۱۳۹۲/۰۶/۲۷
–
۱۶۲۱ بازدید
سلام
من میخواستم این متن رو که برای تفسیر نورالثقلین هست رو ترجمه کنم ولی ترجمه دقیقی براش پیدا نکردم خود تفسیر هم ترجمه نداره و من نمیتونم به صورت یک متن فارسی بنویسم . اگه ممکنه میخواستم ببینم شما میتونید این رو به صورت فارسی روان در بیارید؟ ممنون
تفسیر نورالثقلین ج ۱ صص ۲۵- ۲۸
فی تفسیر علی بن إبراهیم فی الموثق عن أبی عبد الله علیه السلام اهدنا الصراط المستقیم قال : الطریق ومعرفة الامام .
وباسناده إلى أبى عبد الله علیه السلام قال : والله نحن الصراط المستقیم .
فی کتاب معانی الأخبار باسناده إلى أبى عبد الله علیه السلام فی قول الله عز وجل : اهدنا الصراط المستقیم قال : هو أمیر المؤمنین ومعرفته ، والدلیل على أنه أمیر المؤمنین قول الله عز وجل : وانه فی أم الکتاب لدینا لعلى حکیم وهو أمیر المؤمنین علیه السلام فی أم الکتاب فی قوله : اهدنا الصراط المستقیم .
وباسناده إلى المفضل بن عمر قال : سألت أبا عبد الله علیه السلام عن الصراط فقال: هو الطریق إلى معرفة الله عز وجل. وهما صراطان: صراط فی الدنیا، وصراط فی الآخرة، فاما الصراط فی الدنیا فهو الامام المفترض الطاعة من عرفه فی الدنیا واقتدى بهداه مر على الصراط الذی هو جسر جهنم فی الآخرة ، ومن لم یعرفه فی الدنیا زلت قدمه عن الصراط فی الآخرة ، فتردى فی نار جهنم .
فی کتاب معانی الأخبار باسناده إلى أبى عبد الله علیه السلام قال : الصراط المستقیم أمیر المؤمنین علیه السلام .
حدثنی ثابت الثمالی عن سید العابدین علی بن الحسین علیهما السلام قال : نحن أبواب الله و نحن الصراط المستقیم
فی أصول الکافی إلى أبى جعفر علیه السلام قال : أوحى الله إلى نبیه صلى الله علیه وآله وسلم واستمسک بالذی أوحى إلیک انک على صراط مستقیم قال : انک على ولایة على و علی علیه السلام هو الصراط المستقیم .
عن أبی الحسن الماضی علیه السلام قال : قلت أفمن یمشى مکبا على وجهه أهدى أمن یمشى سویا على صراط مستقیم قال ، ان الله ضرب مثل من حاد عن ولایة على کمثل من یمشى على وجهه لا یهتدى لامره وجعل من تبعه سویا على صراط مستقیم ، و الصراط المستقیم أمیر المؤمنین علیه السلام .
قال رسول الله صلى الله علیه وآله فی قول الله عز وجل : صراط الذین أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین قال : شیعة علی علیه السلام الذین أنعمت علیهم بولایة علی بن أبی طالب علیه السلام لم یغضب علیهم ولم یضلوا .
درتفسیرعلی بن ابراهیم درروایت موثقی ازامام صادق علیه السلام درتفسیراهدنا الصراط المستقیم می فرماید.راه ومعرفت وشناخت امام می باشد .
وباسناده إلى أبى عبد الله علیه السلام قال : والله نحن الصراط المستقیم . درروایتی دیگری که ازدرتفسیر علی بن ابراهیم ازامام صادق علیه السلام می فرماید.والله ماصراط مستقیم هستیم.
فی کتاب معانی الأخبار باسناده إلى أبى عبد الله علیه السلام فی قول الله عز وجل : اهدنا الصراط المستقیم قال : هو أمیر المؤمنین ومعرفته ، والدلیل على أنه أمیر المؤمنین قول الله عز وجل : وانه فی أم الکتاب لدینا لعلى حکیم وهو أمیر المؤمنین علیه السلام فی أم الکتاب فی قوله : اهدنا الصراط المستقیم . – درکتاب معانی الاخباردرذیل آیه اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ از امام صادق علیه السلام روایت کرده است. که مراد، امیر المؤمنین و شناختن او است و دلیل بر این قول خداوند است: وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ (و همانا قرآن در لوح محفوظ که نزد ماست بلند پایه و اساسش محکم است- زخرف: 50).
وباسناده إلى المفضل بن عمر قال : سألت أبا عبد الله علیه السلام عن الصراط فقال: هو الطریق إلى معرفة الله عز وجل. وهما صراطان: صراط فی الدنیا، وصراط فی الآخرة، فاما الصراط فی الدنیا فهو الامام المفترض الطاعة من عرفه فی الدنیا واقتدى بهداه مر على الصراط الذی هو جسر جهنم فی الآخرة ، ومن لم یعرفه فی الدنیا زلت قدمه عن الصراط فی الآخرة ، فتردى فی نار جهنم . مفضّل بن عمر گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم، صراط چیست؟-فرمود: راهى بسوى شناختن خداى بزرگ است، و صراط دو گونه است: 1- صراط در این سراى، 2- صراط در آن سراى، اما صراط دنیا امام مى باشد، که فرمانبردارى از او واجب است، هر کس که در دنیا او را شناخت و رهنمودهاى او را بکار بست، در آخرت از صراط که پلى است به روى جهنّم خواهد گذشت، و هر کس در اینجا امام خود را نشناخت، هنگام گذشتن از صراط آخرت گامش خواهد لغزید و در آتش دوزخ خواهد افتاد.
فی کتاب معانی الأخبار باسناده إلى أبى عبد الله علیه السلام قال : الصراط المستقیم أمیر المؤمنین علیه السلام . درکتاب معانی الاخبارامام صادق علیه السلام روایت کرده است. که می فرماید: منظور از صراط مستقیم (در سوره حمد) امیر المؤمنین علىّ علیه السلام است.
حدثنی ثابت الثمالی عن سید العابدین علی بن الحسین علیهما السلام قال : نحن أبواب الله و نحن الصراط المستقیم . روایت کرده ثابت ثمالی ازامام سید العابدین علی بن الحسین علیهما السلام که فرموده ما درهای ورودبه رحمت پروردگارهستیم ومائیم صراط مستقیم.
فی أصول الکافی إلى أبى جعفر علیه السلام قال : أوحى الله إلى نبیه صلى الله علیه وآله وسلم واستمسک بالذی أوحى إلیک انک على صراط مستقیم قال : انک على ولایة على و علی علیه السلام هو الصراط المستقیم. –دراصول کافی از امام محمد باقر علیه السلام روایت کرده است که حضرت فرماید: «خدا به سوى پیغمبرش صلى الله علیه و آله وحى کرد که: «فَاسْتَمْسِکْ بِالَّذِی أُوحِیَ إِلَیْکَ إِنَّکَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»، یعنى: پس چنگ در زن به آنچه وحى شده به سوى تو. به درستى که تو بر راه راستى» (که هیچ کجى در آن نیست). و حضرت فرمود: «یعنى: به درستى که تو بر ولایت على علیه السلام ثابتى و على علیه السلام همان راه راست است».
عن أبی الحسن الماضی علیه السلام قال : قلت أفمن یمشى مکبا على وجهه أهدى أمن یمشى سویا على صراط مستقیم قال ، ان الله ضرب مثل من حاد عن ولایة على کمثل من یمشى على وجهه لا یهتدى لامره وجعل من تبعه سویا على صراط مستقیم ، و الصراط المستقیم أمیر المؤمنین علیه السلام — از امام کاظم علیه السّلام از این آیه سؤال شد . آیه را خواند: أَ فَمَنْ یَمْشِی مُکِبًّا عَلى وَجْهِهِ أَهْدى أَمَّنْ یَمْشِی سَوِیًّا عَلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ (آیا آن کس که واژگون بر چهره خود راه مى رود، هدایت یافته تر است یا کسى که مستقیم به راه راست مى رود- ملک 67: 22) -فرمود: خداوند مثل زده است، کسى که از ولایت على علیه السّلام تجاوز نماید مانند کسى است که بر رویش راه مى رود، در کارش هدایت نمى یابد، هر کس پیرو على علیه السّلام باشد بر راه راست است و راه راست امیر المؤمنین علیه السّلام است .
قال رسول الله صلى الله علیه وآله فی قول الله عز وجل : صراط الذین أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین قال : شیعة علی علیه السلام الذین أنعمت علیهم بولایة علی بن أبی طالب علیه السلام لم یغضب علیهم ولم یضلوا. پیغمبر خدا صلى اللَّه علیه و آله در باره قول خداوند صراط الذین أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین (راه کسانى که نعمت بر آنان ارزانى فرموده اى، نه راه آنها که مورد خشم تو قرار گرفته اند و نه راه گمراهان- حمد: 7) فرمود: شیعیان على علیه السلام کسانى هستند که ولایت حضرت علىّ بن أبى طالب بر آنان ارزانى شده است (خدا) بر آنان غضب نمى کند، و گمراه نمى شوند.