خانه » همه » مذهبی » تربیت جنسی کودک

تربیت جنسی کودک


تربیت جنسی کودک

۱۳۹۲/۱۱/۱۵


۲۲۲ بازدید

سلام پسرم کلاس ۷ هست اگر دیدم با الت تناسولیش بازی میکند با او چه رفتاری داشته باشم ؟ چگونه مسایل جنسی را برایش توضیح دهم ات اگاهی داشته باشد؟

تلفن زنگ زد، تلفن را جواب دادم، مادری به دلیل رفتار جنسی کودک خود آشفته و سراسیمه از من کمک می خواست. می گفت الان که با شما صحبت می کنم بدنم می لرزد، به من کمک کنید تا بتوانم این رفتار را در کودکم از بین ببرم، چه باید بکنم؟ با جدیت به او گفتم تنها کاری که باید نکنی همین رفتاری است که الان داری. باید با احساسات با این موضوع رفتار کنی، هیچ رفتاری از سوی تو نباید موجب حساسیت کودک در مورد رفتارش شود. باید خیلی عادی با این موضوع برخورد کنی، کافی است کودک خود را نسبت به این موضوع حساس نکنی، خود به خود این مشکل حل می شود. باید در برابر رفتار کودک خود هیجانی رفتار نکنید. باید به یاد داشته باشید زمانی که کودک به رفتاری عادت کرد، باید گفتن شما چیزی تغییر نمی کند. باید برای تغییر رفتار کودک خود با برنامه عمل کنید.قبل از هر اقدامی باید خودتان را کنترل کنید. نباید هیجانی به چنین موضوعی پاسخ دهید باید با کمال آرامش رفتارهای خود کنترل کنید. باید با رفتار خود، فرزند خود را تربیت کنید. مهم ترین کار برای مقابله با چنین رفتاری استفاده نکردن از کلام است. به دلیل حساسیتی که در مورد مسائل جنسی وجود دارد باید کمتر در مورد آن با کودکتان صحبت کنید و بیشتر به صورت غیر کلامی او را از این رفتارها را منع کنید.تا آنجا که می توانید در مورد اتفاقی که رخ داده است، با فرزند خود به صورت مستقیم صحبت نکنید .در مواردی هم که لازم است با او صحبت کنید سعی کنید به صورت غیر مستقیم و به گونه ای با او صحبت کنید که او نسبت به این موضوع حساس نشود در واقع شما باید از تربیت غیر کلامی در این مورد استفاده کنید.
پرسشگر گرامی زمانی که سخن از تربیت غیر کلامی می کنیم، یعنی اینکه به جای اینکه تصور کنیم که تربیت ما با بخشنامه و سخن گفتن صورت می گیرد، توجه کنیم تربیت زمانی محقق می شود که ما زمینه رفتار درست و صحیح را فراهم کنیم. محیط کودک خود ر ابه گونه ای مهندسی کنیم که رفتارهای نادرست در او کاهش پیدا کند. مسیرزندگی کودک خود ر ابه گونه ای تنظیم کنیم که به سمت رفتارهایی برود که ما خواهان آن هستیم. برای روشن شدن بحث لازم است مثالی بزنم. به عنوان مثال کودک شما دائما پای تلویزیون می نشیند و شما چندان از چنین موضوعی ناراحت هستید. شما دو گونه می توانید رفتار کنید. دائما به کودک خود تشر بزنید که فاطمه اینقدر پای تلویزیون نشین، برنامه ریزی می کنید که کودکتان به صورت خودکار چنین کاری را انجام دهد، بدون اینکه شما سخنی بگوئید. برای این کار نیاز به برنامه دارید و باید شناخت کاملی از کودک خود داشته باشید. با برنامه ریزی دقیق و استفاده از تکنیک های روان شناختی می توانید بدون اینکه دائما از کلام برای تغییر رفتار کودک خود استفاده کنید، رفتار او را تغییر دهید. البته نباید در این زمینه دچار افراط و تفریط شد، گاهی لازم است انسان از طریق زبان نکاتی را به کودک خود انتقال دهد اما آنچه دارای اهمیت است، زیاد روی نکردن در این زمینه است. نباید به گونه ای رفتار کنید که در برابر کوچکترین رفتار کودکتان دائما به او تذکر دهید و هی او را امر نهی کنید، این موضوع می تواند آسیب های رفتاری به دنبال داشته باشد.
با ذکر این مقدمه شایسته است در این زمینه نکاتی کوتاه بیان گردد تا فضای روشنتری از بحث داشته باشید.
اولاً : تصوری که کودک از دستکاری و یا نگاه کردن به آلت جنسی دارد با تصور بزرگتر ها از این مسئله تفاوت زیادی دارد. این رفتارها بیش از آنکه جنبه جنسی داشته باشد، جنبه کنجکاوی دارد.
دستکاری آلت تناسلی و کنجکاوی فرزندان برای شناخت این عضو از بدن را باید از مقوله مسایل جنسی جدا نمود. معمولاً این گونه رفتارها ، از دید کودکی در سن و سالی که بدان اشاره نمودید جنبه اخلاقی ندارد؛ لذا هر گونه برخورد نسنجیده ای ممکن است سبب گیجی او شده و موجبات احساس گناه و افسردگی وی را فراهم سازد. مهمتر از همه اینکه ممکن است پس از آن برای پرسش ها و ابهام های جنسی خود به دیگرانی مراجعه کند که یا به دلیل ناآگاهی و یا غرض ورزی ، اطلاعات نادرستی در زمینه مسائل جنسی به او منتقل نمایند که درنتیجه آن در آینده وی را با مشکلاتی مواجه خواهد ساخت.(البته این رفتار ها چنانچه کنترل نشود می تواند زمینه انحراف جنسی کودک را در آینده فراهم سازد پس باید با بکار گیری روش ها مناسب سعی در تغییر رفتار کودک داشته باشید)
ثانیاً : ارتباط برقرار کردن والدین با فرزندان خود در مورد مسایل جنسی از جمله وظایف تربیتی والدین است که شایسته است در برقراری و حفظ آن جهت جلوگیری از زمینه بسیاری از انحرافات و گناه ها کوشید. نگاه ضد اخلاقی برخی والدین به این مسأله و برخورد شدید و خشن آنها پیامدهای نامطلوبی را به ارمغان خواهد آورد ؛ زیرا چنین موضوعی روان شناختی را تبدیل به موضوعی اخلاقی کرده و کودک را حسّاس تر نموده و باعث تثبیت وی در عمل مورد نظر می گردد.
ثالثا: در بیان نکاتی که در زمینه مسائل جنسی لازم است به کودک انتقال پیدا کند،‌ باید از روش های غیر مستقیم استفاده کرد و کمتر به روش های مستقیم متوسل شد. (در زیر به برخی از این روش ها اشاره می شود)
چه باید کرد:
1. ممکن است مهمترین دلیل چنین رفتاری از سوی کودکی در سنینی که بدان اشاره نمودید، کنجکاوی وی برای آشنایی با اعضای بدن خود باشد که از نوپایی در وی وجود داشته بنابراین در چنین زمانی هول نشوید، او را سرزنش نکنید،‌از تنبیه کودک پرهیز کنید، تنها کاری که شما باید در چنین موقعیتی باید انجام دهید این است که به گونه ای برنامه ریزی کنید که او دیگر در چنین موقعیتی قرار نگیرد. باید موقعیت هایی که این رفتارها را می کند شناسایی کنید و سعی کنید دیگر او در چنین موقعیتی قرار نگیرد.
2. همانطور که بیان شد معمولاً این گونه رفتار از سوی کودک ؛ بیشتر جنبه شناختی دارد نه جنسی و اخلاقی و اگر خدای ناکرده استمرار یابد، ممکن است به جهت فشارهای روحی در محیط خانواده و … باشد که کودک می خواهد از این طریق خود را به آرامش برساند، بنابراین والدین کودک باید محیطی آرام و سرشار از صمیمیت برای او ایجاد کنند.
3. بهتر است به طور نامحسوس مراقب خلوتهای چنین کودکانی بود. شایسته است مکان خلوت آنها مثل اتاق مستقلشان به گونه ای باشد که از چشم والدین دور نمانند و والدین گاهگاهی به عناوین مختلف که رنگ مداخله به خود نگیرد، سرکشی هایی داشته باشند تا فرزندان از خلوت خود احساس امنیت برای انجام این عمل نکنند. زمانی که او چنین کاری را می کند به هیچ عنوان به صورت مستقیم با او صحبت نکنید.
4. برای مدتی به کودک شلواری بپوشانید که در آوردن برای او به راحتی امکان نداشته باشد.( به عنوان مثال شلواری که دارای کمربند است برای این کار مناسب است)
5. تجربه بالینی بنده نشان می دهد که چنین رفتارهایی در زمان بیکاری کودک رخ می دهد، بنابراین باید سعی کنید به گونه ای برنامه ریزی کنید که کودک شما هیچ گاه بیکار نباشد.
6. نسبت به این رفتار کودک حساسیت نشان ندهید و او را نسبت به این رفتارش حساس نکنید، چنانچه در برابر رفتار او حساسیت نشان ندهید خود به خود رفتارش به سمت خاموشی می رود .
7.گاهی کودک برای جلب توجه دست به چنین رفتارهایی می زند، بنابراین زمینه جلب توجه مثبت را در او به وجود آورید.
8.روابط اجتماعی او را با همسالانش افزایش دهید.  نکته پایانی
خواهشمندیم از طریق نگرانی های مختلفی که زاییده ترس از چنین موضوعی می باشد ناخواسته مسیری مخالف را در تربیت جنسی کودک نپیمایید؛ زیرا هر گونه کم حوصلگی و اقدام عجولانه در این زمینه آسیب زا خواهد بود. در صورت لزوم و برای رفع نگرانی خود به صورت حضوری به روان شناس مراجعه نمایید تا وی بر اساس ریشه یابی این عمل فرزند ،اقدامات مناسبی را به عمل آورد.
باز با ما سخن بگویید.
کتب پیشنهادی برای مطالعه در مورد مسایل جنسی
1.کلید های آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان،‌دکتر کریستال دفریتاس، ترجمه سارا رئیسی طوسی
2. تربیت جنسی در اسلام ،حافظ ثابت .
3. خانواده و مسایل جنسی کودکان ،دکتر علی قائمی .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد