خانه » همه » مذهبی » تعامل با مسلمانان

تعامل با مسلمانان

اینکه مسلمین با یکدیگر ارتباط خوب وصحیح وصادقانه داشته باشند ؛دستور دین وائمه معصومین است،وبیشتر ازاینکه دستور به عبادت داده شده باشد به رسیدگی به مردم وملاحظه امور ایشان سفارش شده وپاداشهای بزرگ در این گونه عبادت قرار داده شده برای نمونه:

أمالی المفید ص: 166 المجلس الحادی و العشرون

ِ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ الثُّمَالِیِّ رَحِمَهُ اللَّهُ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ أَرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ کَمَلَ إِسْلَامُهُ وَ أُعِینَ عَلَى إِیمَانِهِ وَ مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ وَ لَقِیَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَنْهُ رَاضٍ- وَ لَوْ کَانَ فِیمَا بَیْنَ قَرْنِهِ إِلَى قَدَمِهِ ذُنُوبٌ حَطَّهَا اللَّهُ عَنْهُ وَ هِیَ الْوَفَاءُ بِمَا یَجْعَلُ لِلَّهِ عَلَى نَفْسِهِ وَ صِدْقُ اللِّسَانِ مَعَ النَّاسِ وَ الْحَیَاءُ مِمَّا یَقْبُحُ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ النَّاسِ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ مَعَ الْأَهْلِ وَ النَّاسِ-

امالى شیخ مفید- مجلس بیست و یکم

ابو حمزه ثمالى- رحمه اللَّه گوید: از امام باقر (ع) شنیدم که مى فرمود: چهار چیز است که در هر کس باشد اسلام او کامل است، و بر ایمانش یارى مى شود، و گناهانش از وى پاک مى گردد، و بدیدار خدا رود در حالى که از او خرسند است، و اگر سراپایش را گناه فرا گرفته باشد خداوند آنها را بریزد. و آن چهار چیز عبارتند از: وفا به عهدى که انسان با خدا مى بندد، و راستگوئى با مردم، و شرم و حیا از آنچه که نزد خدا و مردم زشت مى نماید، و خوش خلقى با خانواده و سایر مردم.

دراین روایت سه بار کلمه«ناس=مردم» تکرار شده ونشان ازاهتمام ائمه دین درارتباط گیری وتعامل با مردم است.

در قرآن نیز آیه (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ)

حکم اخوّت و برادرى را در میان اهل ایمان صادر فرموده به این که هر یک از افراد موظف است آثار اجتماعى آنرا در سیر و سلوک زندگى رعایت نماید و بر طبق برنامه مکتب قرآن حقوق اجتماعى و معاشرتى افراد را در نظر گرفته در مقام اداء آن برآیند.
از جمله اثر بارز اخوت ایمانى صلاح و رفق افراد اهل ایمان با یکدیگر است به این که نقار و کدورتى میان آنان رخ ندهد و چنانچه رخ دهد بیدرنگ در مقام رفع کدورت و اصلاح خاطر طرفین برآیند و در آیه به نکته حساسى اشاره نموده که بیدرنگ مسلمانان باید در مقام اصلاح دو نفر و یا دو جماعت و قوم که در مقام معارضه و عناد بیکدیگر برآمده بر مسلمانان واجب است که در مقام رفع کدورت آنان برآیند و آنان را با یکدیگر صفاء دهند.

تفسیر برهان از کتاب مجالس شیخ باستنادى از عبد اللّه بن عباس روایت نموده، گفت هنگامی که آیه (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ) نازل شد رسول صلى اللّه علیه و آله میان مسلمانان مواخات و برادرى قرار داد میان ابو بکر و عمرو میان عثمان و عبد الرحمن بن عوف و هم چنین براى همه افراد برادرى قرار داد و هر یک را با دیگرى مواخات و برادرى مقرر فرمود بتناسب طرفین؛ سپس رسول صلى اللّه علیه و آله به على فرمود تو برادرم هستى و من نیز برادر تو هستم.

این تاکیدات برای این است که مسلمین درامورمختلف از حال یکدیگر مطلع باشند؛یکی ازآن امور افکار وعقاید است ،سؤال این است که اگردانایان وعالمان از امت رسول الله شناسایی شوند ؛ودر موارد لازم برای رفع اشتباه وبه دست آوردن اسلام ناب وبه دور از خرافه وتعصب به ایشان مراجعه شود؛آیا بهتروسریعترنمیتوان به حقایق دست یافت؟ آیا صرف تعامل بامسلمین بدون توجه به حقایقی که باید به راستی ازاسلام شناسانی که حکم ایشان ازطرف خدا معلوم شده،دریافت کرد؛راه گشا خواهدبود؟

لذااست که به اعتقادماباید ضمن احترام وتعامل صحیح باهمه مسلمین به دنبال حقیقتی باشیم که تاریخ به هردلیلی آنراازمسلمین مخفی کرده ومردم به جای استفاده از منبع وحی واهل بیت ایشان به جای دیگری رفته وازثقل الله به حکم «انی تارک فیکم الثقلین،کتاب الله وعترتی -1-» غفلت کرده وبه عترتی که خدای عالم ؛خبر ازطهارت وپاکیشان داده:« انَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا-2-»بی توجهی نموده اند.

البته باید دانست که به صرف گفتگو . تعامل مشکلات و اختلافات عقیدتی حلّ نمی شوند ؛ چرا که اکثر مردم بیش از آنکه تابع عقل و استدلال باشند تابع امیال و انگیزه ها هستند. لذا خیلی اوقات به جای آنکه تابع دلیل باشند ، دلیل را تابع میل خود می کنند ؛ یعنی نخست اعتقادی می یابند و سپس برای آن دلیل می سازند

1-حضرت رسول صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم در باره اهل بیت خود: إنى تارک فیکم الثقلین، همانا من دو چیز بزرگ میان شما مسلمانان میگذارم که اگر شما بر آن دو چیز چنگ بزنید هرگز بضلالت و گمراهى واقع نمیشوید بعد از من، یکى کتاب خدا قرآن مجید است و دیگرى عترت من، و این دو چیز از هم جدا نمیشوند تا اینکه در کنار حوض (کوثر) بر من وارد شوند

2- احزاب 33«همانا خداوند اراده فرموده پلیدى و گناه را از شما اهل بیت پیامبر دور بدارد و شما را کاملًا تطهیر فرماید»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد