« تحلیل آینده پژوهانه از روندهای جهانی حاکمیت صالحان»
۱۳۹۳/۱۰/۱۴
–
۸۶ بازدید
گزارشی از نشست « تحلیل آینده پژوهانه از روندهای جهانی حاکمیت صالحان»
ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): هم اندیشی « تحلیل آینده پژوهانه از روندهای جهانی حاکمیت صالحان» با حضور حجج الاسلام والمسلمین آقایان محمد تقی ربانی و رحیم کارگر در دانشگاه صنعتی اصفهان به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار گردید.
به گزارش ایسکا:هم اندیشی « تحلیل آینده پژوهانه از روندهای جهانی حاکمیت صالحان» با حضور حجج الاسلام والمسلمین آقایان محمد تقی ربانی و رحیم کارگر در دانشگاه صنعتی اصفهان به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار گردید.
ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): هم اندیشی « تحلیل آینده پژوهانه از روندهای جهانی حاکمیت صالحان» با حضور حجج الاسلام والمسلمین آقایان محمد تقی ربانی و رحیم کارگر در دانشگاه صنعتی اصفهان به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار گردید.
به گزارش ایسکا:هم اندیشی « تحلیل آینده پژوهانه از روندهای جهانی حاکمیت صالحان» با حضور حجج الاسلام والمسلمین آقایان محمد تقی ربانی و رحیم کارگر در دانشگاه صنعتی اصفهان به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار گردید.
این هم اندیشی با حضور اساتید این دانشگاه روز شنبه مورخ 13 دیماه در سالن همایش های دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار گردید. این هم اندیشی، از سلسله نشست های چهارمین همایش گفتمان مهدویت با محوریت آثار آیت الله صافی گلپایگانی می باشد که در نیمه اول سال 94 در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار خواهد گردید.
در ابتدای این هم اندیشی، حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی بر تعامل دو عرصه آموزشی و پژوهشی تأکید کرد و بیان نمودند که باید میان دانشگاه و حوزه یک کریدور علمی برقرار باشد تا شاهد نشست های متعددی باشیم. ایشان تعاریف و دامنه و محدوده ای که هر تعریف، پیروان ادیان و مکاتب را در بر می گیرد تشریح نمودند. در یک تعریف، مهدویت مختص به شیعیان؛ در تعریف دیگر دامنه آن به اهل سنت و در تعاریف دیگر که گسترده تر است مهدویت به عنوان یک موعودی و منجی که در همه ادیان به آن بشارت داده شده و جهان را پر از عدل می کند، و دو عنصر ظلم ستیزی و تحقق حق در آن وجود دارد و یک بحث جهانی است همه فرق و ادیان توحیدی و آسمانی را در برمی گیرد.
وی در ادامه، مهدویت را خمیرمایه تمامی حرکت ها و جنبش های حق و باطل دانست. حتی گروه ها و جریان های تکفیری که امروز در بسیاری از کشورها فعالیت می کنند، به نوعی خود را مرتبط با مهدویت می کنند. جریانی که امروز به نام داعش فعالیت می کنند، برخی مدعیانی که در ایران و عراق هستند، و مناطق دیگری چون حوزه بالکان، آلمان، گرجستان …
مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در پایان اظهار امیدواری نمودند که ما بتوانیم مهدویت را با نگاه جهانی ارائه نماییم.
در ادامه این هم اندیشی، حجت الاسلام والمسلمین رحیم کارگر، مهدویت را سرمایه واقعی دانستند که تمام نمای آینده ماست و صرفا یک باور نیست. یک سرمایه و فرجامی که باید، ما شیعیان از این فرصت بهترین بهره را ببریم. مهدویت با تمامی حوزه ها ارتباط دارد، حتی با حوزه های فناوری و صنعت. چرا که بسیاری از اتفاقاتی که در روایات بیان شده است، می تواند از منظر فناوری مورد واکاوی قرار گیرد. بنابراین مهدویت می تواند حتی منجر به تولید علم در حوزه صنعت منجر شود. ما باید یک حلقه وصلی بین خودمان و عصر ظهور برقرار نماییم و یا در مسیر آن قرار بگیریم و مدل سازی کنیم.
مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی، آینده پژوهی را ابزار مناسبی برای مباحث مهدویت دانستند. آینده پژوهی نقشه آینده جهان است، چرا که آینده پژوهان به دنبال این هستند که جهان مکان بهتری برای زندگی و سود رساندن به مردم باشد. امروزه در تمامی کشورها، آینده پژوهی یک مسئله حل شده است و آنها با پژوهش و مطالعه آینده، در بسیاری از حوزه ها پیشگام هستند.
وی ادامه داد: از منظر آینده پژوهی به مهدویت نگاه کردن، مولفه های زیادی به دست ما میآید. دیتور یکی از آینده پژوهان برجسته، آینده را برآمده از چهار مولفه اقدامات، تصویرها، رویدادها و روندها می داند. در بحث امروز ما با روندها کار داریم. چرا که به دنبال کلان روندهای حوزه مهدویت هستیم که در حوزه حاکمیت صالحان نقش دارند. امروزه عموم آینده پژوهان شش کلان روند را بیان می کنند: 1. پیشرفت فناوری و تکنولوژی 2. رشد اقتصادی 3. افزایش تحرک 4. بهبود سلامت بشر 5. زوال محیط زیست 6. افزایش فرهنگ زدایی.
ما در بحث مهدویت کلان روندهایی داریم که اگر آنها را بشناسیم بهتر از این افراد می توانیم آینده مطلوب را رقم بزنیم. که البته متاسفانه ما توجه کمتری به این مباحث داریم. بنابراین کلید موفقیت در استفاده از ابزار آینده پژوهی است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برخی از این کلان روندهای حوزه مهدویت را چنین برشمردند: کلان روند جریان ها و گروه های جهانی که شکل می گیرد: مثل جریان فسق جهانی، جریان خلافت بنی العباس؛ کلان روند افراد و اشخاص: شخصیت های محوری را مورد مطالعه قرار دهیم. کلان روند حوادث و رویدادها: شورش ها و قیام ها و کلان روندهای دیگر…
در پایان نشست، اساتید و حضار سوالات خود را در حوزه مباحث مهدویت بویژه ارتباط آن با فناوری های جدید و گسترش بیش از پیش ابزارهای جدید حوزه فناوری مطرح نمودند و آقایان کارگر و ربانی به سوالات آنها پاسخ دادند.
این سلسله نشست ها در راستای چهارمین همایش گفتمان مهدویت کماکان ادامه خواهد داشت.