سلام کند، و پیرامون حکمت آن فرمود: «ترس از آن دارم که تحت تأثیر صدای او واقع شوم و ضرر آن از ثوابی که از سلام می‌برم بیشتر شود» (9)

و در حدیث دیگری پیرامون شوخی و مزه‌پرانی زن و مرد نامحرم آمده است: «ابوبصیر می‌گوید: به زنی در روخوانی قرآن می‌دادم کمی با او شوخی کردم؛ وقتی خدمت امام باقر ـ علیه السّلام ـ رسیدم به من فرمود: چه چیزی به زن گفتی. رنگم پرید و خجالت کشیدم. بعد فرمود: دیگر به طرف آن زن مرو و درس مده» (10).

همچنین احادیثی درباره عذاب کسانی آمده که با زنان نامحرم شوخی و خوش طبعی می‌کنند (12).

با توجه به آیات و احادیث فوق به خوبی حکم اختلاط و همدوشی‌ها و روابط بی‌حدّ و مرزی که متأسفانه دارد در سطح جامعه رواج پیدا می‌کند و حتی به اسم روشنفکری به آن دامن زده می‌شود مشخص می‌شود که برخلاف نص صریح معارف اسلامی و آموزه‌های دینی است.

*** کتبی پیرامون موضوع، برای مطالعه بیشتر :

1. مسأله حجاب، بخش‌های آغازین و پایانی، شهید مطهری، انتشارات صدرا.

2. اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، شهید مطهری، انتشارات صدرا.

3. جوانان و روابط (پاسخ به پرسش‌های پیرامون روابط دختر و پسر) مقیمی از همین مرکز (مرکز مطالعات حوزه).

*** پی نوشت ها :

1. جوادی آملی، عبدالله، زن در آئینه جلال و جمال، (چاپ 4، انتشارات اسراء قم، 1378) ص 394.

2. شهید مطهری، مرتضی، مسئله حجاب (چاپ 42، انتشارات صدرا، قم 1364) ص 241.

3 . زن در آئینه جلال و جمال، ص 395 و مسأله حجاب ص 93.

4 . مطهری، مرتضی، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب (انتشارات صدرا، قم بی‌تا) ص 69.

5 . سورة نور، آیة 31.

6 . سورة احزاب، آیة 33.

7 . سورة یوسف، آیة 24.

8 . سورة قصص، آیات 23 و 25 ؛ و علامه طباطبایی،‌ محمد حسین، تفسیر المیزان، (چاپ دوم، دارالکتب الاسلامیه، قم 1393 ه‍) ج 16، ص 129.

9 . ری‌شهری، محمد، میزان‌الحکمه، (چاپ اول، دفتر تبلیغات اسلامی قم، 1362) ج 4، ص 540.

10 . حر عاملی، محمد ن حسن، وسائل الشیعه (چاپ 6، دارالکتب اسلامیه، تهران 1403 ه‍) ج 14، ص 144، ب 106، مقدمات نکاح، حدیث 5.

11 . همان، ج 14، ص 143، ب 106، مقدمات نکاح.

منبع :

http://www.andisheqom.com

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد