۱۳۹۳/۰۸/۲۹
–
۵۸۷ بازدید
باسلام،درجامع الاخبار آمده که:هر که اعانت کند تارک الصلاة را به لقمهای یا لباسی گویا کشته است هفتاد پیغمبر را که اول ایشان آدم (ع)وآخرایشان محمد(ص)
وحدیث است از حضرت رسول(ص)که:اگر کسی تبسم کند بر روی تارک صلاة هم چنان است که هفتاد مرتبه خانه کعبه را خراب کرده باشد و هفتاد ملک را کشته باشد،آیا افرادیکه والدینشان یا زنشان بی نماز هستند و نسبت به آن بی اهمیتندنبایدکمکشان کنیم و الا شامل روایتیم؟
پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط شما با این مرکز
1. روایت فوق مربوط به موردی است که اگر کسی به تارک الصلاه کمکی در راستای ادامه این برنامه و راه غلط کند و با دادن غذا و لباس او را بر تداوم بی نمازی یاری کند .
2. به عبارت دیگر جهتگیری روایت در کمک به بی نماز برای تقویت برنامه و کار غلط او است نه هر نوع کمکی به انها . مثلا اگر فردی شرابخوار است و ما به او کمکی کنیم که او را در ادامه دادن به این گناه تقویت و یاری کند چنین کمکی ممنوع است اما اگر کمک برای رفع نیازهای او باشد مانند کمک به او برای تهیه غذا و لباس و مانند آن چنین کمکی مورد نظر این روایت نیست .
3. کمک والدین به فرزند بی نماز و یا کمک همسر به همسر بی نماز اگر در راستای تقویت بی نمازی او باشد جایز نیست و مشمول این روایت است و اما اگر چنین نباشد و هدف از کمک به او چنین امری نیست اشکالی ندارد و روایت مربوط به آن نیست .
1. روایت فوق مربوط به موردی است که اگر کسی به تارک الصلاه کمکی در راستای ادامه این برنامه و راه غلط کند و با دادن غذا و لباس او را بر تداوم بی نمازی یاری کند .
2. به عبارت دیگر جهتگیری روایت در کمک به بی نماز برای تقویت برنامه و کار غلط او است نه هر نوع کمکی به انها . مثلا اگر فردی شرابخوار است و ما به او کمکی کنیم که او را در ادامه دادن به این گناه تقویت و یاری کند چنین کمکی ممنوع است اما اگر کمک برای رفع نیازهای او باشد مانند کمک به او برای تهیه غذا و لباس و مانند آن چنین کمکی مورد نظر این روایت نیست .
3. کمک والدین به فرزند بی نماز و یا کمک همسر به همسر بی نماز اگر در راستای تقویت بی نمازی او باشد جایز نیست و مشمول این روایت است و اما اگر چنین نباشد و هدف از کمک به او چنین امری نیست اشکالی ندارد و روایت مربوط به آن نیست .