خانه » همه » مذهبی » تشکیل حکومت جهانی نیازمند تفکر سیاسی جهانی است

تشکیل حکومت جهانی نیازمند تفکر سیاسی جهانی است


تشکیل حکومت جهانی نیازمند تفکر سیاسی جهانی است

۱۳۹۲/۱۰/۱۲


۷۰ بازدید

تشکیل حکومت جهانی نیازمند تفکر سیاسی جهانی است

برای تشکیل حکومت جهانی باید سیاست دنیا معطوف به جهانی شدن باشد و از سیاست های محلی، قومیتی و ناسیونالیستی کنده شود که براساس روایات این شرایط به زمینه سازی ظهور کمک می کند.

حجت الاسلام دکتر بهروزی لک با موضوع ” پیش زمینه ها و تحقق شرایط حکومت جهانی ” سخنانی ایراد فرمودند:

یکی از شاخه های علم نشانه شناسی بررسی و مطالعه نشانه های ظهور است که در این بررسی به شرایط و زمینه های ظهور و چگونگی تحقق حکومت جهانی و آرمانی شیعه خواهیم پرداخت.

تشکیل حکومت جهانی نیازمند تفکر سیاسی جهانی است

برای تشکیل حکومت جهانی باید سیاست دنیا معطوف به جهانی شدن باشد و از سیاست های محلی، قومیتی و ناسیونالیستی کنده شود که براساس روایات این شرایط به زمینه سازی ظهور کمک می کند.

حجت الاسلام دکتر بهروزی لک با موضوع ” پیش زمینه ها و تحقق شرایط حکومت جهانی ” سخنانی ایراد فرمودند:

یکی از شاخه های علم نشانه شناسی بررسی و مطالعه نشانه های ظهور است که در این بررسی به شرایط و زمینه های ظهور و چگونگی تحقق حکومت جهانی و آرمانی شیعه خواهیم پرداخت.

آنچه را که در حال حاضر می توانیم بحث کنیم تحت عنوان پیش شرط ها و زمینه ها است که بنا بر روایتی از پیامبر اسلام که فرموده اند گروهی از مشرق ظهور می کنند و زمینه ساز حکومت مهدی می شوند، یک سری زمینه ها و آمادگی هایی در این راستا وجود دارد.

مراد از پیش زمینه های سیاسی ظهور این است که مردم به لحاظ قدرت متوجه باشند که زندگی در این جهان نیازمند یک مدیریت سیاسی متمرکز است. در رشته علوم سیاسی راجع به رابطه قدرت در جامعه صحبت می شود که یک رابطه فرادستی و فرودستی را دارد کسانی هستند که جایگاه رهبری را دارند و کسانی هستند که باید از رهبری تبعیت کنند چون در طول تاریخ غاصبان و مستکبرانی بودند که قدرت را در جامعه به دست گرفته بودند.

هر زمان که مردم و شرایط دنیا این آمادگی را داشته باشند تا تمکین کنند از یک دولت حق که مردم را به سمت سعادت ببرد و به صورت جهانی آمادگی داشته باشند که این حکومت را تشکیل دهند، ظهور محقق می شود، امام علی(ع) در نهج الابلاغه یادآور این مطلب است که دنیا بعد از این که حق اهل بیت را ضایع کرد این آمادگی را خواهد یافت که به حکومت اهل بیت و رهبری و امامت اهل بیت تن دهد.

پیش شرط و لازمه حکومت جهانی امام عصر(ع) این است که شرایط سیاسی جهان به گونه ای فراهم باشد که آماده پذیرش این حکومت سیاسی باشد اگر بشر را در تاریخ مدنظر قرار دهیم در می یابیم که بشر در طول تاریخ درگیر جنگ های زیادی بوده و سعی کرده اطراف خود را تحت سیطره خود قرار دهد به همین دلیل امپراطوری های بزرگی تشکیل شده است مثل اسکندر مقدونی یا جنگ های جهانی اول و دوم.

این مساله نشان دهنده این است که در بین مردم جهان این تشنگی به قدرت وجود دارد به خاطر همین رهبران ملت ها دوست داشتند که در قلمرو خود سلطه داشته باشند و حاضر نبودند که در سیطره جهانی با هم همکاری کنند.

پیدایش جریان های ناسیونالیستی به همین گونه است و باید گفت که این جریانات هم سو با حکومت جهانی نیست در این جریانات هر قومی می خواهد جهان را به سمت خود بکشد و حاضر نیست با مردم جهان همکاری کند ولی در دهه 90 تئوری جهانی شدن در دنیا شکل گرفت و سه دهه است که به صورت جدی گرایش به حکومت جهانی و همکاری سیاسی بین دولت ها ملموس شده است.

البته در این شرایط مشکلاتی وجود دارد ولی این ذهنیت ایجاد شده است که انسان ها برای مدیریت جهان نیازمند یک همکاری هستند این خودش یکی از پیش زمینه های تحقق حکومت جهانی است که بشریت تحت یک نظام جهانی زندگی کند.

یکی از پیش شرط های حکومت جهانی آمادگی انسان ها برای پذیرش و زندگی در یک نظام فراگیر سیاسی در جهان است در چنین شرایطی دولت های ملی اهمیت خود را از دست می دهند که باید گفت این وضعیت در جهان در حال شکل گیری است.

باید توجه داشت که در بحث زمینه ها امکان صحبت قطعی وجود ندارد و این کلیاتی است که ملموس و قابل مشاهده است امام عصر(عج) در توقیع خود فرموده اند هر کسی که برای ظهور وقتی تعیین می کند دروغگوست و باید تکذیبش کرد.

در حال حاضر دشمن حدود یازده هزار نفر را از 70 کشور جهان بسیج کرده که مقابل مقاومت کشور کوچک سوریه بایستند و کشوری که خط مقاومت را حفظ کرده را از پای دربیاورند باید ببینیم که چرا این پدیده دارد جهانی می شود این در حالی است که در آخرالزمان سفیانی از همین منطقه ظهور می کند، باید گفت که حال و هوای ترسیم شده از ظهور در روایات نشان دهنده درگیری های جهانی است.

یکی از مصادیق جهانی شدن سیاسی قضیه سوریه است که کل جهان با این مساله درگیر هستند گاه در این مساله زشتی ها و قتل های فجیع صروت می گیرد ولی اینها نشان دهنده این است که ما در شرایطی زندگی می کنیم که اقبال مردم به جهانی شدن است.

در راه پیمایی و تظاهرات مردم اکراین جان کری، وزیر امور خارجه امریکا می گوید که من طرفدار این گروه هستم این بیانات نشان می دهد که قضایای سیاسی به شکل محلی نیستند و سیاست آنچنان جهانی شده جلوه می دهد که مساله چگونگی مدیریت سیاسی مطلوب و عادلانه جهان درذهن ها شکل گرفته است که می تواند پیش زمینه ای باشد تا در بین انسان ها این امادگی برای پذیرش حکومت جهانی فراهم شود.

حالا باید پرسید که چه کسی می تواند رهبری جهان را در دست بگیرد باید توجه داشت که امریکا و استکبار نمی تواند باشد چون مردم از آن زده شده اند به طوریکه در امریکا به شیوه مدیریت اعتراض کردند و جنبش وال استریت نشان داد که به این شیوه اعتراض دارد بر این اساس می توان گفت که شرایط جهانی برای تحقق حکومت عادلانه مهدی (ع) فراهم خواهد شد.

در روایتی از امام کاظم(ع) آمده است: مردی از قم مردم را به حق دعوت می کند قومی همانند پاره های فولاد دور او جمع می شوند که طوفان های سهمگین آنها را از جا نمی کند از جنگیدن و مبارزه خسته نمی شوند و بر خدا توکل می کنند.

در تاریخ در دوره های مختلف کسانی بودند که بگویند گروه مورد اشاره در این روایت ما هستیم ولی وقتی انقلاب اسلامی به وقوع پیوست دیدیم که چطور بلوک شرق و غرب را به هم ریخت، تقارن انقلاب با افول بلوک شرق و تقارنش با جهانی شدن نشان می دهد یک نوع همسویی و هماهنگی با آینده جهان که در روایات ترسیم شده به نوعی در حال وقوع است.

می توان گفت که گروه زمینه سازی که پیامبر فرمود از مشرق می آید شاید ایران باشد چراکه شرق حجاز می شود ایران.

برای تشکیل حکومت جهانی زمینه های سیاسی لازم است در این صورت باید سیاست دنیا معطوف به جهانی شدن باشد از سیاست های محلی، قومیتی و ناسیونالیستی کنده شده که بر اساس روایات این شرایط به زمینه سازی ظهور حضرت حجت کمک می کند.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد