تشرّف بی واسطه لیاقت و شایستگی می خواهد
۱۳۹۲/۰۷/۱۶
–
۶۱ بازدید
تشرّف بی واسطه لیاقت و شایستگی می خواهد
تشرّف مستقیم و بیواسطه به محضر نورانی امام زمان(ارواحنا فداه) لیاقت و شایستگی های ویژهای میطلبد. از این رو تنها اَوحَدی از موحّدان توفیق مییابند که وجود مبارک آن حضرت شخصاً به بالین او بیاید. . .
تشرّف بی واسطه لیاقت و شایستگی می خواهد
تشرّف مستقیم و بیواسطه به محضر نورانی امام زمان(ارواحنا فداه) لیاقت و شایستگی های ویژهای میطلبد. از این رو تنها اَوحَدی از موحّدان توفیق مییابند که وجود مبارک آن حضرت شخصاً به بالین او بیاید. . .
خبرگزاری شبستان:وجود مبارک حضرت بقیّةالله، حجة بنالحسن(عج) هر سال در مراسم حجّ و به ویژه در عرفات و منا حضور دارد. چنانکه امام صادق(ع) فرمود: “یفقد الناس إمامهم؛ یشهد الموسم فیراهم ولایرونه”۱همچنین نایب خاص امام زمان(ع)، محمدبن عثمان عَمْری(رضواناللهتعالیعلیه) میگوید: “والله إن صاحب هذا الأمر لیحضر الموسم کل سنة، یری الناس ویعرفهم ویرونه ولایعرفونه”۲/ همچنین بسیاری از تربیتیافتگان و شاگردان خاص آن حضرت در میان حجگزاران حضور دارند و به مدد عنایت خاص حضرتش از ملکوت افراد آگاهی مییابند.
اگرچه ممکن است مشکلات برخی زائران، ناخودآگاه به برکت امام زمان(ع) حل شود، لیکن چنین نیست که هر عمل خارقعادت و کرامتی که در ایام حج و در سرزمین منا و عرفات روی داد، مستقیماً بهدست وجود مبارک آن حضرت انجام گیرد. ممکن است ناآشنا یا سالمندی راه خیمه و چادر خود را گم کند یا در بین راه بدون زاد و راحله بماند و ولیّی از اولیای الهی که تربیتشده مکتب ولایت ولیّعصر(ارواحنافداه) است، او را راهنمایی کند. پس این شخصِ گرفتار، معالواسطه خدمت آن حضرت رسیده است، نه بلاواسطه.
تشرّف مستقیم و بیواسطه به محضر نورانی امام زمان(ارواحنا فداه) لیاقت و شایستگی های ویژهای میطلبد. از این رو تنها اَوحَدی از موحّدان توفیق مییابند که وجود مبارک آن حضرت شخصاً به بالین او بیاید. البته عنایت ایشان شامل اولیا و صالحان و شهیدانی که تربیت کرده است، شده و آنان به دستور آن حضرت مشکلات دیگران را حلّ میکنند.
از مراکزی که در غیبت صغری امام عصر(ع) مشاهده شده، مراسم حج است. گروهی که حضرت را دیده اند، به این مطلب تصریح کرده اند، اما در غیبت کبری برابر روایات، حضرت در مراسم حج شرکت می کند، مردم را می بیند، اما مردم او را نمی بیند و نمی شناسند. امام صادق(ع) می فرمایند: امام قائم دو غیبت دارد: در یکی از آن دو در مراسم حج شرکت می کند، مردم او را نمی بینند و نمی شناسند. محمدبن عثمان عمری -نائب حضرت -می گوید به خدا سوگند که صاحب الامر هر سال، ایام حج شرکت می کند و مردم را می بیند و می شناسد، اما مردم او را نمی بینند و نمی شناسند. حمیری از وی سوال می کند: آیا حضرت را دیده ای؟ پاسخ می دهد: آخرین دیدار من با حضرت در کنار خانه خدا بود که می فرمود: “اللهم انجز لی ا وعدتنی این سخن دلیل بر آن است که حضرت در مراسم حج شرکت می کند، منتهی در غیبت صغری کسانی که حضرت را می شناختند، پی به وجود مبارک ایشان می بردند، اما دیگران چنین سعادتی نداشتند. در زمان غیبت کبری، تمام افراد از این افتخار محروم هستند، زیرا بعضا افرادی حضرت را می شناسد. علی بن ابراهیم ازدی می گوید که طواف هفتم بودم که در کنار حلقه ای در طرف راست خانه خدا جوان زیبا رو، خوش بو؛ باوقار و باشکوهی را دید که گروهی از مردمان دور او را گرفته اند، هرگز احدی را خوش بیان تر و نیکو گفتارتر او ندیده بودم که با منطق بسیار شیرین و روشی بسیار نیکو با مردم سخن می گفت: نزدیک شدم که با او سخن بگویم. مردم انبوهی که گرداگرد وجودش گرفته بودند، مانع شدند، پرسیدم: این جوان کیست؟ گفتند: او فرزند پیامبر(ص) است. همه ساله در موسم حج شرکت کرده، یک روز برای خواص شیعیانش ظاهر می شود و با آن ها سخن می گوید. گفته می شود که دیدار خیلی از افراد در موسم حج اتفاق اقتاده است. شاید علتش این است که در مراسم حج انسان در احرام به خدا نزدیک شده است و از آلودگی های گناه و معصیت به دور است و همین امر باعث نزدیک شدن به آن حضرت می شود.
پی نوشت ها:
۱ ـ کافی، ج ۱، ص ۳۳۷ـ۳۳۸/
۲ ـ من لا یحضر، ج ۲، ص