خانه » همه » مذهبی » تفسیر بنی آدم اعضای یکدیگرند ..

تفسیر بنی آدم اعضای یکدیگرند ..


تفسیر بنی آدم اعضای یکدیگرند ..

۱۳۹۸/۰۷/۲۱


۱۰۹۴۱ بازدید

سلام.تفسیر بیت بنی ادم اعضای یکدیگرند که در افرینش ز یک گوهرند.

چیست؟

پرسشگر گرامی ، درباره مهرورزی مومنان نسبت به هم پیامبر اکرم (ص) فرمودند: « اِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ فی تَراحُمِهِمْ وَ تَعاطُفِهِمْ بِمَنْزِلَةِ الْجَسَدِ الْواحِدِ اِذَا اشْتَکی مِنْهُ عُضْوٌ واحِدٌ تَداعی لَهُ سائِرُ الْجَسَدِ بِالْحُمّی وَالسَّهَرِ.» [ سفینة البحار، شیخ عباس قمی، ج 1، ص 13.]مؤمنان از نظر مهرورزی و عطوفت نسبت به یکدیگر مانند یک پیکرند که هر گاه عضوی از آن دچار درد می شود سایر اعضا از راه تب و بیداری و ناراحتی همدردی خود را با آن عضو ابراز می دارند و به کمکش می شتابند.
و به قول سخنسرای شیراز:
بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی
الف ) خدمت رسانی
1 . مفهوم خدمت رسانی
مفهوم گسترده خدمت رسانی را در متون دینی می توان در لابه لای مفاهیمی از قبیل: تلاش در برآوردن نیازهای مؤمنان، ادخال سرور در قلوب آنان، احسان، اهتمام به امور مسلمانان، اعانت مسلمین، یاری رساندن به گرفتاران، گشودن گرفتاری مؤمنان و مانند آن جست و جو کرد.
این مفهوم گسترده شامل سود رسانی افراد نسبت به یکدیگر و یا همنوعان می شود و به صورت وام دادن، سیر کردن، پوشاندن، رفع گرفتاری از یکدیگر و نیز همکاری زن و شوهر در محیط خانه و خدمات عام المنفعه از قبیل مدرسه سازی، تأسیس دانشگاه، ساختن خوابگاه های دانشجویی، وقف کردن اموال برای محرومان و اقشار آسیب پذیر و… بروز می کند، چنان که خدمتگزاری به مردم در نظام دینی به صورت نهادینه شده نیز نوعی دیگر از مصادیق خدمت رسانی است.
2 . ارزش خدمت رسانی
بدون تردید خدمت به بندگان خدا یک ارزش صد در صد اسلامی و اخلاقی است. آیات و روایات فراوانی درباره اش وارد شده است. سیره عملی رسول اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) نیز به خوبی گویای آن است وشاید عملی ارزشمندتر از خدمت به خلق درگفتار وسیره آن بزرگواران نیابیم. پیامبراکرم(ص) آن را در ردیف ایمان به خدا آورده،می فرماید: دو خصلت است که چیزی بالاتر از آن دو نیست:یکی ایمان به خدا،دیگری سود رساندن به بندگان خدا.
حضرت علی علیه السلام نیز می فرماید: به همه مردم نیکی کن؛ چرا که ارزش هیچ عملی در پیشگاه خداوند سبحان با فضیلت کارهای نیک برابری نمی کند.
بنابراین، از نظر ارزشی و حسن فعلی کمتر عملی به پای خدمت به مردم می رسد. از نظر حسن فاعلی نیز هر کس برای اجتماع و مردم سودمندتر باشد از بهترین مردم به حساب می آید. از رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسیدند: خدا چه کسی را بیشتر دوست دارد؟ فرمود: کسی که برای دیگران سودمندتر باشد. علی علیه السلام می فرماید: اَفْضَلُ النّاسِ اَنْفَعُهُمْ لِلنّاسِ.
امام حسین علیه السلام در بیان این نکته مهم چنین می فرماید: « اِنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَیْکُمْ مِنْ نِعَمِ اللّهِ عَلَیْکُمْ فَلا تَمُلُّوا النِّعَمَ. »
همانا نیازمندیهای مردم به شما از نعمتهای خدا برشماست. بنابراین از این نعمتها دلگیر نشوید.
3 . ملاک و معیار خدمت رسانی
بنابراین، همان طور که بخششهاى الهى و نعمتهاى او در این جهان شامل حال همه انسانها (صرف نظر از عقیده و آیین آنها) مى شود، مؤمنان هم باید به هنگام خدمت رسانی و رفع نیازمندیهاى ، حتی رعایت حال غیر مسلمانان را نیز بکنند !
اما ملاک خدمت رسانی به مسلمان گناهکار و افراد غیر مسلمانان این است که خدمت به آنها موجب تقویت کفر و گناهشان نشود و روح انساندوستى اسلام آگاه سازد و آنها را به سوی دوری از گناه تشویق کند .
ملاک و معیار درمورد معاشرت و دوستی با انسان مسلمانی که واجبات را ترک کرده و گناه کارانجام می دهداین است که به اندازه ی گناه او از آن گناهش متنفر باشیم (یعنی به همان اندازه که مرتکب گناه شده و نه بیشتر ) و به اندازه ی خوبی هایش او را دوست داشته باشیم واگر می توانیم او را با معاشرت و تحت تاثیر قرار دادن و امر به معروف ونهی از منکر به راه راست هدایت کنیم و از آن گناهش باز داریم و خود آلوده ی گناه نشویم باید با او معاشرت کنیم و اگر نمی توانیم او را تحت تاثیر قرار دهیم و خود هم مبتلا به گناه می شویم باید ازآن شخص دوری کنیم .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد