خانه » همه » مذهبی » تغییر ریل نظام

تغییر ریل نظام

عصراسلام: انتخاباتی بعد از هشت سال عملکرد روحانی که با مذاکره های متعدد همراه بود و کشور با شکست در مسائل اقتصادی و معیشتی مواجه است و همچنان پرونده هسته ای و بحث تحریم ها حل نشده. پس از ترور حاج قاسم و تنش های متعدد بین المللی و عملا ناکارآمدی مدیران حالا قرار است انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری برگزار شود. 
خیلی‌ها در این دوره احراز صلاحیت نشدند و انتخابات خاص تر هم شد و خیلی ها حتی از بچه‌های انقلابی هم به روند ناشفاف شورای نگهبان و بی توجهی به جمهوریت و نادیده گرفتن نقش مردم در انتخابات اعتراض کردند. به هر حال این‌ها سپری شد و حالا تنها یک هفته مانده به انتخابات.

طبق آمار مشارکت در این دور احتمالا حدود ۵٠ درصد خواهد بود که شرایطی شبیه سال ٧٢ را ایجاد کرده. از طرف دیگر کشور درگیر کرونا و نارضایتی عمیق مردم از شرایط است و با همه اینها قرار است رئیس جمهوری بعد از حسن روحانی انتخاب شود.

پس از انتخاب هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد و حسن روحانی، حالا نظام به نقطه حساسی رسیده است. جریان اصلاح طلب و رفرمیست بعد از سال ها بدنه اجتماعی خود را از دست داده است، از طرف دیگر نیروهای انقلاب به گزینه‌ای همانند آیت الله رئیسی رسیده اند که خیلی ها برای او آینده مهمی را متصور هستند و از طرفی اشخاصی همانند احمدی نژاد و لاریجانی هم کنار گذاشته شده اند. این یعنی انتخابات امسال انتخابات کلان و مهمی برای آینده ایران و نظام جمهوری اسلامی است. 
اگر آیت الله رئیسی رئیس جمهور شود که شواهد و نظرسنجی ها هم حکایت از این دارد اتفاق مهمی است و می شود گفت تغییر ریل مهمی پیش روست. اگر روسای جمهور قبلی به جز محمود احمدی نژاد همگی در قبل از ریاست جمهوری با رهبری اختلاف نظر داشتند و احمدی نژاد هم از اواسط دوره اش اختلافاتش با رهبری شروع شد، اما شرایط و موقعیت رئیسی متفاوت است. رئیسی بعد هاشمی می‌تواند دومین رئیس قوه‌ای باشد که از یک قوه به ریاست جمهوری می رود، تسهیل کننده تغییر شرایط و ساختارها برای نظام باشد و آینده نظام به وسیله او و همراهانش و در بستر جدید رقم بخورد.

انتخابات ١۴٠٠ شاید به پر فروغی انتخابات ۸۸ و ۹۲ و ۹۶ نباشد، شاید برای اولین بار یک بازنده قبلی انتخابات در آن برنده شود، شاید دقیقا همانکس که معلوم بود انتخاب می شود این بار بر خلاف ۷۶ و ۸۴ و ۹۲ واقعا انتخاب شود، اما این انتخاب شدن آغاز تغییرات مهم در بدنه و زیرساخت نظام است. زیرساختی که بعد از ۲۴ سال فرصت تغییر پیدا کرده است.

منتظر اتفاقات مهمی باید باشیم.


سید مهدی دزفولی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد