تخفیف، امتیاز ویژه، باشگاه مشتریان و مفاهیم مشابه اینها مدتها است که به ما وعده داده شده. حال سؤال اصلی این است که چقدر این مفاهیم به واقعیت تبدیل شدهاند؟ آیا هر تخفیفی واقعی است؟ بهراستی این پیشنهادهای بهظاهر هیجانانگیز چقدر توانستهاند هزینههای ما را کاهش بدهند؟
معرفی باشگاه مشتریان بامن
اپلیکیشن بامن با مشارکت بانک سامان از ابتدای سال ۹۹ فعالیت خود را با این هدف ارزشمند آغاز کرده است: «در بامن کاربران از تمام خریدهای آنلاین و حضوری خود درصدی از تراکنش را بهصورت امتیاز دریافت میکنند. این امتیاز که منکس نام دارد، برای خرید رایگان کالا و خدمت مورد استفاده قرار خواهد گرفت و بهزودی در قامت یک واحد پولی باارزش خودنمایی میکند.»
به عبارتی دیگر، کاربران میتوانند با ثبت کارتهای بانکی عضو شتاب خود در باشگاه مشتریان بامن و خرید از فروشگاههای سطح شهر میزان مشخص و قابل توجهی امتیاز به دست آورند. نزدیکترین فروشگاهها به کاربر روی نقشه شهر (در حال حاضر تهران) نشان داده شده و کاربر میتواند بهراحتی با مسیریابی به محل فروشگاه مراجعه و خریدش را انجام دهد.
منکس چیست
منکس همان امتیاز یا واحد پولی مجازی ولی ارزشمندی است که در اپلیکیشن بامن به کاربران تعلق میگیرد. امتیاز بهدستآمده از خریدهای کاربر میتواند به آیتمهای متنوعی مثل شارژ تلفن همراه، پول نقد، اعتبار تپسی، اعتبار دیجی کالا و حتی کالاهای دیجیتال تبدیل شود. این نقدشوندگی بزرگترین مزیت این امتیاز نسبت به نمونههای مشابهی است که پیش از این وجود داشتهاند.
چطور ثبت نام کنیم
اپلیکیشن بامن در اپ استورهای اندرویدی مانند کافه بازار، گوگل پلی و مایکت و همینطور برای کاربران آیفونی بهصورت نسخه تحت وب (PWA) در دسترس است. برای ثبت نام در بامن کافی است اپلیکیشن را نصب کرده و با شماره موبایل خود به آن وارد شوید. اپلیکیشن ۳ قسمت اصلی به نامهای کسب آنلاین منکس، کسب حضوری منکس و خرج منکس دارد.
در قسمت کسب آنلاین استارتاپها و کسبوکارهای ریزودرشت آنلاین قرار دارند که تمامی نیازهای آنلاین شما را برطرف میکنند. دیجیکالا، تپسی، فلایتیو، نماوا، فیلیمو و الوپیک تنها تعدادی از این کسبوکارهای کاربردی و پرمصرف برای کاربران ایرانی هستند که همگی در اپلیکیشن بامن حضور دارند و خرید از آنها در بستر بامن محقق شده است.
در بخش کسب حضوری نیز فروشگاههای متعددی در اصناف مختلف مانند سوپرمارکت، پوشاک زنانه و مردانه، آرایشگاه، مراکز تفریحی و … وجود دارند. این گستردگی و تنوع باعث شده تا به دست آوردن امتیاز و افزایش آن کاری بسیار راحت و آسان باشد. در ادامه چند جمله از زبان بنیانگذاران سامانه امتیازی بامن خواهیم خواند.
آقای دکتر محمود حافظ (مدیر استراتژی):
«بامن فقط یک باشگاه مشتریان نیست. بامن یک تغییر بزرگ در سبک زندگی ما است. تغییری در نگرش ما نسبت به فرهنگ خرید. فرهنگی که در آن ما از هر خرید خود پاداش میگیریم.»
آقای دکتر جواد شالچیان (مدیرعامل):
«تمام هدف ما در مجموعه بامن برطرف کردن نیازهای روزمره مردم بدون هزینهی اضافی است. کاربران بامن میتوانند با سودی که از تراکنشهای روزانه خود مثل گرفتن تاکسی، سفارش غذا یا خرید مواد غذایی به دست میآورند، بخش قابل توجهی از نیازهای خود را بهرایگان برآورده کنند.»
مزیت بامن برای کسبوکارها
بامن (BAMAN) با ایجاد یک ائتلاف انتخابگرایانه، مزیتی پایدار نسبت به رقبا برای کسبوکارها ایجاد میکند. به این صورت در هر صنف، یک کسبوکار نمایندهی کسبوکارهای دیگر شده و رقبای تجاری خود را بهمرور حذف میکند. اپلیکیشن بامن همچنین یک روش تبلیغاتی کاملا اثربخش برای معرفی محصولات و خدمات آنها است.
در ضمن دریافت منکس بهعنوان پسانداز برای مشتریان، تکرار خرید از سمت آنها را بهدنبال خواهد داشت و منفعت زیادی را برای کسبوکارها در طولانیمدت ایجاد میکند. با تجمیع منکسها مشتریان میتوانند این امتیازات باارزش را در هر یک از کسبوکارهای موجود در بامن خرج کرده و خرید رایگان انجام دهند. با استفاده مستمر از بامن توسط مشتریان، هم آنها خریدهای خود را بهینهتر و بهصرفهتر انجام میدهند و هم کسبوکارها مشتریان بیشتری به دست میآورند.
برنامه توسعه بامن
بامن بهزودی و پس تثبیت طرح در شهر تهران، بر اساس یک برنامهی دقیق تمام کشور را تحت پوشش قرار خواهد داد. اکنون معتبرترین و مطرحترین کسبوکارهای آنلاین عضو بامن هستند و در بخش حضوری نیز بیش از ۲۰۰۰ واحد صنفی در سراسر تهران با این پلتفرم همکاری دارند.
هدیه بامن برای کاربران
کاربران جدیدالورود باشگاه مشتریان بامن مقداری امتیاز بهعنوان هدیه ورود و همینطور پاداشی برای اولین تراکنش خود در سامانه دریافت میکنند. همچنین برای کسانی که اپلیکیشن را به دوستان خود معرفی کنند مقداری امتیاز در نظر گرفته شده است.
بامن هیچ خریدی بدون پاداش نیست…