خانه » همه » مذهبی » تعقیبات- اذکار روز وساعت

تعقیبات- اذکار روز وساعت


تعقیبات- اذکار روز وساعت

۱۳۹۳/۰۵/۲۶


۹۰ بازدید

بهترین کار هنگام طلوع آفتاد ، بعد از نماز صبح، غروب خورشید چیست

با سلام و ادب و سپاس از ارتباط شما با این مرکز
1. علاوه بر اذکار و دعاهایی که در وقت طلوع آفتاب وارد شده بهترین کار هنگام طلوع افتاب از نظر اسلام شروع فعالیت و کار و تلاش در صبحگاهان دارای برکت و نتایج ارزشمندی است و در روایات بر ان تاکید شده است .
رسول خدا ص در روایتی می فرماید : بَاکِرُوا بِالْحَوَائِجِ فَإِنَّهَا مُیَسَّرَة ؛ صبح زود به دنبال رفع حاجات و نیازهای خود بروید که نیازهای شما در این زمان آسانتر بر اورده می گردد .
بحارالأنوار 73 49 باب 102َ
امیر مومنان ع نیز در روایتی می فرماید:
باکروا فالبرکة فی المباکر؛ صبحگاهان به دنبال کار باشید زیرا برکت در فردی است که صبح زود به دنبال کارش می رود .
غررالحکم ص 441 مدح المشاورة
2. بهترین عمل بعد از نماز صبح مشغول شدن به تعقیبات و قرائت قران کریم است . البته این مربوط به فردی است که مجبور نیست در این زمان برای کار از خانه خارج شود .
دعاها و اذکار زیادی بعد از نماز صبح وارد شده که در کتب دعا مانند مفاتیح الجنان ذکر شده است . بزرگان فرموده اند : هر که بعد از نماز صبح و مغرب هفت بار بسم الله الرّحمن الرّحیم لاحول و لا قوّه الاّ بالله العلیّ العظیم و سى مرتبه سبحان الله و الحمدلله و لا اله إلاّ الله و الله اکبر بگوید، از جمیع آفات و بلیّات در امان خدای تعالی است. کتاب پندهای حکیمانه ؛ حضرت علاّمه حسن زاده ی آملی
بر طبق روایات و تاکید دانشمندان و تایید تجربه مطالعه و تفکر در این ساعت مفیدتر و نتیجه بخش تر است .
بزرگان فرموده اند : هر که بعد از نماز صبح و مغرب هفت بار بسم الله الرّحمن الرّحیم لاحول و لا قوّه الاّ بالله العلیّ العظیم و سى مرتبه سبحان الله و الحمدلله و لا اله إلاّ الله و الله اکبر بگوید، از جمیع آفات و بلیّات در امان خدای تعالی است.
کتاب پندهای حکیمانه ؛ حضرت علاّمه حسن زاده ی آملی حفظه الله

3. هنگام طلوع آفتاب و غروب آن،دعاها و اذکار بسیارى از حضرت رسول صلّى اللّه علیه و آله و ائمه طاهرین علیهم السّلام روایت شده،و نیز تشویق و ترغیب بى شمار بر محافظت این دو زمان چه در آیات و چه در اخبار وارد شده.و ما در این مختصر به ذکر چند دعاى معتبر اکتفا میکنیم:اوّل:مشایخ حدیث به سندهاى معتبر از امام صادق علیه السّلام روایت کرده اند که بر هر مسلمان واجب و لازم است که این دعا را ده مرتبه پیش از طلوع آفتاب و ده مرتبه پیش از غروب آن بخواند:
لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِی وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ .
شایسته پرستشى جز خداى یکتا نیست،یگانه است و انبازى ندارد،فرمانروایى هستى و ستایش تنها زیبنده اوست.زنده می کند و می میراند و مى میراند و زنده مى نماید،و فردى زنده اى است که هرگز نمی میرد،نیکى تنها به دست اوست،و او بر هر چیزى تواناست.
و در بعضى از روایات آمده:که اگر این دعا ترک شد لازم است قضا شود.دوم:در روایات معتبر همچنان از آن حضرت وارد شده: که پیش از طلوع و غروب آفتاب ده مرتبه بگو:
أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّیَاطِینِ وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ یَحْضُرُونِ إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ.
پناه میبرم به خداى شنواى دنا از وسوسه هاى پنهانى شیاطین، پناه میبرم به خدا از اینکه شیاطین برگردم جمع شوند،همانا تنها خدا شنوا و داناست.
منبع : مفاتیح الجنان

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد