خانه » همه » مذهبی » تفسير (مَا نُنزِّلُ الْمَلَئكَةَ إِلا بِالحْقّ…)ِچيست؟

تفسير (مَا نُنزِّلُ الْمَلَئكَةَ إِلا بِالحْقّ…)ِچيست؟

(مَا نُنزِّلُ الْمَلَئكَةَ إِلا بِالحْقِّ وَ مَا كانُوا إِذاً مُّنظرِينَ)(8/حجر)

در تفسير جمله ما ننزل الملائكة الا بالحق مفسران،بيانات مختلفى دارند:
1 – بعضى گفته اند منظور اين است كه ما نازل كردن فرشتگان را به عنوان اعجاز تنها براى آشكار شدن حق انجام خواهيم داد، نه به عنوان بهانه جوئى كه ببينند و باز هم ايمان نياورند، و به تعبير ديگر اعجاز بازيچه نيست كه جنبه اقتراحى داشته باشد، بلكه براى اثبات حق است ، و اين امر به قدر كافى براى آنها كه خواهان حقند ثابت شده ، چرا كه پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) با در دست داشتن اين قرآن و اعجازهاى ديگر رسالت خود را به ثبوت رسانده است .
2 -منظوراز(حق)،همان مجازات نهائى دنيوى و بلاى نابود كننده و به تعبير ديگر(عذاب استيصال) است،يعنى اگر فرشتگان نازل شوند و آنها هم ايمان نياورند-كه با لجاجتى كه در آنها هست نخواهند آورد-تواءم با نابودى آنها خواهد بود.جمله دوم آيه(و ما كانوا اذا منظرين) نيز تاءكيدى بر همين معنى است ، اما بنا به تفسير اول مطلب تازه اى را مى گويد.
3 – احتمال ديگر اينكه (حق) به معنى (مرگ) است ،يعنى فرشتگان تنها به هنگام مرگ و قبض روح نازل مى گردند نه زمان ديگر.
ولى اين تفسير بسيار بعيد به نظر مى رسد، چرا كه ما در قرآن در داستان ابراهيم و لوط و حتى در مورد مسلمانان در بعضى جنگها مى خوانيم كه فرشتگان بر آنها نازل شدند.
4 – (حق ) به معنى شهود است يعنى تا در اين عالم دنيا است پرده ها جلو چشم او را گرفته ، و از ديدن اينگونه حقايق كه مربوط به جهان ماوراء ماده است ناتوان است ، تنها در جهان ديگر كه پرده ها كنار مى رود و عالم شهود است ، مى تواند فرشتگان الهى را ببيند.
اين تفسير نيز همان اشكال تفسير سوم را دارد،چرا كه حتى قوم لوط كه افراد بى ايمان و گمراهى بودند، فرشتگان ماءمور عذاب را در اين دنيا ديدندبنابراين تنها دو تفسير اول و دوم با ظاهر آيه سازگار است.اما اينكه در ذيل اين آيه مى خوانيم اگر بعد از اينهمه دلائل روشن باز هم به تقاضاى آنها دائر بر ارائه معجزه حسى ترتيب اثر داده شود ديگر به آنها مهلت داده نخواهد شد، براى اين است كه در چنين حالتى به تمام معنى براى آنها اتمام حجت مى گردد، و تمام بهانه ها قطع ، مى شود، و چون مهلت زندگى به منظور اتمام حجت و احتمال تجديد نظر و بازگشت به سوى حق است ، و چنين چيزى در مورد اينگونه افراد معنى ندارد پايان عمر آنها اعلام مى گردد و به مجازاتى كه استحقاق آن را دارند مى رسند.
منبع:
تفسير نمونه ج11 ص15و16

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد