۱۳۹۲/۰۳/۰۵
–
۳۱۵ بازدید
تو زندگیم آرامش ندارم.خیلی دارم اذیت میشم.نمازمو هم یکی درمیون میخونم.راهنماییم کنین تا آدم شم.
پرسشگر گرامی، از این که صادقانه، خالصانه و با صراحت کافى مشکل خود را با کارشناسان این سامانه در میان گذاشتید، تشکر و قدردانى مى کنیم. امید است پاسخ ما بتواند گره اى از مشکلات شما جوانان محترم را حل کند که این بهترین پاداش به حسن اعتمادتان خواهد بود.
ای کاش بطور شفاف به مشکل و یا مشکلاتی که باعث سلب آرامش شما شده است اشاره میکردید، تا بهتر میتوانستیم راهنماییتان کنیم؛ لذا پاسخ ما به شما کلی است. اگر لازم شد دوباره با ما مکاتبه کنید.
درست است که هر کسی دلایلی برای نگرانی و ناراحتی خود بیان میکند، اما یک واقعیت همیشه وجود دارد و آن اینست که نوع نگاه ما به مشکلات تعیین کننده وضعیت روحی ما می باشد. اگر به آنها با دیده ضعف نگاه کنیم بر ما غلبه نموده و ما را از پا در میاورند؛ ولی اگر محکم و بعنوان یک کنترل کننده نگاه کنیم می توانیم برای هر مشکلی کلیدی برای گشایش پیدا نماییم.
به بیان دیگر اگر کسی دارای روح بزرگی باشد، مشکلات، نمی تواند آرامش فکری او را بهم بریزد؛ لذا انسانهایی که رشد معنوی نموده اند و دارای روح بزرگی هستند، بسیار آرامتر زندگی می کنند؛ زیرا خداوند می فرماید: همان کسانى که ایمان آورده اند و دل هایشان به یاد خدا آرام مى گیرد. آگاه باش که با یاد خدا دل ها آرامش مى یابد. (الا بذکر الله تطمئن القلوب)
برای مقابله با مشکلات باید رشد معنوی نمود؛ همان رشدی که حق همه ی انسانهاست، کلیدی است برای رسیدن به آرامش فکر و خوشبختی. این رشد معنوی است که قدرت فوق العاده روح شما را آشکار خواهد کرد. یک زندگی متعادل مستلزم این است که نه تنها نیازهای جسمی، احساسی و ذهنی خود را برآورده کنیم، بلکه احتیاجات روحی خود را نیز در نظر داشته باشیم.
به کارگیرى راه کارهاى زیر، براى مقابله با مشکل مطرح شده و برای درمان آن بسیار مفید است:
1. اجتناب از تنهایى؛ سعى کنید به جز مواقعى که ضرورت دارد در تنهایى قرار نگیرید.
2. با افکار منفى خود مقابله کنید یعنى هر وقت این افکار به شما هجوم آورد به هر صورتى که شده خود را از چنبره آن نجات دهید؛ مثلاً خود را به کارى مانند مطالعه یا هر کار دیگرى که علاقه دارید و ممکن است مشغول کنید و نگذارید ذهن شما جولانگاه افکار منفى باشد.
3. به جنبه هاى مثبت خود فکر کنید و سعى کنید آنها را در یک برگه اى به صورت فهرست، لیست کنید و آنها را شکوفا ساخته و رشد دهید نه آن که زمینه های منفی را بال و پر و پرورش دهید.
4. به جاى این که به کمبودها و عیب ها و ناکامیهاى خود فکر کنید، به موفقیت ها و امکاناتى که در زندگى از آن بهرمند بوده و هستید فکر کنید.
به عبارت دیگر امکانات و شرایط زندگى ما مانند یک لیوانى است که بخشى از آن پر است و بخشى خالى و همه افراد اینچنین هستند. سعى کنید به آن بخش پر فکر کنید و از آن بهره ببرید و غصه آن نیمه خالی را نخورید؛ چه اینکه از آنچه در اختیار دارید مى توانید بهره مند شوید. فرصتهاى زندگى را مغتنم بشمرید و از آنچه در آینده پیش خواهد آمد نگران نباشید.
5. با افراد شاداب، فعال، اجتماعى، و متدین و در عین حال مثبت نگر معاشرت کنید و از افرادى که مدام از زندگى شکایت مى کنند، دورى گزینید.
6. ورزش را جزء ضرورى ترین فعالیت هاى روزمره خود قرار داده، هر روز حداقل نیم ساعت الى یک ساعت ورزش کنید. (هر ورزشى که مورد علاقه شماست)
7ـ هر چه مى توانید قرآن بخوانید و از مضامین بلند دعاهاى نقل شده از اهل بیت(ع) بهره بگیرید (فاقرأوا ما تیسر منه) البته قرآن را با تأنى و توجه به معنا تلاوت کنید.
8. از بیکارى و بى برنامه گى اجتناب کنید و همه اوقات خود را به صورت منطقى پر کنید.
9. براى اوقات شبانه روزى خود برنامه ریزی کنید یعنی برای هر ساعت از 24 ساعت شبانه روز، یک فعالیت و کار خاص در نظر بگیرید و بر اساس همان عمل کنید و در پایان روز میزان موفقیت خود را در به اجرا درآوردن برنامه محک بزنید و بسنجید و سعی کنید روز به روز میزان موفقیت را افزایش دهید تا آنجا که کاملا برنامه اجرا شود و برنامه نیز یک برنامه هماهنگ با هدف باشد.
10. به تغذیه خود خصوصا صبحانه اهمیت بدهید و هیچگاه بدون خوردن صبحانه خود را مشغول کار یا مطالعه و یا کلاس نکنید.
11. هر وقت احساس دلتنگى و بیانگیزگی مى کنید حدود 10 دقیقه یک دوش آب ولرم بگیرید و در صورت امکان شنا کنید.
12. به مسائل معنوى بویژه نماز اول وقت اهمیت فوق العاده بدهید.
13. بروز مشکلات را در زندگى، امرى عادى بدانید و به همان اندازه، آنها را بپذیرید که کامیابى ها را پذیرا هستید.
14. براى شرکت در فعالیت هاى فرهنگى، هر قدر مى توانید تلاش کنید و اگر اصلاً نمى توانید، در فرصت هاى دیگر این کار را انجام دهید.
15. همواره از خداوند در همه امور مدد جویید و نسبت به آنچه او مقدر مى فرماید، راضى باشید.
جهت اطلاع بیشترمی توانید به کتابهای معرفی شده در زیر مراجعه نمایید.
1. آرامش در زندگی و زندگی در آرامش، خلجیموحد-امانالله.
2. آرامش روانی، طالبنژاد-محسن.
3. آرامش فوری: 100 شیوه آسان و عملی برای آرام کردن جسم و روح، ویلسون-پل، تمدن-توراندخت(مالکی)،جزایری-ارمغان.
4. آموزش آرامش تدریجی، برنشتاین-داگلاسای.بورکووک-توماسدی.ملکپور-مختار.
5. بلندترین گام به سوی آرامش، دانشزاده-امیر.
6. رموز دستیابی به آرامش، ویلسون-پاول،کنارسری-فاطمه.
7. روانشناسی کسب آرامش، چگونه میتوان اضطراب و دستپاچگیرا از خود دور ساخت، بنسون-هربرت، جواهرکلام-فرید.
8. روح و آرامش درون، مورفی-جوزف، رزمآزما-هوشیار.
9. غلبه بر فشارهای روانی: برنامه 15 روزه دستیابی به آرامش، شوارتس-جکی نبیپور-داود .
علت سستی در نماز:
عدم توجه به نماز و سهل انگاری در آن معلول عوامل فراوانی است. ممکن است این امر به دلیل عدم تربیت صحیح و دینی والدین در خانواده باشد؛ چرا که باید کودکان از همان ابتدای کودکی، حدود شش یا هفت سالگی به نماز خواندن عادت کنند؛ درغیراینصورت اگر شخص بزرگ شود و به سن تکلیف برسد و بخواهد به نماز خواندن عادت کند، تا حدود زیادی دشوار خواهد بود. یا امکان دارد که شخص، نمازخوان هست، ولی در اثر شبهه ای که از ناحیه شیاطین به ذهن او وارد شده، اعتقاداش خدشهدار و نسبت به عبادت خداوند بیتفاوت شده است و یا در اثر عدم رعایت حضور قلب از آن لذت نمیبرد و به همین خاطر آن را عبث و بی فایده می داند و یا … .
اما ما معتقدیم که اغلب جوانان ما دینباورند و مشکل آنان بیشتر از ناحیه غفلت از خدا و نقش خداوند در زندگی انسان و تنبلی و ندانستن اهمیت موضوع است. مردم ما مشکل ایمانی ندارند, ولی متاسفانه در جامعه و فرهنگ ما عوامل غفلت فراوان است؛ مانند برنامه هایی که تا نیمه شب ادامه دارد و باعث می شود شخص برای نماز صبح خواب بماند و یا توجه روزافزون به لذتطلبیهای افراطی و گرایش به دنیا است که زمینه اصلی غفلت انسان از حرکت به سوی کمال و خدای متعال را فراهم کرده است.
در این راستا باید توجه کرد که حب افسار گسیخته به دنیا و علاقه ی قلبی به تمایلات نفسانی، قویترین عاملی است که انسان را دچار غفلت نموده و نیز ریشه ی بسیاری از خطاها و گناهان می شود. مومن واقعی کسی است که فکر و ذکرش خدا است و خدامحوری تمام زندگی او است. اگر کسی فکر و ذکرش دنیا شد, از نظر معنوی ضعیف خواهد شد و نمی تواند به سمت قرب الهی حرکت کند.
انگیزه اصلی اهمیتدادن به نماز احساس نیاز و وابستگی و عشق به خداوند است که باعث می شود انسان دائما به یاد خدا باشد و در انجام عبادت و بندگی تلاش عاشقانه انجام دهد. عامل کم شدن این انگیزه نیز غفلت از این احساس و ناآگاهی از نیاز به خدا و نقش با اهمیت خداوند در زندگی است. کسی که محب دنیا است، حتی در نماز هم, توجه اش به سمت دنیا و منافع آن خواهد بود؛ در نتیجه لذتی از نماز و ارتباط با خداوند نمی برد و کم کم کاهل نماز شده و چه بسا نماز را ترک کند و به خسران ابدی گرفتار شود.
برای کسانیکه دچار غفلت شده اند توصیه می شود پیامدهای منفی ترک نماز و یا سبک شمردن آنرا یادآوری نمایند. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می شود:
1- بی نماز حتما جهنمی خواهد بود!!
در قرآن کریم هست که در قیامت و هنگام عبور یکی از سؤال هایی که بهشتیان از جهنمیان می پرسند در خصوص علت جهنمی شدن آنها می باشد که آنها جواب می دهند: ما به خاطر این جهنمی شدیم که نماز نمی خواندیم.
خداوند متعال این مکالمه را چنین بیان داشته: آنها (مومنان) در باغهاى بهشتند، و سؤال مى کنند… از مجرمان: چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! مى گویند: ما از نمازگزاران نبودیم؛ فی جنات یتسائلون, عن المجرمین, ما سلککم فی سقر, قالوا لم نک من المصلین (سوره المدثر آیه 40 تا 43)
2- بی نماز در دنیا زندگی پرمشقتی دارد و در قیامت کور محشور می شود.
خدای متعال تصریح نموده هرکس از یاد الهی رویگردان شود، زندگی سختی داشته و در قیامت کور محشور می شود آنجا که می فرماید: و هر کس از یاد من روى گردان شود، زندگى (سخت و) تنگى خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور مى کنیم! و من اعرض عن ذکری فان له معیشة ضنکا و نحشره یوم القیامة اعمی (طه: 124)
3- بی نماز کافر است!!
در روایت نبوی است که فرمود: فاصله ی بین بنده و کفر جز ترک نماز نیست؛ لیس بین العبد و بین الکفر الا ترک الصلاه. (جامع الأخبار، ص: 74) (پیام پیامبر، ترجمه فارسى، ص: 665) البته منظور کفر عملی است نه اعتقادی.
4- بی نماز از یاری خداوند محروم است.
قدرت نماز گزاران از نماز و خداوند است. کسیکه نماز می خواند در هر نمازی با گفتن «ایاک نعبد و ایاک نستعین » (پروردگارا فقط تو را می پرستیم و فقط از تو یاری می جوییم) از خداوند طلب یاری می جوید؛ اما بی نماز خود را از این یاری محروم می نماید و ضعیف می ماند.
5- کاهل نماز از شفاعت اهل بیت (علیهم السلام) در قیامت محروم می شود.
به روایت شیخ صدوق ابوبصیر می گوید : پس از شهادت امام صادق علیه السلام نزد اُمِّ حمیده (کنیز امام صادق علیه السلام) برای عرض تسلیت رفتیم، گریه کرد و ما نیز از گریه ی او گریه کردیم، سپس گفت : ای ابا محمد (لقب دیگر ابو بصیر) اگر امام صادق علیه السلام را هنگام مرگ می دیدی، چیز عجیبی مشاهده می نمودی ؛ چشم های خود را گشود و فرمود: بستگانم را حاضر کنید، ما همه ی آنها را حاضر کردیم، به آنها نگاه کرد و فرمود : ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلاه: همانا شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمرد، نرسد (طرائف الحکم یا اندرزهاى ممتاز، متن ج 2، ص: 451)
6- اعمال دیگر بی نماز باطل است.
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: کسیکه بدون دلیل نمازش را رها کند تا اینکه قضا شود بدرستیکه اعمالش را باطل کرده است؛ من ترک صلاته حتی تفوته من غیر عذر فقد حبط عمله. (جامع الأخبار، ص: 73)
7- تارک الصلاه با قارون و فرعون و منافقین روانه جهنم می شود.
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: نمازتان را ضایع نکنید؛ بدرستیکه هر کس که نمازش را ضایع کند خداوند او را با قارون و فرعون و هامان (که لعنت و ننگ الهی بر آنها باد) محشور نماید و واجب است بر خداوند که داخل کند او را با منافقین پس وای بر کسیکه بر نمازش محاظت ننماید؛ لا تضیعوا صلاتکم فان من ضیع صلاته حشره الله مع قارون و فرعون و هامان و لعنهم الله و اخزانهم و کان حقا علی الله ان یدخله النار مع المنافقین فالویل لمن لم یحافظ علی صلاته. ( جامع الأخبار، ص: 74)
8- شیطان بر تارک الصلاه مسلط شده و او را دچار گرفتاری های بزرگ می کند.
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: همواره شیطان از بنی آدم گریزان است مادامی که بر نماز های پنج گانه محافظت می نماید؛ اما هنگامیکه آنها را ضایع نماید بر او جرأت پیدا کرده و او را دچار گرفتاریهاى بزرگ مى کند؛ لایزال الشیطان یرغب من بنی آدم ما حافظ علی الصلوات الخمس, فاذا ضیعهن یجتری علیه و اوقعه فی العظائم. (جامع الأخبار، ص: 74)
9- تارک نماز بر دین یهود یا نصارا یا مجوس خواهد مرد.
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر که نماز را ترک کند و امیدى به پاداش آن نداشته باشد و از کیفر آن نترسد، باکى ندارم که یهودى یا نصرانى یا مجوسى بمیرد؛ من ترک الصلاه لا یرجوا ثوابها و لا یخاف عقابها فلا ابالی ان یموت یهودیا او نصرانیا او مجوسیا. (جامع الأخبار، ص: 74)
10-کسی که نماز نمی خواند آرامش ندارد.
کسی که نماز نمی خواند همواره مضطرب و نگران است؛ زیرا دل انسان تنها با نماز و یاد خدا آرام می شود؛ و اقم الصلاه لذکری ( طه : 14) «و نماز را براى یاد من بپادار!» و در آیات دیگری از قرآن برای این ذکر و یاد خدا ویژگی هایی مطرح نموده است از جمله اینکه با ذکر و یاد الهی است که دلها آرام می گیرد؛ الا بذکر الله تطمئن القلوب (الرعد : 28) «آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرامش مى یابد!»
11- کاهل نماز گرفتار پانزده مصیبت در دنیا، مرگ، قبر و قیامت می شود.
در روایت آمده که سرور زنان، فاطمه، دختر سرور پیامبران- که درودهاى خداوند بر او و پدر و شوى و پسران اوصیاء او باد- از پدر بزرگوارش حضرت محمّد صلّى اللَّه علیه و آله پرسید: اى پدر جان! سزاى مردان و زنانى که نماز را سبک بشمارند، چیست؟ فرمود: اى فاطمه، هر کس چه مرد باشد و چه زن، نمازش را سبک بشمارد، خداوند او را به پانزده مصیبت گرفتار مى نماید: شش چیز در سراى دنیا، و سه چیز هنگام مرگ، و سه چیز در قبرش، و سه چیز در قیامت هنگام بیرون آمدن از قبر.
مصیبتهایى که در دار دنیا بدان مبتلا مى گردد عبارتند از:
1- خداوند، خیر و برکت را از عمر او برمى دارد.
2- خداوند، خیر و برکت را از روزى اش برمى دارد.
3- خداوند- عزّ و جلّ- نشانه صالحان را از چهره او محو مى فرماید.
4- در برابر اعمالى که انجام داده پاداش داده نمى شود.
5- دعاى او به سوى آسمان بالا نمى رود و مستجاب نمى گردد.
6- هیچ بهره اى در دعاى بندگان شایسته خدا نداشته و مشمول دعاى آنان نخواهد بود.
و مصائبى که هنگام مرگ به او مى رسد بدین ترتیب است:
1- با حالت خوارى و زبونى جان مى دهد.
2- گرسنه مى میرد.
3- تشنه جان مى سپارد، به گونه اى که اگر آب تمام رودخانه هاى دنیا را به او بدهند، سیراب نگشته و تشنگى اش برطرف نخواهد شد.
و مصیبتهایى که در قبرش بدان گرفتار مى گردد بدین قرار مى باشد:
1- خداوند فرشته اى را بر او مى گمارد تا او را در قبر نگران و پریشان نموده و از جایش برکند.
2- خداوند گور را بر او تنگ مى گرداند.
3- قبرش تاریک مى شود.
و مصائبى که در روز قیامت، هنگام بیرون آمدن از قبر، بدان مبتلا مى شود، عبارت است از:
1- خداوند فرشته اى را بر او مى گمارد تا در حالى که مردم به او مى نگرند، او را به رو بر زمین بکشد.
2- سخت از او حساب مى کشند.
3- خداوند هرگز نظر رحمت به او ننموده و از بدیها پاکیزه اش نمى گرداند، و براى او عذاب دردناکى خواهد بود. (فلاح السائل و نجاح المسائل ص 22 – ادب حضور ص 62 )
در پایان باید این نکته را یاد آوری نمود، همانگونه که ترک نماز دارای پیامدهای منفی می باشد؛ بر اساس آیات و روایات اقامه نماز نیز دارای پیامدهای مثبت دنیوی و اخروی می باشد که نمی توان از آنها چشم پوشی نمود؛ از جمله این آثار مانع شدن از حُزن و اندوه در آخرت، آرامش بخش جانها ، بازدارنده از زشتیها و گناهان، بهترین کمک کار انسان در برابر مشکلات دنیوی و شوینده گناه می باشد.
برایت آرزوی موفقیت داریم.
ای کاش بطور شفاف به مشکل و یا مشکلاتی که باعث سلب آرامش شما شده است اشاره میکردید، تا بهتر میتوانستیم راهنماییتان کنیم؛ لذا پاسخ ما به شما کلی است. اگر لازم شد دوباره با ما مکاتبه کنید.
درست است که هر کسی دلایلی برای نگرانی و ناراحتی خود بیان میکند، اما یک واقعیت همیشه وجود دارد و آن اینست که نوع نگاه ما به مشکلات تعیین کننده وضعیت روحی ما می باشد. اگر به آنها با دیده ضعف نگاه کنیم بر ما غلبه نموده و ما را از پا در میاورند؛ ولی اگر محکم و بعنوان یک کنترل کننده نگاه کنیم می توانیم برای هر مشکلی کلیدی برای گشایش پیدا نماییم.
به بیان دیگر اگر کسی دارای روح بزرگی باشد، مشکلات، نمی تواند آرامش فکری او را بهم بریزد؛ لذا انسانهایی که رشد معنوی نموده اند و دارای روح بزرگی هستند، بسیار آرامتر زندگی می کنند؛ زیرا خداوند می فرماید: همان کسانى که ایمان آورده اند و دل هایشان به یاد خدا آرام مى گیرد. آگاه باش که با یاد خدا دل ها آرامش مى یابد. (الا بذکر الله تطمئن القلوب)
برای مقابله با مشکلات باید رشد معنوی نمود؛ همان رشدی که حق همه ی انسانهاست، کلیدی است برای رسیدن به آرامش فکر و خوشبختی. این رشد معنوی است که قدرت فوق العاده روح شما را آشکار خواهد کرد. یک زندگی متعادل مستلزم این است که نه تنها نیازهای جسمی، احساسی و ذهنی خود را برآورده کنیم، بلکه احتیاجات روحی خود را نیز در نظر داشته باشیم.
به کارگیرى راه کارهاى زیر، براى مقابله با مشکل مطرح شده و برای درمان آن بسیار مفید است:
1. اجتناب از تنهایى؛ سعى کنید به جز مواقعى که ضرورت دارد در تنهایى قرار نگیرید.
2. با افکار منفى خود مقابله کنید یعنى هر وقت این افکار به شما هجوم آورد به هر صورتى که شده خود را از چنبره آن نجات دهید؛ مثلاً خود را به کارى مانند مطالعه یا هر کار دیگرى که علاقه دارید و ممکن است مشغول کنید و نگذارید ذهن شما جولانگاه افکار منفى باشد.
3. به جنبه هاى مثبت خود فکر کنید و سعى کنید آنها را در یک برگه اى به صورت فهرست، لیست کنید و آنها را شکوفا ساخته و رشد دهید نه آن که زمینه های منفی را بال و پر و پرورش دهید.
4. به جاى این که به کمبودها و عیب ها و ناکامیهاى خود فکر کنید، به موفقیت ها و امکاناتى که در زندگى از آن بهرمند بوده و هستید فکر کنید.
به عبارت دیگر امکانات و شرایط زندگى ما مانند یک لیوانى است که بخشى از آن پر است و بخشى خالى و همه افراد اینچنین هستند. سعى کنید به آن بخش پر فکر کنید و از آن بهره ببرید و غصه آن نیمه خالی را نخورید؛ چه اینکه از آنچه در اختیار دارید مى توانید بهره مند شوید. فرصتهاى زندگى را مغتنم بشمرید و از آنچه در آینده پیش خواهد آمد نگران نباشید.
5. با افراد شاداب، فعال، اجتماعى، و متدین و در عین حال مثبت نگر معاشرت کنید و از افرادى که مدام از زندگى شکایت مى کنند، دورى گزینید.
6. ورزش را جزء ضرورى ترین فعالیت هاى روزمره خود قرار داده، هر روز حداقل نیم ساعت الى یک ساعت ورزش کنید. (هر ورزشى که مورد علاقه شماست)
7ـ هر چه مى توانید قرآن بخوانید و از مضامین بلند دعاهاى نقل شده از اهل بیت(ع) بهره بگیرید (فاقرأوا ما تیسر منه) البته قرآن را با تأنى و توجه به معنا تلاوت کنید.
8. از بیکارى و بى برنامه گى اجتناب کنید و همه اوقات خود را به صورت منطقى پر کنید.
9. براى اوقات شبانه روزى خود برنامه ریزی کنید یعنی برای هر ساعت از 24 ساعت شبانه روز، یک فعالیت و کار خاص در نظر بگیرید و بر اساس همان عمل کنید و در پایان روز میزان موفقیت خود را در به اجرا درآوردن برنامه محک بزنید و بسنجید و سعی کنید روز به روز میزان موفقیت را افزایش دهید تا آنجا که کاملا برنامه اجرا شود و برنامه نیز یک برنامه هماهنگ با هدف باشد.
10. به تغذیه خود خصوصا صبحانه اهمیت بدهید و هیچگاه بدون خوردن صبحانه خود را مشغول کار یا مطالعه و یا کلاس نکنید.
11. هر وقت احساس دلتنگى و بیانگیزگی مى کنید حدود 10 دقیقه یک دوش آب ولرم بگیرید و در صورت امکان شنا کنید.
12. به مسائل معنوى بویژه نماز اول وقت اهمیت فوق العاده بدهید.
13. بروز مشکلات را در زندگى، امرى عادى بدانید و به همان اندازه، آنها را بپذیرید که کامیابى ها را پذیرا هستید.
14. براى شرکت در فعالیت هاى فرهنگى، هر قدر مى توانید تلاش کنید و اگر اصلاً نمى توانید، در فرصت هاى دیگر این کار را انجام دهید.
15. همواره از خداوند در همه امور مدد جویید و نسبت به آنچه او مقدر مى فرماید، راضى باشید.
جهت اطلاع بیشترمی توانید به کتابهای معرفی شده در زیر مراجعه نمایید.
1. آرامش در زندگی و زندگی در آرامش، خلجیموحد-امانالله.
2. آرامش روانی، طالبنژاد-محسن.
3. آرامش فوری: 100 شیوه آسان و عملی برای آرام کردن جسم و روح، ویلسون-پل، تمدن-توراندخت(مالکی)،جزایری-ارمغان.
4. آموزش آرامش تدریجی، برنشتاین-داگلاسای.بورکووک-توماسدی.ملکپور-مختار.
5. بلندترین گام به سوی آرامش، دانشزاده-امیر.
6. رموز دستیابی به آرامش، ویلسون-پاول،کنارسری-فاطمه.
7. روانشناسی کسب آرامش، چگونه میتوان اضطراب و دستپاچگیرا از خود دور ساخت، بنسون-هربرت، جواهرکلام-فرید.
8. روح و آرامش درون، مورفی-جوزف، رزمآزما-هوشیار.
9. غلبه بر فشارهای روانی: برنامه 15 روزه دستیابی به آرامش، شوارتس-جکی نبیپور-داود .
علت سستی در نماز:
عدم توجه به نماز و سهل انگاری در آن معلول عوامل فراوانی است. ممکن است این امر به دلیل عدم تربیت صحیح و دینی والدین در خانواده باشد؛ چرا که باید کودکان از همان ابتدای کودکی، حدود شش یا هفت سالگی به نماز خواندن عادت کنند؛ درغیراینصورت اگر شخص بزرگ شود و به سن تکلیف برسد و بخواهد به نماز خواندن عادت کند، تا حدود زیادی دشوار خواهد بود. یا امکان دارد که شخص، نمازخوان هست، ولی در اثر شبهه ای که از ناحیه شیاطین به ذهن او وارد شده، اعتقاداش خدشهدار و نسبت به عبادت خداوند بیتفاوت شده است و یا در اثر عدم رعایت حضور قلب از آن لذت نمیبرد و به همین خاطر آن را عبث و بی فایده می داند و یا … .
اما ما معتقدیم که اغلب جوانان ما دینباورند و مشکل آنان بیشتر از ناحیه غفلت از خدا و نقش خداوند در زندگی انسان و تنبلی و ندانستن اهمیت موضوع است. مردم ما مشکل ایمانی ندارند, ولی متاسفانه در جامعه و فرهنگ ما عوامل غفلت فراوان است؛ مانند برنامه هایی که تا نیمه شب ادامه دارد و باعث می شود شخص برای نماز صبح خواب بماند و یا توجه روزافزون به لذتطلبیهای افراطی و گرایش به دنیا است که زمینه اصلی غفلت انسان از حرکت به سوی کمال و خدای متعال را فراهم کرده است.
در این راستا باید توجه کرد که حب افسار گسیخته به دنیا و علاقه ی قلبی به تمایلات نفسانی، قویترین عاملی است که انسان را دچار غفلت نموده و نیز ریشه ی بسیاری از خطاها و گناهان می شود. مومن واقعی کسی است که فکر و ذکرش خدا است و خدامحوری تمام زندگی او است. اگر کسی فکر و ذکرش دنیا شد, از نظر معنوی ضعیف خواهد شد و نمی تواند به سمت قرب الهی حرکت کند.
انگیزه اصلی اهمیتدادن به نماز احساس نیاز و وابستگی و عشق به خداوند است که باعث می شود انسان دائما به یاد خدا باشد و در انجام عبادت و بندگی تلاش عاشقانه انجام دهد. عامل کم شدن این انگیزه نیز غفلت از این احساس و ناآگاهی از نیاز به خدا و نقش با اهمیت خداوند در زندگی است. کسی که محب دنیا است، حتی در نماز هم, توجه اش به سمت دنیا و منافع آن خواهد بود؛ در نتیجه لذتی از نماز و ارتباط با خداوند نمی برد و کم کم کاهل نماز شده و چه بسا نماز را ترک کند و به خسران ابدی گرفتار شود.
برای کسانیکه دچار غفلت شده اند توصیه می شود پیامدهای منفی ترک نماز و یا سبک شمردن آنرا یادآوری نمایند. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می شود:
1- بی نماز حتما جهنمی خواهد بود!!
در قرآن کریم هست که در قیامت و هنگام عبور یکی از سؤال هایی که بهشتیان از جهنمیان می پرسند در خصوص علت جهنمی شدن آنها می باشد که آنها جواب می دهند: ما به خاطر این جهنمی شدیم که نماز نمی خواندیم.
خداوند متعال این مکالمه را چنین بیان داشته: آنها (مومنان) در باغهاى بهشتند، و سؤال مى کنند… از مجرمان: چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! مى گویند: ما از نمازگزاران نبودیم؛ فی جنات یتسائلون, عن المجرمین, ما سلککم فی سقر, قالوا لم نک من المصلین (سوره المدثر آیه 40 تا 43)
2- بی نماز در دنیا زندگی پرمشقتی دارد و در قیامت کور محشور می شود.
خدای متعال تصریح نموده هرکس از یاد الهی رویگردان شود، زندگی سختی داشته و در قیامت کور محشور می شود آنجا که می فرماید: و هر کس از یاد من روى گردان شود، زندگى (سخت و) تنگى خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور مى کنیم! و من اعرض عن ذکری فان له معیشة ضنکا و نحشره یوم القیامة اعمی (طه: 124)
3- بی نماز کافر است!!
در روایت نبوی است که فرمود: فاصله ی بین بنده و کفر جز ترک نماز نیست؛ لیس بین العبد و بین الکفر الا ترک الصلاه. (جامع الأخبار، ص: 74) (پیام پیامبر، ترجمه فارسى، ص: 665) البته منظور کفر عملی است نه اعتقادی.
4- بی نماز از یاری خداوند محروم است.
قدرت نماز گزاران از نماز و خداوند است. کسیکه نماز می خواند در هر نمازی با گفتن «ایاک نعبد و ایاک نستعین » (پروردگارا فقط تو را می پرستیم و فقط از تو یاری می جوییم) از خداوند طلب یاری می جوید؛ اما بی نماز خود را از این یاری محروم می نماید و ضعیف می ماند.
5- کاهل نماز از شفاعت اهل بیت (علیهم السلام) در قیامت محروم می شود.
به روایت شیخ صدوق ابوبصیر می گوید : پس از شهادت امام صادق علیه السلام نزد اُمِّ حمیده (کنیز امام صادق علیه السلام) برای عرض تسلیت رفتیم، گریه کرد و ما نیز از گریه ی او گریه کردیم، سپس گفت : ای ابا محمد (لقب دیگر ابو بصیر) اگر امام صادق علیه السلام را هنگام مرگ می دیدی، چیز عجیبی مشاهده می نمودی ؛ چشم های خود را گشود و فرمود: بستگانم را حاضر کنید، ما همه ی آنها را حاضر کردیم، به آنها نگاه کرد و فرمود : ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلاه: همانا شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمرد، نرسد (طرائف الحکم یا اندرزهاى ممتاز، متن ج 2، ص: 451)
6- اعمال دیگر بی نماز باطل است.
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: کسیکه بدون دلیل نمازش را رها کند تا اینکه قضا شود بدرستیکه اعمالش را باطل کرده است؛ من ترک صلاته حتی تفوته من غیر عذر فقد حبط عمله. (جامع الأخبار، ص: 73)
7- تارک الصلاه با قارون و فرعون و منافقین روانه جهنم می شود.
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: نمازتان را ضایع نکنید؛ بدرستیکه هر کس که نمازش را ضایع کند خداوند او را با قارون و فرعون و هامان (که لعنت و ننگ الهی بر آنها باد) محشور نماید و واجب است بر خداوند که داخل کند او را با منافقین پس وای بر کسیکه بر نمازش محاظت ننماید؛ لا تضیعوا صلاتکم فان من ضیع صلاته حشره الله مع قارون و فرعون و هامان و لعنهم الله و اخزانهم و کان حقا علی الله ان یدخله النار مع المنافقین فالویل لمن لم یحافظ علی صلاته. ( جامع الأخبار، ص: 74)
8- شیطان بر تارک الصلاه مسلط شده و او را دچار گرفتاری های بزرگ می کند.
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: همواره شیطان از بنی آدم گریزان است مادامی که بر نماز های پنج گانه محافظت می نماید؛ اما هنگامیکه آنها را ضایع نماید بر او جرأت پیدا کرده و او را دچار گرفتاریهاى بزرگ مى کند؛ لایزال الشیطان یرغب من بنی آدم ما حافظ علی الصلوات الخمس, فاذا ضیعهن یجتری علیه و اوقعه فی العظائم. (جامع الأخبار، ص: 74)
9- تارک نماز بر دین یهود یا نصارا یا مجوس خواهد مرد.
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر که نماز را ترک کند و امیدى به پاداش آن نداشته باشد و از کیفر آن نترسد، باکى ندارم که یهودى یا نصرانى یا مجوسى بمیرد؛ من ترک الصلاه لا یرجوا ثوابها و لا یخاف عقابها فلا ابالی ان یموت یهودیا او نصرانیا او مجوسیا. (جامع الأخبار، ص: 74)
10-کسی که نماز نمی خواند آرامش ندارد.
کسی که نماز نمی خواند همواره مضطرب و نگران است؛ زیرا دل انسان تنها با نماز و یاد خدا آرام می شود؛ و اقم الصلاه لذکری ( طه : 14) «و نماز را براى یاد من بپادار!» و در آیات دیگری از قرآن برای این ذکر و یاد خدا ویژگی هایی مطرح نموده است از جمله اینکه با ذکر و یاد الهی است که دلها آرام می گیرد؛ الا بذکر الله تطمئن القلوب (الرعد : 28) «آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرامش مى یابد!»
11- کاهل نماز گرفتار پانزده مصیبت در دنیا، مرگ، قبر و قیامت می شود.
در روایت آمده که سرور زنان، فاطمه، دختر سرور پیامبران- که درودهاى خداوند بر او و پدر و شوى و پسران اوصیاء او باد- از پدر بزرگوارش حضرت محمّد صلّى اللَّه علیه و آله پرسید: اى پدر جان! سزاى مردان و زنانى که نماز را سبک بشمارند، چیست؟ فرمود: اى فاطمه، هر کس چه مرد باشد و چه زن، نمازش را سبک بشمارد، خداوند او را به پانزده مصیبت گرفتار مى نماید: شش چیز در سراى دنیا، و سه چیز هنگام مرگ، و سه چیز در قبرش، و سه چیز در قیامت هنگام بیرون آمدن از قبر.
مصیبتهایى که در دار دنیا بدان مبتلا مى گردد عبارتند از:
1- خداوند، خیر و برکت را از عمر او برمى دارد.
2- خداوند، خیر و برکت را از روزى اش برمى دارد.
3- خداوند- عزّ و جلّ- نشانه صالحان را از چهره او محو مى فرماید.
4- در برابر اعمالى که انجام داده پاداش داده نمى شود.
5- دعاى او به سوى آسمان بالا نمى رود و مستجاب نمى گردد.
6- هیچ بهره اى در دعاى بندگان شایسته خدا نداشته و مشمول دعاى آنان نخواهد بود.
و مصائبى که هنگام مرگ به او مى رسد بدین ترتیب است:
1- با حالت خوارى و زبونى جان مى دهد.
2- گرسنه مى میرد.
3- تشنه جان مى سپارد، به گونه اى که اگر آب تمام رودخانه هاى دنیا را به او بدهند، سیراب نگشته و تشنگى اش برطرف نخواهد شد.
و مصیبتهایى که در قبرش بدان گرفتار مى گردد بدین قرار مى باشد:
1- خداوند فرشته اى را بر او مى گمارد تا او را در قبر نگران و پریشان نموده و از جایش برکند.
2- خداوند گور را بر او تنگ مى گرداند.
3- قبرش تاریک مى شود.
و مصائبى که در روز قیامت، هنگام بیرون آمدن از قبر، بدان مبتلا مى شود، عبارت است از:
1- خداوند فرشته اى را بر او مى گمارد تا در حالى که مردم به او مى نگرند، او را به رو بر زمین بکشد.
2- سخت از او حساب مى کشند.
3- خداوند هرگز نظر رحمت به او ننموده و از بدیها پاکیزه اش نمى گرداند، و براى او عذاب دردناکى خواهد بود. (فلاح السائل و نجاح المسائل ص 22 – ادب حضور ص 62 )
در پایان باید این نکته را یاد آوری نمود، همانگونه که ترک نماز دارای پیامدهای منفی می باشد؛ بر اساس آیات و روایات اقامه نماز نیز دارای پیامدهای مثبت دنیوی و اخروی می باشد که نمی توان از آنها چشم پوشی نمود؛ از جمله این آثار مانع شدن از حُزن و اندوه در آخرت، آرامش بخش جانها ، بازدارنده از زشتیها و گناهان، بهترین کمک کار انسان در برابر مشکلات دنیوی و شوینده گناه می باشد.
برایت آرزوی موفقیت داریم.