توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

خانه » همه » مذهبی » تانکی که به برتری زرهی شوروی پایان داد

تانکی که به برتری زرهی شوروی پایان داد

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - تانکی که به برتری زرهی شوروی پایان داد
عصراسلام: تانکی ‌که می‌توانست به برتری زرهی ۱۲ ساله‌ی شوروی که با ورود به خدمت تانک تی-۶۴ آغاز شده بود، خاتمه دهد. کا گ ب مامور شد از هر طریق که می‌تواند در روند تکمیل پروژه اختلال ایجاد کند. این تانک جدید که موازنه قوای رزم زرهی را تغییر داد، لئوپارد-۲ نام داشت. از لحاظ ژئوپلتیک خود این واقعیت که آلمان غربی نقش نظامی فعال‌تر و مستقل تری در جنگ سرد بر عهده بگیرد، برای شوروی یک کابوس بود. 

شوروی‌ها به این حقیقت توجه نداشتند که این روند، واکنشی ناگزیر به توسعه‌طلبی نظامی بی‌پروایی بود که خودشان از اوائل دهه ۷۰ میلادی در پیش گرفته بودند. برتری زرهی برترین امتیاز نظامی شوروی نسبت به بلوک غرب به حساب می‌آمد. تانک جدید لئوپارد-۲ می‌توانست تانک تی-۶۲ شوروی را از ۴۰۰۰ متری نابود کند. در حالی که تی-۶۲ تنها می‌توانست از ۱۰۰۰ متری لئوپارد را منهدم کند. لئوپارد-۲ قادر بود، بهترین نسخه تی-۷۲ شوروی با زره اضافی و واکنشی را از ۲۰۰۰ متری نابود کند، در حالی که تی-۷۲ تنها از فاصله ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متری از پس لئوپارد بر می‌آمد. 

آنچه حیرت طراحان نظامی شوروی را برانگیخته بود، آن بود که لئوپارد-۲ در هر سه مولفه اصلی قدرت تانک‌ها یعنی حفاظت، تحرک و قدرت آتش بر تانک‌های شوروی برتری داشت. این سه مولفه بنیادی در تضاد با یکدیگر قرار دارند، یعنی حفاظت بیشتر به معنی لایه‌های قطورتر زره و وزن بیشتر است و این امر طبیعتا تحرک و سرعت را کاهش می‌دهد. قدرت آتش بیشتر به معنی استفاده از یک توپ سنگین‌تر و بلندتر و یک برجک بزرگتر است که باز هم با تحرک در تضاد قرار گرفته و طراحان را برای استفاده از زره بیشتر محدود می‌کند. 

ایجاد یک تعادل و تناسب مطلوب میان این سه ویژگی متضاد کاری دشوار و پیچیده است، به همین سبب ساخت تانک یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های طراحی جنگ افزار است که به سطح تکنولوژی بالا در چندین رشته صنعتی/علمی نیاز دارد. در آن‌ زمان تانک‌های پیشرفته شوروی ۴۰ تا ۴۳ تن وزن داشتند، در حالیکه وزن لئوپارد-۲ به ۶۲ تن می‌رسید. با این حال لئوپارد از سرعت و قدرت تحرک بیشتری برخوردار بود. شوروی‌ها در طراحی تانک صاحب سبک بوده و سابقه درخشانی داشتند. تانک تقریبا تنها سلاح سنگین و پیچیده‌ای بود که در برخی دوره‌های جنگ سرد انواع روسی‌اش بر انواع غربی برتری داشت. 

در مورد هواپیماها و ناوها تقریبا در تمام دوره‌ها برتری با غرب بود. شوروی‌ها در آغاز جنگ جهانی دوم تانک انقلابی و تاریخی تی-۳۴ را ساختند که تاثیر شگرفی بر روند تحول تانک‌ها گذاشت. تی-۳۴ در دوران خود یک طراحی بی نظیر خارجی و همین‌طور اولین تناسب چشمگیر میان سه ویژگی متضاد تحرک، قدرت آتش و حفاظت را ارائه کرده بود. 


طهماسبی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد