خانه » همه » مذهبی » تصویری از عبودیت سیدالشهدا(ع) در زیارت ناحیه مقدسه

تصویری از عبودیت سیدالشهدا(ع) در زیارت ناحیه مقدسه


تصویری از عبودیت سیدالشهدا(ع) در زیارت ناحیه مقدسه

۱۳۹۲/۰۹/۲۷


۱۹۹ بازدید

تصویری از عبودیت سیدالشهدا(ع) در زیارت ناحیه مقدسه

پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه امام عصر(ع) در زیارت ناحیه مقدسه بندگی سیدالشهدا(ع) را به تصویر می کشد، گفت: امام می فرمایند داراى رکوع و سجود طولانى بودى و مانند کسی که از دنیا رخت برخواهد بست، از آن روگردان بودى.

تصویری از عبودیت سیدالشهدا(ع) در زیارت ناحیه مقدسه

پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه امام عصر(ع) در زیارت ناحیه مقدسه بندگی سیدالشهدا(ع) را به تصویر می کشد، گفت: امام می فرمایند داراى رکوع و سجود طولانى بودى و مانند کسی که از دنیا رخت برخواهد بست، از آن روگردان بودى.

حجت الاسلام ناصر شهیدی، پژوهشگر مهدوی در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به نکته ای خطاب حضرت ولی عصر(ع) به جد مظلومشان در این فراز از زیارت ناحیه مقدسه گفت: در این فراز می خوانیم: کُنْتَ رَبیعَ الاَْیْتامِ، وَ عِصْمَةَ الاَْنامِ، وَ عِزَّالاِْسْلامِ، وَ مَعْدِنَ الاَْحْکامِ، وَ حَلیفَ الاِْنْعامِ، سالِکاً طَرآئِقَ جَدِّک َ وَ أَبیک َ، مُشْبِهاً فِى الْوَصِیَّةِ لاَِخیـکَ، وَفِىَّ الذِّمَـمِ، رَضِىَّ الشِّیَمِ، ظاهِرَ الْکَرَمِ، مُتَهَجِّداً فِى الظُّلَمِ، قَویمَ الطَّرآئِقِ، کَریمَ الْخَلائِقِ، تو بهار ِسر سبز ِیتیمان بودى، نگاهبان و حافظ مردم بودى، مایه عـزّت و سرافرازى اسلام، معدنِ احکام الهى، هم پیمان نیکى و احسان بودى، پوینده طریقه جدّ و پدرت و در سفارشات و وصایا همسانِ برادرت بودى، وفادار به پیمان ها، داراى سجایاىِ پسندیده، با جود و کَرَمِ آشکار بودى، شب زنده دار(به عبادت) در دلِ شب هاىِ تاریک، عتدل و میانه رو در روش ها، باسجایا و اخلاقِ کریمانه.

وی با بیان اینکه این بخش از زیارت شامل این نکته است که امام در خدمت مردم و اسلام بودند، خاطرنشان کرد: جملات این فراز به زائران می آموزد و نوعی کسب معرفت می کند و به طریقی زائر درحال درس گرفتن است و می آموزد که ما باید نسبت به یتیمان دلسوز باشیم، ملجا و پناهگاه مردم باشیم و طوری زندگی کنیم که مایه عزت اسلام و امام باشیم.

حجت الاسلام شهیدی ادامه داد: ما نباید به گونه ای زندگی کنیم که مایه شرم و خجالت زدگی امام باشیم که باید در بخشش و نیکی کردن راه پیامبر(ص) را ادامه دهیم و در مهربانی و تواضع و ادب رهرو پیامبر اسلام(ص) باشیم. این درحالی است که در تاریخ کسی نتوانست در سلام کردن از پیامبر(ص) سبقت بگیرد.

رئیس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم با بیان اینکه باید طوری زندگی کنیم که حفاظت از اسلام را در پی داشته باشد، اظهارداشت: این درحالی است که دشمن تلاش می کند در تمام جبهه های فرهنگی و سیاسی ضربه وارد کند به طوری که امریکا رسما اعلام کرده است که ایران از پشتیبانی لبنان و حزب الله دست بردارد این دفاع کردن را نوعی حفاظت از اسلام می دانند.

وی بااشاره به بردباری در هنگام بلا، تصریح کرد: صبور بودن بسیاری از مشکلات را حل می کند. بنابراین انسان بردبار توکلش به خداست و هرکس توکلش به خدا باشد، پیروز می شود، ما باید محافظ دین و اعتقاد درونی خود باشیم و نباید به دشمن اجازه دهیم که این اعتقاد به امامت امام عصر(ع) و جد بزرگوارشان را بدزد.

حجت الاسلام شهیدی با بیان اینکه امام عصر(ع) در فراز بعدی زیارت به عبودیت امام اشاره می کند و بندگی سیدالشهدا(ع) را به تصویر می کشد، افزود: امام در این فراز می فرمایند وَ لِلاُْ مَّةِ عَضُداً، وَ فِى الطّاعَةِ مُجْتَهِداً، حافِظاً لِلْعَهْدِ وَالْمیثاقِ، ناکِباً عَنْ سُبُلِ الْفُسّاقِ باذِلاً لِلْمَجْهُودِ، طَویلَ الرُّکُوعِ وَ السُّجُودِ، زاهِداً فِى الدُّنْیا زُهْدَ الرّاحِلِ عَنْها، ناظِراً إِلَیْها بِعَیْنِ الْمُسْتَوْحِشینَ مِنْها، و براى امّتِ اسلام بازوى توانا، و در طاعتِ حقّ کوشا بودى، تو حافظِ عهد وپیمانِ الهى، دورى کننده ازطُرُقِ فاسقان بودى، تو آنچه درتوان داشتى (براى اِعلاءِکلمه حقّ) بذل نمودى، داراى رکوع و سجود طولانى بودى، تو مانند کسی که از دنیا رخت برخواهد بست. از آن روگردان بودى و مانندکسانی که از دنیا در وحشت و هراس به سر می برند، به آن نگاه می کردى.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه یکی از خصوصیات امام زمان(ع) تلاش گر پنهان است، تصریح کرد: شیعه تنها بین امام مهدی(ع) و امام حسین(ع) مشترکاتی دارد. زیرا هر دو ثارالله هستند و خصوصیات یارانشان یکی است.

وی ادامه داد: زائر به نوعی در این فراز نیز کسب معرفت کرده و از امام درخواست و طلب می کند که به من سهمی بدهید تا من هم در عبادتم سستی نکنم، زیرا شما در راه احیای احکام خدا بذل می نمودی.

حجت الاسلام شهیدی با بیان اینکه حضرت ولی عصر(ع) در این فراز 10 توصیف را برای امام حسین(ع) بیان می کند، گفت: فرزند رسول خدا، روح قرآن، امامت قوام اسلام و بازوی پر توان دین اسلام، در راه اطاعت خدا سخت کوش، با خدا و خلق خدا در عهد و پیمان استوار، از راه فاسقان روی گردان، آه امام حسین(ع) دردمندانه بود، رکوع و سجود طولانی داشتند، نسبت به دنیا بی علاقه بودند و نظر امام به دنیا مانند انسان وحشت زده بود.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد