۱۳۹۳/۰۴/۱۸
–
۱۰۹۵۲ بازدید
سلام
معنای خضوع چیست؟ معنای خشوع چطور؟
تفاوت خضوع و خشوع در چیست؟
با سلام به شما دانشجوی گرامی .از اینکه این مرکز را مکانی برای طرح سؤالات خود می دانید سپاسگزاریم.
تفاوت خضوع با خشوع
1. هرچند سه واژه خضوع، خشوع و تواضع، در مقابل تکبر به معنای فروتنی به کار میروند؛ لیکن بین آنها تفاوتهای ظریفی وجود دارد. برخی، در مقام فرق بین خضوع و خشوع، اوّلی را به اعضای بدن و دومی را به قلب اختصاص دادهاند. [۱]برخی، خشوع را اعم از خضوع دانسته و گفتهاند: قلمرو خضوع بدن است؛ لیکن خشوع، علاوه بر بدن، صدا (پایین آوردن صدا) و نگاه (به پایین نگریستن) را در بر میگیرد. [۲] [۳]برخی دیگر گفتهاند: خشوع بیشتر در پایین آوردن صدا و خضوع در به زیر افکندن سر به کار میرود. [۴]2.تفاوت خضوع و خشوع با تواضع
کاربرد تواضع به اعتبار خُلقیات و افعال ظاهر و باطن است و یا تواضع، تن دادن به منزلتی فروتر از منزلت استحقاقی است. [۵] [۶]به عبارت دیگر به طور خلاصه می توان گفت خضوع فروتنی ظاهر را می گویند و خشوع تواضع باطنی و قلبی و روحیه اطاعت و تسلیم در برابر حق است.
ویکی فقه
۱.المیزان، ج۱، ص۱۵۲.
۲.مجمع البحرین، ج۱، ص۶۴۹.
۳.دعائم الاسلام، ج۱، ص۱۳۶.
۴.شرح اصول الکافی(مازندرانی)، ج۸، ص۲۳۷.
۵.الفروق اللغویة، ص۲۱۵-۲۱۷.
۶. شرح اصول الکافی(مازندرانی)، ج۱۱، ص۲۰۶-۲۰۷.
تفاوت خضوع با خشوع
1. هرچند سه واژه خضوع، خشوع و تواضع، در مقابل تکبر به معنای فروتنی به کار میروند؛ لیکن بین آنها تفاوتهای ظریفی وجود دارد. برخی، در مقام فرق بین خضوع و خشوع، اوّلی را به اعضای بدن و دومی را به قلب اختصاص دادهاند. [۱]برخی، خشوع را اعم از خضوع دانسته و گفتهاند: قلمرو خضوع بدن است؛ لیکن خشوع، علاوه بر بدن، صدا (پایین آوردن صدا) و نگاه (به پایین نگریستن) را در بر میگیرد. [۲] [۳]برخی دیگر گفتهاند: خشوع بیشتر در پایین آوردن صدا و خضوع در به زیر افکندن سر به کار میرود. [۴]2.تفاوت خضوع و خشوع با تواضع
کاربرد تواضع به اعتبار خُلقیات و افعال ظاهر و باطن است و یا تواضع، تن دادن به منزلتی فروتر از منزلت استحقاقی است. [۵] [۶]به عبارت دیگر به طور خلاصه می توان گفت خضوع فروتنی ظاهر را می گویند و خشوع تواضع باطنی و قلبی و روحیه اطاعت و تسلیم در برابر حق است.
ویکی فقه
۱.المیزان، ج۱، ص۱۵۲.
۲.مجمع البحرین، ج۱، ص۶۴۹.
۳.دعائم الاسلام، ج۱، ص۱۳۶.
۴.شرح اصول الکافی(مازندرانی)، ج۸، ص۲۳۷.
۵.الفروق اللغویة، ص۲۱۵-۲۱۷.
۶. شرح اصول الکافی(مازندرانی)، ج۱۱، ص۲۰۶-۲۰۷.