خانه » همه » مذهبی » تفاوت شراب دنيوي با شراب طهور بهشتي چيست؟

تفاوت شراب دنيوي با شراب طهور بهشتي چيست؟

سوره صافات/ آيه 47:

(«لا فِيهَا غَوْلٌ وَ لا هُمْ عَنهَا يُنزَفُونَ»)؛ (شرابى كه نه در آن مايه فساد عقل است نه موجب مستى مى گردد.)

«غول» (بر وزن قول) در اصل به معنى فسادى است كه به طور پنهانى در چيزى نفوذ مى كند و اينكه به قتل هاى مخفى و ترور در ادبيات عرب «غيلة» گفته مى شود از همين نظراست.

«ينزفون» در اصل از ماده «نزف» (بر وزن حذف) به معنى از بين بردن چيزى به صورت تدريجى است. اين واژه هنگامى كه در مورد آب چاه به كار رود مفهومش اين است كه آب را تدريجا از چاه بكشند تا پايان يابد. در مورد خونريزى تدريجى كه منتهى به ريختن تمام خون بدن شود نيز تعبير «نزف الدم» به كار مى رود. در هر حال منظور از آن، در آيه مورد بحث از بين رفتن تدريجى عقل و رسيدن به حد سكرات است كه در مورد شراب طهور بهشت مطلقا وجود ندارد؛ نه از عقل مى كاهد و نه فساد توليد مى كند.
 
اين دو تعبير به طور ضمنى، بيان بسيار ظريف و دقيقى است در مورد شرابهاى دنيا و مواد الكلى كه به صورت تدريجى و مخفيانه در وجود انسان نفوذ مى كند و فساد و تباهى مى آفريند، نه تنها عقل و سلسله اعصاب را به ويرانى مى كشد، كه در تمام دستگاه هاى بدن انسان از قلب گرفته تا عروق و از معده تا كليه ها و كبد، تأثير مخرب غير قابل انكارى دارد، گوئى انسان را ترور مى كند و نابود مى سازد. و نيز عقل و هوش انسان را همانند آب چاه تدريجا مى كشد تا آن را خشك و خالى مى كند! ولى شراب طهور الهى در قيامت از همه اين صفات خالى است .
 
منبع:
تفسير نمونه ج19 ص54و55

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد