تفکیک جنسیتی- دانشگاهها و تفکیک جنسیتی- تفکیک جنسیتی در غرب-
۱۳۹۵/۰۸/۱۶
–
۴۳۲۲ بازدید
فواید تفکیک دانشگاه ها؟ایا کشوری بوده که این کار را کرده باشد؟در این صورت فواید ان چه بوده؟
با عرض سلام خدمت پرسشگر محترم
ضمن تشکر از ارتباط جنابعالی با این مرکز،خدمت شما عرض نماییم که قبل از بررسی علت عدم تفکیک جنستی در دانشگاهها وعوامل ان(فواید ومضرات )ابتدا خدمت شما بگوییم که در برخی از دانشگاهها در کشورهای غربی تک جنسیتی وجود دارد بطور نمونه ظاهراً برخی کالج های انگلیس تک جنسیتی بوده و تنها اقدام به جذب دانشجویان دختر میکنند. از این میان میتوان به کالج های موری ادواردز، نیونهام، لوسی کاوندیش در دانشگاه کمبریج اشاره کرد. (صراط نیوز)همچنین دراین زمینه به گزارش جهان نیوز طر ح تفکیک جنسیتی در مدارس آمریکا اجرا گردیده است. احساس امنیت برای پسران و دختران جوان در محیطهای مختلف از جمله محیط درس، از چند سال پیش بهانه تاسیس برخی مدارس در آمریکا شده است که دختران و پسران در آنها در کلاسهای متفاوت حاضر میشوند.
این امر تازه نیست و چندین سال است که در آمریکا، مهد تحقق سرمایهداری لیبرال، دنبال میشود. روز ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۸ میلادی، یعنی همان سالی که سال شعار تغییر در آمریکا بود و باراک اوباما با این شعار توانست در انتخابات ریاستجمهوری پیروز شود، روزنامه مشهور واشنگتنپست در گزارشی خبر از آن داد که تعداد مدارس تفکیک شده جنسی در آمریکا رو به افزایش است.
بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، بسیاری از مدارس در شهر واشنگتن و حومه آن در سال ۲۰۰۸ در تلاش بودهاند تا طرح تفکیک جنسیتی را آغاز کنند. تا سال ۲۰۰۲ تقریبا جز در موارد خاص کسی اجازه تاسیس این گونه کلاسها را نداشت اما در سال ۲۰۰۶ با منعطفتر شدن قوانین آموزش و پرورش در آمریکا، این مشکل تا حدودی حل شد و این مدارس شکل گرفتند.
اینکه از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ یعنی تنها ظرف دو سال این مدارس با استقبال فراوان مواجه میشوند، تا آنجا که واشنگتنپست از تاسیس ۵۰۰ مورد از آنها خبر میدهد، خود نشانگر تضعیف نظرات معطوف به اختلاط جنسیتی در آمریکاست. واشنگتنپست حتی نظرات برخی کارشناسان موافق این طرح را نیز در زمان خود مطرح کرده است.
بنابرین به نظر میرسد طرح تفکیک جنسیتی حتی در آمریکا نیز که کشوری غیراسلامی است چندان سطحی به نظر نمیرسد، چرا که از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ روی آن بحث شده و از سال ۲۰۰۶ به بعد دستکم در برابر آن عقبنشینی شده است! از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ نیز کلی طرفدار پیدا کرده است.
البته این طرح در آمریکا نیز مخالفان خود را دارد. در همان سال ۲۰۰۶، روزنامه یو اس ای تودی در گزارشی مدعی شد که طرح جداسازی خلاف نتایج تحقیقات علمی است و اصولا جنسیت در آموزش چندان مسئله مهمی نیست. این روزنامه همچنین این ادعا را طرح کرد که با این کار امکانات بیشتر به پسران خواهد رسید و دختران دچار تبعیض خواهند شد!( http://jahannews.com/vdcdj90fsyt05f6.2a2y.html)
همچنین تحقیقات مختلفی روی تفکیک جنسیتی در جهان انجامشده است. برخی از این تحقیقات مخالف با تفکیک جنسیتی هستند و برخی نیز قویاً آن را تأیید کرده و راهکاری برای افزایش بازدهی علمی و افزایش آرامش روانی دانشگاهها و مدارس میدانند. تحقیقات بسیار میدانی و تحلیلی، مفید بودن تفکیک جنسیتی را تأیید کرده است و برخی کشورهای خارجی (مانند کشورهای ایالاتمتحده آمریکا یا اروپا) سازمان و یا ارگانهایی جهت آموزش تکجنسیتی دارند. لذا در این بخش، به بررسی تحقیقات دانشمندان خارجی اکتفا میشود. لازم به ذکر است که هدف از طرح نتایج تحقیقات آنان، صرفاً ارائهی یک شاهدی در صحت احکام الهی و نظر مراجع عظام تقلید است.
در یک نگاه کلی، آقای Wiseman و Riordan در تحقیق خود نشان میدهند که تا قبل از سال 2003 تنها کشورهای کمی در جهان آموزش تک جنسیتی در مدارس به میزان یک یا دو درصد داشتند. ولی برخی کشورها بالای ده درصد آموزش تک جنسیتی داشتند. این کشورهای شامل بلغارستان، شیلی، سنگاپور، انگلستان، هنگکنگ، نیوزلند استرالیا و کشورهای اسلامی میشود. در سالهای اخیر گرایش به آموزش تک جنسیتی حتی در کشورهای مدرن نیز روبه افزایش گذاشته است. بزرگترین اتفاقی که سیستم آموزشی تک جنسیتی آمریکا را تحت تأثیر قرارداد و آن را محدود کرد، قانونی بود که تحت عنوان Title IX، در سال 1964 تصویب شد. دایرهالمعارف زنان و جنسیتاین اصلاحیه را قدمی برای فرصت برابر و دسترسی برابری برای دو جنسیت میداند. بسیاری از فمینیستها برای تصویب این قانون زحمت بسیاری کشیدند. هدف طرح ممنوعیت تبعیض جنسیتی و دوجنسیتی کردن آموزش در تمام مقاطع تحصیلی بود. دلیل اصلی افزایش دوبارهی مدارس تک جنسیتی، اصلاح قانون سال 1972 در سال 2006 بود. این قانون جدا کردن دختران و پسران را مجاز اعلام کرد و سازمانی به نام سازمان آموزش ملی تک جنسیتی ایجاد شد و تعداد مدارس تک جنسیتی از 4 مدرسه در سال 1998 به 540 مدرسه در سال 2010 رسید. هماکنون بحث آموزش تک جنسیتی یا دوجنسیتی یکی از بحثهای بسیار فراگیر در آمریکا است. لازم به ذکر است که ایجاد و ثبتنام و در این مدارس و دانشگاهها کاملاً اختیاری است. بااینحال در سال 2008 تحقیق دانشگاه هاروارد نشان میدهد که بیشتر از یکسوم پدر و مادران آمریکایی مدارس و آموزش تک جنسیتی را ترجیح میدهند.
آموزش تک جنسیتی در کشور انگلستان همانند اغلب کشورهای غربی، در سالهای قدیم مرسوم بوده است ولی رفتهرفته تعداد آنها روبه کاهشیافته و در حال حاضر اکثر آنها دوجنسیتی هستند. ولی در سالهای اخیر روند به سمت تفکیک جنسیتی است. در سال 2009 تحلیل وسیعی که روی 700000 (هفتصد هزار نفر) دختر انجامشده است نشان میدهند که حضور آنها در محیطهای آموزشی تک جنسیتی موجب افزایش نمرات آنها میشود. در سال 2007 نیز تحقیق دیگری که توسط حکومت انگلستان پشتیبانی شده است، نشان میدهد که دختران در کلاسهای دوجنسیتی به حاشیه رانده میشوند و توصیهشده است که دختران و پسران جداگانه آموزش ببینند. آنالیز 17000 (هفده هزار) نفر نشان میدهد که تک جنسیتی کردن موجب افزایش بازدهی علمی، کاهش طلاق و بارداری غیرقانونی میشود. تحقیق دیگری نشان میدهد که دختران بهمراتب در کلاسهای تک جنسیتی بهتر عمل میکنند. آقای Sullivan در مقالهی خود بیان میدارد که در محیطهای تک جنسیتی دختران در نمرات ریاضی و علوم بهتر عمل میکنند و پسران در نمرات زبان انگلیسی خود رشد میکنند [. همچنین اثباتشده است که دخترانی که در محیطهای آموزشی تک جنسیتی آموزشدیدهاند، درآمد بیشتری در آیندهی کاری وزندگی خوددارند.
برای بسط بیشتر موضوع نتایجی دیگر از تحقیقات اشاره میشود:
وزارت آموزش ایالاتمتحده آمریکا بررسی جامعی را در مورد آموزش تک جنسیتی انجام داده است. این مطالعه شامل 2221 مطالعه روی تأثیرات آموزش تک جنسیتی است. در این مطالعه ذکرشده است که اثرات آموزش تک جنسیتی دوپهلو است ولی بااینحال آمده است که بااینوجود دلایل خاصی برای مؤثر بودن آموزش تکجنستی وجود دارد. این دلایل شامل افزایش بازدهی علمی است. در بسیاری از موارد هیچ دلیلی بر نفع یا ضرر وجود نداشت. ولی در تحقیق مذکور این مطلب وجود دارد که دلایل اندکی بر مضر بودن آموزش تک جنسیتی و مفید بودن آموزش دوجنسیتی وجود داشت.
در سال 2008 حکومت آمریکا مطالعه دیگری را نیز شروع کرد. در این تحقیق اثرات آموزش تک جنسیتی بهصورت زیر ذکرشده است:
1- کاهش حواسپرتی در زمان یادگیری
2- کاهش اختلالات رفتاری دانش آموزان
3- افزایش اعتمادبهنفس در بین دانش آموزان میشود.
4- کاهش اذیت و آزار جنسی در بین دانش آموزان
5- کاهش اتفاقات جنسی بین معلمین و دانشآموزان
6- موجب آزادی انتخاب مردم در نوع آموزش میشود.
7- موجب ایجاد نوع آموزش متناسبی با دختران و پسران میشود.
در سال 2001 تحقیق انجمن تحصیلات استرالیا بعد از 6 سال مطالعهی 270،000 (دویست و هفتاد هزار نفر) دانشآموز نشان داد که از کلاسهای تک جنسیتی بودند بهطور متوسط 15 تا 22درصد بیشتر از دختران و پسرانی بودند که در کلاسهای دوجنسیتی شرکت داشتند.
در سال 2012 تحقیق چند تن از دانشمندان دانشگاه ایالت پنسیلوانیا نشان میدهد که حضور دانش آموزان در مدارس تک جنسیتی موجب افزایش معدل میشود. در ابتدای این تحقیق بهصراحت عنوانشده است که میزان فارغالتحصیلانی که وارد دانشگاه میشوند، در مدارس تک جنسیتی بیشتر از مدارس دوجنسیتی است. لازم به ذکر است که این تحقیق در مدارس شهر انجامشده است.
همچنین تحقیق UCLA ][51][ بیان میدارد که فارغالتحصیلان دخترِ مدارس تک جنسیتی دارای تواناییهای بیشتری نسبت به سایر دخترانی هستند که در مدارس دوجنسیتی تحصیلکردهاند. این توانایی شامل توانایی حل مسائل ریاضی، مهارتهای رایانهای و سایر مهارتهاست. طبق این تحقیق نزدیک دوسوم (حدود66 درصد) دختران فارغالتحصیل مدارس تک جنسیتی در هفته 11 ساعت یا بیشتر از آن صرف مطالعه و انجام تکالیف درسی میکنند. درحالیکه این مقدار در مدارس دوجنسیتی کمتر از 42 درصد است.
Gerald Eisenkopf و همکارانش بامطالعه دانش آموزان دبیرستانی در دو حالت کلاسهای تک جنسیتی و دوجنسیتی کشور سوئیس به این نتیجه رسیدند که عملکرد درس ریاضی دخترانی که در کلاسهای تک جنسیتی حضور داشتند، بهتر از عملکرد دخترانی است که در کلاسهای دوجنسیتی حضور دارند. در این مطالعه سعی شده بود که امکانات در دو وضعیت کلاس تک جنسیتی و دوجنسیتی یکسان باشد. بهعنوانمثال معلمان تدریس کننده در هردو وضعیت یکسان انتخابشده بودند.
آقای Park و همکارانش که یکی از وسیعترین مطالعه و آزمایش را در مورد آموزش تک جنسیتی انجام داده اند، بامطالعه دانش آموزان دبیرستانی به این نتیجه رسیدند که علاوه بر اینکه آموزش تکجنسیتی موجب بهبود عملکرد دانش آموزان در دوران دبیرستان میشود، بلکه موجب کسب نمرات بهتری در دانشگاه میشود.(فارس ،بخش هایی از مقاله تفکیک جنسیتی در محیط های اموزشی،http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931027000532)
علت عدم تفکیک جنستی در دانشگاهها وعوامل ان
به نظر ما در وضعیت کنونى و با توجه به واقعیات موجود در بسیارى از دانشگاهها مبنى بر عدم رعایت ارزشها و شئونات اسلامى و برخى مشکلات و ناهنجارى هاى ناشى از آن که به هیچ وجه شایسته و زیبنده جو مقدس و محیط علمى دانشگاه نمى باشد، و با توجه به آفات و مضرات فراوان دانشگاه های مختلط، دانشگاه های تک جنسیتی دارای فواید و آثار فراوانی می باشندکه این آثار و فواید بر معایب آن می چربد و قابل اصلاح و حل می باشند. بررسى کامل مزایا و معایب دانشگاه های تک جنسیتی نیازمند تحقیقات گسترده جامعه شناختى و نظر سنجى هاى آمارى و… مى باشد که از حوصله یک نامه خارج است لذا ما به اختصار به تعدادى از مهمترین آن ها مى پردازیم: الف) بررسى مزایا: 1- از بین رفتن انحرافات جنسى، اخلاقى و اجتماعى در اثر رعایت شئونات اسلامى از قبیل حجاب کامل و… 2- پیشرفت تحصیلی در اثر توجه کافى به مطالب استاد یا مطالب کتاب در زمان مطالعه و… 3- از بین رفتن اضطراب و نگرانى ناشى از انگیزش شهوانى و دشوارى ارضاى صحیح و مشروع. ب) بررسى معایب: مهمترین معایبی که قابل تصور مى باشد عبارتند از: 1- معایب اقتصادى از قبیل: افزایش هزینه ها و بودجه ها، وقت استاد، فضاهاى آموزشى و امکانات دانشگاه و… 2- از بین رفتن یکی از زمینه های تمرین تقوا، عفت و پاکدامنى و قرار گرفتن در معرکه کار زار و جهاد جدى با نفس اماره. 3-از دست دادن یکی از راههای شناخت روحیات اخلاقی جنس مخالف و کسب تجربه های علمی و عملی.
تفکیک دانشگاه ها، موضوعی است که از سال ها پیش مشغله فکری و ذهنی مسئولان فرهنگی جامعه می باشد و گاه و بی گاه نقل محافل در جامعه می شود. عده کثیری بر آنند که دانشگاه ها به صورت جدا و مجزا همانند حوزه خواهران و برادران تشکیل شود. استدلال این عده به وجود آفات و آسیب ها در برگزاری کلاسهای دانشگاه به صورت مختلط می باشد. از این آفات و آسیب ها به نمونه هایی اشاره می کنیم:
1. عدم مراعات ارزشها و شئونات اسلامى: اختلاط موجب به وجود آمدن برخی مشکلات و ناهنجارى هایى می شود، که به هیچ وجه شایسته و زیبنده جو مقدس و محیط علمى دانشگاه نمى باشد.
2. به وجود آمدن برخى انحرافات جنسى، اخلاقى و اجتماعى در اثر عدم رعایت شئونات اسلامى از قبیل ارتباط نامشروع دختر و پسر و… اغلب خانواده های مؤمن و متدین به این دلیل از حضور دختران و زنان خود در دانشگاه مانع می شوند.
3. پایین بودن بهره وری علمی کلاس: در کلاس های مختلط که دختر و پسر هر دو حضور دارند فکرها درگیر می شوند و محیط نمی تواند کارکرد علمی داشته باشد و حضور جنس مخالف همیشه ذهن دانشجو را به خود مشغول می دارد و این نیز به نوبه خود موجب افت تحصیلی دانشجو می شود.
4. داشتن اضطراب و نگرانى در ارائه تکالیف و کنفرانس های کلاس؛ چه بسا دختران مؤمن و متعهدی که به این خاطر حاضر به ارائه کنفرانس نمی شوند و از امتیاز آن چشم پوشی می کنند.
اینها نمونه هایی از آفات اختلاط کلاسهای دانشجویی است ،از این رو برگزاری جداگانه کلاسها از سوی دانشگاه ها در صورت امکان، نه تنها موردی نخواهد داشت ،بلکه ستودنی است.
اما اندیشمندان و بخصوص مراجع بزرگوار تقلید نیز نسبت به این موضوع نظراتی دارند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
استاد شهید مطهری در این باره می گویند: «اسلام … نهایت مراقبت را در برخوردهای زنان و مردان اجنبی دارد . .. طرفدار دور نگهداشتن زنان از مردان است . می گویند پیغمبر اکرم در زمان حیات خویش اشاره کرد که در ورودی زنان به مسجد از در ورودی مردان مجزا باشد . روزی اشاره به یکی از درها کرد و فرمود : « لو ترکنا هذا الباب للنساء » یعنی خوب است این در را به بانوان اختصاص بدهیم … رسول خدا خوش نداشت که زن و مرد در حال اختلاط از مسجد بیرون روند . زیرا فتنه ها از همین اختلاطها بر می خیزد . فقهاء به همین مناسبت فتوا می دهند که اختلاط مردان و زنان مکروه است . ..رابطه زن و مرد اجنبی سخت خطرناک است .آنچه اسلام لااقل به صورت یک امر اخلاقی توصیه می کند اینست که تا حد ممکن اجتماع مدنی، غیر مختلط باشد (زیرا) جامعه امروز زیانهای اجتماع مختلط را به چشم خود می بیند. (آری اختلاط) برخلاف مرضی شارع مقدس اسلام است . (مسئله حجاب، ص236-233)
آیت الله جوادی آملی در پاسخ به استفتایی در خصوص اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاهها فرمودند: «اجرای این طرح کار خوبی است و مدت هاست که این طرح قرار بود اجرایی شود اما به دلایل مختلف عقب افتاده است و چنانچه اظهار نظر کتبی در اجرای این کار باشد یا نباشد ضرورتی ندارد.
کسی که با این قضیه مخالف است، با مباحث دینی مخالف است و نظر مراجع هم برایش تفاوتی ندارد، کسی که با ضروریات دین مخالفت کند با حرف مراجع نیز مخالفت خواهد کرد حالا اینکه ما تکلیف کنیم شاید خیلی تفاوتی نداشته باشد و مانعی ندارد که این قضیه به صورت شفاهی انتشار یابد.»
آیتالله صافیگلپایگانی در پاسخ به استفتایی درباره اختلال دانشجویان فرمودند: «مختلط بودن مانع پیشرفت علمی و موجب مفاسد بزرگ است. هزینه مالی اجرای تفکیک جنسیتی، هر چه هم سنگین باشد، قابل تحمل است و ملت مسلمان ما که برای برقراری نظام اسلامی و احکام اسلام دهها هزار شهید والا مقام تقدیم داشته، از این هزینهها استقبال دارند و باید از هزینههای غیرلازم و غیرضروری و اسرافگرانه بکاهند و به این موارد حساس و اساسی اختصاص دهند، در هر صورت جایز نیست. نظام جمهوری اسلامی باید در این موارد، پیشقدم و الگو باشد.
واضح است وظیفه اصلی مسئولان حفظ هویت دینی و شعائر و مشخصات اسلامی است و تفکیک از اهم مظاهر هویت نظام اسلامی و جامعه مسلمان است.»
آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی در مورد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها اظهار داشتند: شک نیست که تشکیل کلاس های مختلط، آن هم در آن سن و سال و با توجه به عوامل کثیر فساد موجب مشکلات فراوانی خواهد شد و اگر بتوانند که می توانند کلاس های دو همجنسی را از یکدیگر جدا کنند، لازم است.»
آیت الله نوری همدانی در پاسخ به استفتایی در مورد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه گفتند: «اقدام بسیار خوبی است و مقدمه فوائد و محسنات بسیاری خواهد بود.»
آیت الله جعفر سبحانی در پاسخ به استفتایی در مورد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها فرمودند: «دانشگاه باید فقط برای کسب دانش و اخلاق باشد و از هر نوع مسائل دیگر به دور باشد، مسلما اختلاط دو جنس آن هم در اوج جوانی، با هدف مزبور سازگار نیست و تجربه نشان داده است محافل تک جنسیتی برای آموزش بسیار مستعدتر از مراکز مختلط است.»
آیت الله علوی گرگانی در پاسخ به استفتایی در مورد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها اظهار داشتند: «اختلاط زن و مرد نامحرم از نظر شرعی مذموم می باشد ولو آنکه منجر به حرام نشود و در صورتی که منجر به اعمال حرام شرعی و نظر حرام شود، معصیت و گناه است، ولی اختلاط در مراکز آموزشی کار بسیار ناشایستی است که حتی جوامع غربی هم به این نتیجه رسیده اند که در مراکز آموزشی اختلاط آفت است، گرچه در مقام عمل دوگانه و منافقانه عمل می کنند و برای جوامع اسلامی نسخه اختلاط می پیچند، ولی قطعا سیاست غرب با روح دینی در تضاد است؛ لذا بر مسئولان امر است که جهت نجات مراکز آموزشی از اختلاط جلوگیری کنند.» (منبع استفتائات مراجع: پایگاه خبری حجاب، 5/4/90)
درانتها بگوییم که : اجرای قانون عفاف و حجاب در دانشگاهها از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که پشتوانه قانونی دارد؛ این قانون در اواخر دهه 60 مصوب، و اجرای آن از همان سال آغاز و تا سال 76 اجرا شد، اما در دوره اصلاحات وقفهای در اجرای آن اتفاق افتاد؛ البته مسئولان فرهنگی آن دوره، طبق شواهد موجود مخصوصاً اجرای آن را متوقف کردند، که بعد از وقفه چند ساله در آن دوره، اجرای این قانون از سر گرفته شد و اما درباره اصطلاح «تفکیک جنسیتی» که بیشتر توسط رسانهها بکار می رود ابتدا باید بگوییم که به کار بردن این اصطلاح به جای قانون عفاف و حجاب غیر صحیح می باشد . اما در مورد اصل اجرای قانون عفاف و حجاب در دانشگاههاو ضرورت و کیفیت اجرای آن توجه شما را به مصاحبه معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم که در خبرگزاریهای کشور آمده جلب می کنیم: قانون عفاف و حجاب ربطی به تفکیک جنسیت ندارد معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار داشت: چیزی که الان باید اجرایی کنیم همین قانون عفاف و حجاب و پوشش است و ربطی به تفکیک جنسیتی ندارد. وی تاکید کرد: از رسانه ها خواستارم لفظ تفکیک جنسیت که مستند قانونی ندارد را استفاده نکنند و در مورد این طرح نام «قانون عفاف و حجاب و پوشش» را به کار بگیرند. خواجه سروی یادآور شد: نباید بدون مطالعه و توجه، لفظ بدپوششی در دانشگاهها را برای همه دانشگاهیان به کار ببرند؛ چرا که ما هم جزو جامعه دانشگاهی هستیم که در صورت به کار بردن این لفظ ما نیز جزو جامعه بدپوشش دانشگاه محسوب می شویم. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اضافه کرد: البته اجرای این طرح نیاز به رعایت، هم از طرف دختران و هم پسران دارد و فقط مختص دانشجویان نیست و باید تمام کسانی که در دانشگاهها رفت و آمد دارند از این قانون پیروی کنند. وی ادامه داد: اصطلاح تفکیک جنسیت حساسیت برانگیز است و معاندان نظام در خارج از کشور و رقبای سیاسی آن را به کار می برند و بر روی آن کار می کنند؛ این در حالی است که قانونگذار باید از لفظ عفاف و حجاب و پوشش استفاده کند. خواجه سروی افزود: آداب و رسوم، دیانت، فرهنگ و دین ما از دانشگاه منفک نیست، بنابراین جایگزین کردن رویکرد دینی در دانشگاهها الزامی است. پوشش به سبک غربی باید از دانشگاهها حذف شود معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یادآور شد: طبق آنچه که در قانون آمده و شامل تمام دانشگاهها می شود، پوشش به سبک غربی و چیزی که با آداب و رسوم ما منطق نیست باید کنار برود و مناسبات شرعی جایگزین آن شود؛ همچنین اختلاط به سبک غربی باید کنار گذاشته شده و مناسبت های دینی به جای آنها برگزار شود. وی ادامه داد: به وزارت علوم دستور داده شده که این قانون را در محیط دانشگاه ها ایجابی کند؛ چرا که اعتقاد ما بر این است که خیلی از کسانی که پوشش را در دانشگاه ها رعایت نمی کنند، ناآگاه هستند؛ خیلی از این دانشجویان از احکام شرعی در این زمینه آگاهی ندارند و مقررات حاکم بر دانشگاه ها برای آن تفهیم نشده، بنابراین آن را جدی نمی گیرند. خواجه سروی اظهار داشت: بخش دیگر به نوع تربیت خانوادگی بر می گردد که همه چیزها رعایت نمی شود؛ البته عده دیگری هم برای رعایت این قانون لجبازی می کنند که ما از روسای دانشگاه ها خواستیم با توجه به این تفکیک، تمام توانشان را در دانشگاه ها به کار بگیرند تا این مسئله را در دانشگاه ها حل، و آن را به بهترین وجه اجرا کنند. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: در قانون اساسی مستنداتی داریم که دولت موظف است محیط را برای رشد فضایل انسانی و اخلاقی آماده کند که این محیط خانواده، مدرسه و دانشگاه را شامل می شود، بنابراین باید تلاش کنیم که این محیط در دانشگاه ها فراهم شود؛ البته برخی افراد این اشکال را می گیرند که وزارت علوم مسئول علم و فناوری در کشور است و مسائل و قوانین فرهنگی ربطی به وزارت علوم ندارد. واژه تفکیک جنسیت مناسب رسانه های داخلی نیست وی تاکید کرد: رسانه ها به هیچ عنوان از واژه تفکیک جنسیتی استفاده نکنند؛ چرا که این واژه مخصوص BBC یا VOA است که در حال حاضر در رسانه های داخلی باب شده و اصلا صحیح نیست. خواجه سروی یادآور شد: منظور ما این نیست که بخواهیم به زور دانشجویان را از هم جدا کنیم، اصل این است که محیط دانشگاه ها محیط سالمی برای رشد فضایل اخلاقی باشد، بنابراین خود دانشگاه ها باید تشخیص دهند که چه فعالیتی انجام دهند که باعث رشد و تعالی فضایل اخلاقی شود. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یادآور شد: برخی از دانشجویان لباس هایی را که بیشتر مختص مجالس عروسی و مهمانی است، می پوشند که نباید این پوشش در دانشگاه ها باشد؛ چرا که دستورالعمل نوع پوشش در بسیاری از دانشگاه های جهان وجود دارد که دانشجویان به آن متعهد هستند. وی با تاکید بر اینکه دانشگاه جای درس خواندن است، افزود: اگر به اجرای قانون برگردیم خیلی از مشکلات ما حل می شود، ما معتقدیم خیلی از قوانین را منتقدان مطالعه نکرده اند و خیلی از کسانی که می خواهند آن را اجرا کنند، اطلاعی از این قانون ندارند. معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم وضعیت پوشش در دانشگاهها را محصول عمل نکردن به قانون عفاف و حجاب و توقف اجرای 10 ساله آن عنوان کرد و گفت: به موجب عدم اجرای قانون و بحث انتقال ارزشها – که قاعدتاً باید اتفاق می افتاد – ارزش عفاف و حجاب نادیده گرفته شده است. خواجه سروی ادامه داد: در کشور ما دانشگاه دخترانه و پسرانه جدا پشتوانه مردمی، فرهنگی، دینی دارد و ما هم از اجرای آن حمایت می کنیم؛ به طور مثال جدایی دانشگاه قم خواسته مردم این منطقه بوده است و ما فکر نمی کنیم کسی در کشور مخالف ایجاد دانشگاه های تک جنسیتی باشد، اما متاسفانه فضایی که ایجاد شده می خواهد انرژی مسئولان دانشگاهی را به جای پرداختن به اجرای قوانین، صرف توضیحات کند. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: یکسری ابهامات در این قانون بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 88 آن را برطرف کرد. ایشان افزودن: بحث پیگیری عفاف و حجاب در دانشگاهها با جدیت بیشتری اجرا خواهد شد و دانشگاههایی که امکانات لازم برای تفکیک را دارند اجازه داده شده است که تفکیک جنسیت در آنها اجرایی شود. وی یادآور شد: هدف اصلی ما از اجرای این طرح فرهنگ سازی در دانشگاهها و شرکت بیشتر اساتید و دانشجویان در اجرای طرح عفاف و حجاب و پررنگ شدن آموزشها در دانشگاه است. این مقام مسئول دوباره خاطر نشان کرد: تفکیک جنسیتی اصطلاحی است که برخی افراد به طرح عفاف و حجاب می دهند، اما این طرح اصل آن عفاف و حجاب است و کلمه تفکیک جنسیت، باعث سوء برداشت از این طرح می شود که کاربرد آن نادرست است. وی ادامه داد: بحث ما در اجرای این طرح تنها جداسازی نیست که بخواهیم بین دختران و پسران دردانشگاهها دیوار بکشیم بلکه اجرایی جدی تر طرح عفاف و حجاب است. وی یادآور شد: ضوابط پوشش دانشجویان در ورودی دانشگاه ها و خوابگاه ها نصب شده، بنابراین اظهار بی اطلاعی مسئولان دانشگاه ها درست نیست؛ چرا که این بخشنامه در همه دانشگاه ها موجود است. خواجه سروی ادامه داد: اجرای مقررات جزو قانون کاری دانشگاه ها است و باید مسئولان دانشگاه ها آن را اجرا کنند. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: باید باور کنیم که وقتی فردی پا به عرصه دانشگاه می گذارد، شخصیتش شکل گرفته است و ما فقط می توانیم کار تکمیلی در دانشگاه داشته باشیم، نه کار تاثیری؛ البته باید تلاش شود تا تناقض ها در محیط دانشگاه برطرف شود. وی افزود: باید تحول ایجاد کنیم؛ یعنی بسیاری از مناسبات نامانوس را بر هم بزنیم و مناسبات دینی را جایگزین آن کنیم.
جهت مطالعه بیشتر درزمینه تفکیک جنستی در غرب میوانید به این منابع مراجعه نمایید.
– پایگاه اطلاع رسانی جام نیوز – تفکیک جنسیتی مدارس در غرب آری، در
old.jamnews.ir/NSite/FUllStory/News/?ID=12629&Serv=10
استقبال از تفکیک جنسیتی در مدارس آمریکا
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/57095/استقبال-از-تفکیک-جنسیتی-در-مدارس-آمریکا
ضمن تشکر از ارتباط جنابعالی با این مرکز،خدمت شما عرض نماییم که قبل از بررسی علت عدم تفکیک جنستی در دانشگاهها وعوامل ان(فواید ومضرات )ابتدا خدمت شما بگوییم که در برخی از دانشگاهها در کشورهای غربی تک جنسیتی وجود دارد بطور نمونه ظاهراً برخی کالج های انگلیس تک جنسیتی بوده و تنها اقدام به جذب دانشجویان دختر میکنند. از این میان میتوان به کالج های موری ادواردز، نیونهام، لوسی کاوندیش در دانشگاه کمبریج اشاره کرد. (صراط نیوز)همچنین دراین زمینه به گزارش جهان نیوز طر ح تفکیک جنسیتی در مدارس آمریکا اجرا گردیده است. احساس امنیت برای پسران و دختران جوان در محیطهای مختلف از جمله محیط درس، از چند سال پیش بهانه تاسیس برخی مدارس در آمریکا شده است که دختران و پسران در آنها در کلاسهای متفاوت حاضر میشوند.
این امر تازه نیست و چندین سال است که در آمریکا، مهد تحقق سرمایهداری لیبرال، دنبال میشود. روز ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۸ میلادی، یعنی همان سالی که سال شعار تغییر در آمریکا بود و باراک اوباما با این شعار توانست در انتخابات ریاستجمهوری پیروز شود، روزنامه مشهور واشنگتنپست در گزارشی خبر از آن داد که تعداد مدارس تفکیک شده جنسی در آمریکا رو به افزایش است.
بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، بسیاری از مدارس در شهر واشنگتن و حومه آن در سال ۲۰۰۸ در تلاش بودهاند تا طرح تفکیک جنسیتی را آغاز کنند. تا سال ۲۰۰۲ تقریبا جز در موارد خاص کسی اجازه تاسیس این گونه کلاسها را نداشت اما در سال ۲۰۰۶ با منعطفتر شدن قوانین آموزش و پرورش در آمریکا، این مشکل تا حدودی حل شد و این مدارس شکل گرفتند.
اینکه از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ یعنی تنها ظرف دو سال این مدارس با استقبال فراوان مواجه میشوند، تا آنجا که واشنگتنپست از تاسیس ۵۰۰ مورد از آنها خبر میدهد، خود نشانگر تضعیف نظرات معطوف به اختلاط جنسیتی در آمریکاست. واشنگتنپست حتی نظرات برخی کارشناسان موافق این طرح را نیز در زمان خود مطرح کرده است.
بنابرین به نظر میرسد طرح تفکیک جنسیتی حتی در آمریکا نیز که کشوری غیراسلامی است چندان سطحی به نظر نمیرسد، چرا که از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ روی آن بحث شده و از سال ۲۰۰۶ به بعد دستکم در برابر آن عقبنشینی شده است! از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ نیز کلی طرفدار پیدا کرده است.
البته این طرح در آمریکا نیز مخالفان خود را دارد. در همان سال ۲۰۰۶، روزنامه یو اس ای تودی در گزارشی مدعی شد که طرح جداسازی خلاف نتایج تحقیقات علمی است و اصولا جنسیت در آموزش چندان مسئله مهمی نیست. این روزنامه همچنین این ادعا را طرح کرد که با این کار امکانات بیشتر به پسران خواهد رسید و دختران دچار تبعیض خواهند شد!( http://jahannews.com/vdcdj90fsyt05f6.2a2y.html)
همچنین تحقیقات مختلفی روی تفکیک جنسیتی در جهان انجامشده است. برخی از این تحقیقات مخالف با تفکیک جنسیتی هستند و برخی نیز قویاً آن را تأیید کرده و راهکاری برای افزایش بازدهی علمی و افزایش آرامش روانی دانشگاهها و مدارس میدانند. تحقیقات بسیار میدانی و تحلیلی، مفید بودن تفکیک جنسیتی را تأیید کرده است و برخی کشورهای خارجی (مانند کشورهای ایالاتمتحده آمریکا یا اروپا) سازمان و یا ارگانهایی جهت آموزش تکجنسیتی دارند. لذا در این بخش، به بررسی تحقیقات دانشمندان خارجی اکتفا میشود. لازم به ذکر است که هدف از طرح نتایج تحقیقات آنان، صرفاً ارائهی یک شاهدی در صحت احکام الهی و نظر مراجع عظام تقلید است.
در یک نگاه کلی، آقای Wiseman و Riordan در تحقیق خود نشان میدهند که تا قبل از سال 2003 تنها کشورهای کمی در جهان آموزش تک جنسیتی در مدارس به میزان یک یا دو درصد داشتند. ولی برخی کشورها بالای ده درصد آموزش تک جنسیتی داشتند. این کشورهای شامل بلغارستان، شیلی، سنگاپور، انگلستان، هنگکنگ، نیوزلند استرالیا و کشورهای اسلامی میشود. در سالهای اخیر گرایش به آموزش تک جنسیتی حتی در کشورهای مدرن نیز روبه افزایش گذاشته است. بزرگترین اتفاقی که سیستم آموزشی تک جنسیتی آمریکا را تحت تأثیر قرارداد و آن را محدود کرد، قانونی بود که تحت عنوان Title IX، در سال 1964 تصویب شد. دایرهالمعارف زنان و جنسیتاین اصلاحیه را قدمی برای فرصت برابر و دسترسی برابری برای دو جنسیت میداند. بسیاری از فمینیستها برای تصویب این قانون زحمت بسیاری کشیدند. هدف طرح ممنوعیت تبعیض جنسیتی و دوجنسیتی کردن آموزش در تمام مقاطع تحصیلی بود. دلیل اصلی افزایش دوبارهی مدارس تک جنسیتی، اصلاح قانون سال 1972 در سال 2006 بود. این قانون جدا کردن دختران و پسران را مجاز اعلام کرد و سازمانی به نام سازمان آموزش ملی تک جنسیتی ایجاد شد و تعداد مدارس تک جنسیتی از 4 مدرسه در سال 1998 به 540 مدرسه در سال 2010 رسید. هماکنون بحث آموزش تک جنسیتی یا دوجنسیتی یکی از بحثهای بسیار فراگیر در آمریکا است. لازم به ذکر است که ایجاد و ثبتنام و در این مدارس و دانشگاهها کاملاً اختیاری است. بااینحال در سال 2008 تحقیق دانشگاه هاروارد نشان میدهد که بیشتر از یکسوم پدر و مادران آمریکایی مدارس و آموزش تک جنسیتی را ترجیح میدهند.
آموزش تک جنسیتی در کشور انگلستان همانند اغلب کشورهای غربی، در سالهای قدیم مرسوم بوده است ولی رفتهرفته تعداد آنها روبه کاهشیافته و در حال حاضر اکثر آنها دوجنسیتی هستند. ولی در سالهای اخیر روند به سمت تفکیک جنسیتی است. در سال 2009 تحلیل وسیعی که روی 700000 (هفتصد هزار نفر) دختر انجامشده است نشان میدهند که حضور آنها در محیطهای آموزشی تک جنسیتی موجب افزایش نمرات آنها میشود. در سال 2007 نیز تحقیق دیگری که توسط حکومت انگلستان پشتیبانی شده است، نشان میدهد که دختران در کلاسهای دوجنسیتی به حاشیه رانده میشوند و توصیهشده است که دختران و پسران جداگانه آموزش ببینند. آنالیز 17000 (هفده هزار) نفر نشان میدهد که تک جنسیتی کردن موجب افزایش بازدهی علمی، کاهش طلاق و بارداری غیرقانونی میشود. تحقیق دیگری نشان میدهد که دختران بهمراتب در کلاسهای تک جنسیتی بهتر عمل میکنند. آقای Sullivan در مقالهی خود بیان میدارد که در محیطهای تک جنسیتی دختران در نمرات ریاضی و علوم بهتر عمل میکنند و پسران در نمرات زبان انگلیسی خود رشد میکنند [. همچنین اثباتشده است که دخترانی که در محیطهای آموزشی تک جنسیتی آموزشدیدهاند، درآمد بیشتری در آیندهی کاری وزندگی خوددارند.
برای بسط بیشتر موضوع نتایجی دیگر از تحقیقات اشاره میشود:
وزارت آموزش ایالاتمتحده آمریکا بررسی جامعی را در مورد آموزش تک جنسیتی انجام داده است. این مطالعه شامل 2221 مطالعه روی تأثیرات آموزش تک جنسیتی است. در این مطالعه ذکرشده است که اثرات آموزش تک جنسیتی دوپهلو است ولی بااینحال آمده است که بااینوجود دلایل خاصی برای مؤثر بودن آموزش تکجنستی وجود دارد. این دلایل شامل افزایش بازدهی علمی است. در بسیاری از موارد هیچ دلیلی بر نفع یا ضرر وجود نداشت. ولی در تحقیق مذکور این مطلب وجود دارد که دلایل اندکی بر مضر بودن آموزش تک جنسیتی و مفید بودن آموزش دوجنسیتی وجود داشت.
در سال 2008 حکومت آمریکا مطالعه دیگری را نیز شروع کرد. در این تحقیق اثرات آموزش تک جنسیتی بهصورت زیر ذکرشده است:
1- کاهش حواسپرتی در زمان یادگیری
2- کاهش اختلالات رفتاری دانش آموزان
3- افزایش اعتمادبهنفس در بین دانش آموزان میشود.
4- کاهش اذیت و آزار جنسی در بین دانش آموزان
5- کاهش اتفاقات جنسی بین معلمین و دانشآموزان
6- موجب آزادی انتخاب مردم در نوع آموزش میشود.
7- موجب ایجاد نوع آموزش متناسبی با دختران و پسران میشود.
در سال 2001 تحقیق انجمن تحصیلات استرالیا بعد از 6 سال مطالعهی 270،000 (دویست و هفتاد هزار نفر) دانشآموز نشان داد که از کلاسهای تک جنسیتی بودند بهطور متوسط 15 تا 22درصد بیشتر از دختران و پسرانی بودند که در کلاسهای دوجنسیتی شرکت داشتند.
در سال 2012 تحقیق چند تن از دانشمندان دانشگاه ایالت پنسیلوانیا نشان میدهد که حضور دانش آموزان در مدارس تک جنسیتی موجب افزایش معدل میشود. در ابتدای این تحقیق بهصراحت عنوانشده است که میزان فارغالتحصیلانی که وارد دانشگاه میشوند، در مدارس تک جنسیتی بیشتر از مدارس دوجنسیتی است. لازم به ذکر است که این تحقیق در مدارس شهر انجامشده است.
همچنین تحقیق UCLA ][51][ بیان میدارد که فارغالتحصیلان دخترِ مدارس تک جنسیتی دارای تواناییهای بیشتری نسبت به سایر دخترانی هستند که در مدارس دوجنسیتی تحصیلکردهاند. این توانایی شامل توانایی حل مسائل ریاضی، مهارتهای رایانهای و سایر مهارتهاست. طبق این تحقیق نزدیک دوسوم (حدود66 درصد) دختران فارغالتحصیل مدارس تک جنسیتی در هفته 11 ساعت یا بیشتر از آن صرف مطالعه و انجام تکالیف درسی میکنند. درحالیکه این مقدار در مدارس دوجنسیتی کمتر از 42 درصد است.
Gerald Eisenkopf و همکارانش بامطالعه دانش آموزان دبیرستانی در دو حالت کلاسهای تک جنسیتی و دوجنسیتی کشور سوئیس به این نتیجه رسیدند که عملکرد درس ریاضی دخترانی که در کلاسهای تک جنسیتی حضور داشتند، بهتر از عملکرد دخترانی است که در کلاسهای دوجنسیتی حضور دارند. در این مطالعه سعی شده بود که امکانات در دو وضعیت کلاس تک جنسیتی و دوجنسیتی یکسان باشد. بهعنوانمثال معلمان تدریس کننده در هردو وضعیت یکسان انتخابشده بودند.
آقای Park و همکارانش که یکی از وسیعترین مطالعه و آزمایش را در مورد آموزش تک جنسیتی انجام داده اند، بامطالعه دانش آموزان دبیرستانی به این نتیجه رسیدند که علاوه بر اینکه آموزش تکجنسیتی موجب بهبود عملکرد دانش آموزان در دوران دبیرستان میشود، بلکه موجب کسب نمرات بهتری در دانشگاه میشود.(فارس ،بخش هایی از مقاله تفکیک جنسیتی در محیط های اموزشی،http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931027000532)
علت عدم تفکیک جنستی در دانشگاهها وعوامل ان
به نظر ما در وضعیت کنونى و با توجه به واقعیات موجود در بسیارى از دانشگاهها مبنى بر عدم رعایت ارزشها و شئونات اسلامى و برخى مشکلات و ناهنجارى هاى ناشى از آن که به هیچ وجه شایسته و زیبنده جو مقدس و محیط علمى دانشگاه نمى باشد، و با توجه به آفات و مضرات فراوان دانشگاه های مختلط، دانشگاه های تک جنسیتی دارای فواید و آثار فراوانی می باشندکه این آثار و فواید بر معایب آن می چربد و قابل اصلاح و حل می باشند. بررسى کامل مزایا و معایب دانشگاه های تک جنسیتی نیازمند تحقیقات گسترده جامعه شناختى و نظر سنجى هاى آمارى و… مى باشد که از حوصله یک نامه خارج است لذا ما به اختصار به تعدادى از مهمترین آن ها مى پردازیم: الف) بررسى مزایا: 1- از بین رفتن انحرافات جنسى، اخلاقى و اجتماعى در اثر رعایت شئونات اسلامى از قبیل حجاب کامل و… 2- پیشرفت تحصیلی در اثر توجه کافى به مطالب استاد یا مطالب کتاب در زمان مطالعه و… 3- از بین رفتن اضطراب و نگرانى ناشى از انگیزش شهوانى و دشوارى ارضاى صحیح و مشروع. ب) بررسى معایب: مهمترین معایبی که قابل تصور مى باشد عبارتند از: 1- معایب اقتصادى از قبیل: افزایش هزینه ها و بودجه ها، وقت استاد، فضاهاى آموزشى و امکانات دانشگاه و… 2- از بین رفتن یکی از زمینه های تمرین تقوا، عفت و پاکدامنى و قرار گرفتن در معرکه کار زار و جهاد جدى با نفس اماره. 3-از دست دادن یکی از راههای شناخت روحیات اخلاقی جنس مخالف و کسب تجربه های علمی و عملی.
تفکیک دانشگاه ها، موضوعی است که از سال ها پیش مشغله فکری و ذهنی مسئولان فرهنگی جامعه می باشد و گاه و بی گاه نقل محافل در جامعه می شود. عده کثیری بر آنند که دانشگاه ها به صورت جدا و مجزا همانند حوزه خواهران و برادران تشکیل شود. استدلال این عده به وجود آفات و آسیب ها در برگزاری کلاسهای دانشگاه به صورت مختلط می باشد. از این آفات و آسیب ها به نمونه هایی اشاره می کنیم:
1. عدم مراعات ارزشها و شئونات اسلامى: اختلاط موجب به وجود آمدن برخی مشکلات و ناهنجارى هایى می شود، که به هیچ وجه شایسته و زیبنده جو مقدس و محیط علمى دانشگاه نمى باشد.
2. به وجود آمدن برخى انحرافات جنسى، اخلاقى و اجتماعى در اثر عدم رعایت شئونات اسلامى از قبیل ارتباط نامشروع دختر و پسر و… اغلب خانواده های مؤمن و متدین به این دلیل از حضور دختران و زنان خود در دانشگاه مانع می شوند.
3. پایین بودن بهره وری علمی کلاس: در کلاس های مختلط که دختر و پسر هر دو حضور دارند فکرها درگیر می شوند و محیط نمی تواند کارکرد علمی داشته باشد و حضور جنس مخالف همیشه ذهن دانشجو را به خود مشغول می دارد و این نیز به نوبه خود موجب افت تحصیلی دانشجو می شود.
4. داشتن اضطراب و نگرانى در ارائه تکالیف و کنفرانس های کلاس؛ چه بسا دختران مؤمن و متعهدی که به این خاطر حاضر به ارائه کنفرانس نمی شوند و از امتیاز آن چشم پوشی می کنند.
اینها نمونه هایی از آفات اختلاط کلاسهای دانشجویی است ،از این رو برگزاری جداگانه کلاسها از سوی دانشگاه ها در صورت امکان، نه تنها موردی نخواهد داشت ،بلکه ستودنی است.
اما اندیشمندان و بخصوص مراجع بزرگوار تقلید نیز نسبت به این موضوع نظراتی دارند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
استاد شهید مطهری در این باره می گویند: «اسلام … نهایت مراقبت را در برخوردهای زنان و مردان اجنبی دارد . .. طرفدار دور نگهداشتن زنان از مردان است . می گویند پیغمبر اکرم در زمان حیات خویش اشاره کرد که در ورودی زنان به مسجد از در ورودی مردان مجزا باشد . روزی اشاره به یکی از درها کرد و فرمود : « لو ترکنا هذا الباب للنساء » یعنی خوب است این در را به بانوان اختصاص بدهیم … رسول خدا خوش نداشت که زن و مرد در حال اختلاط از مسجد بیرون روند . زیرا فتنه ها از همین اختلاطها بر می خیزد . فقهاء به همین مناسبت فتوا می دهند که اختلاط مردان و زنان مکروه است . ..رابطه زن و مرد اجنبی سخت خطرناک است .آنچه اسلام لااقل به صورت یک امر اخلاقی توصیه می کند اینست که تا حد ممکن اجتماع مدنی، غیر مختلط باشد (زیرا) جامعه امروز زیانهای اجتماع مختلط را به چشم خود می بیند. (آری اختلاط) برخلاف مرضی شارع مقدس اسلام است . (مسئله حجاب، ص236-233)
آیت الله جوادی آملی در پاسخ به استفتایی در خصوص اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاهها فرمودند: «اجرای این طرح کار خوبی است و مدت هاست که این طرح قرار بود اجرایی شود اما به دلایل مختلف عقب افتاده است و چنانچه اظهار نظر کتبی در اجرای این کار باشد یا نباشد ضرورتی ندارد.
کسی که با این قضیه مخالف است، با مباحث دینی مخالف است و نظر مراجع هم برایش تفاوتی ندارد، کسی که با ضروریات دین مخالفت کند با حرف مراجع نیز مخالفت خواهد کرد حالا اینکه ما تکلیف کنیم شاید خیلی تفاوتی نداشته باشد و مانعی ندارد که این قضیه به صورت شفاهی انتشار یابد.»
آیتالله صافیگلپایگانی در پاسخ به استفتایی درباره اختلال دانشجویان فرمودند: «مختلط بودن مانع پیشرفت علمی و موجب مفاسد بزرگ است. هزینه مالی اجرای تفکیک جنسیتی، هر چه هم سنگین باشد، قابل تحمل است و ملت مسلمان ما که برای برقراری نظام اسلامی و احکام اسلام دهها هزار شهید والا مقام تقدیم داشته، از این هزینهها استقبال دارند و باید از هزینههای غیرلازم و غیرضروری و اسرافگرانه بکاهند و به این موارد حساس و اساسی اختصاص دهند، در هر صورت جایز نیست. نظام جمهوری اسلامی باید در این موارد، پیشقدم و الگو باشد.
واضح است وظیفه اصلی مسئولان حفظ هویت دینی و شعائر و مشخصات اسلامی است و تفکیک از اهم مظاهر هویت نظام اسلامی و جامعه مسلمان است.»
آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی در مورد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها اظهار داشتند: شک نیست که تشکیل کلاس های مختلط، آن هم در آن سن و سال و با توجه به عوامل کثیر فساد موجب مشکلات فراوانی خواهد شد و اگر بتوانند که می توانند کلاس های دو همجنسی را از یکدیگر جدا کنند، لازم است.»
آیت الله نوری همدانی در پاسخ به استفتایی در مورد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه گفتند: «اقدام بسیار خوبی است و مقدمه فوائد و محسنات بسیاری خواهد بود.»
آیت الله جعفر سبحانی در پاسخ به استفتایی در مورد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها فرمودند: «دانشگاه باید فقط برای کسب دانش و اخلاق باشد و از هر نوع مسائل دیگر به دور باشد، مسلما اختلاط دو جنس آن هم در اوج جوانی، با هدف مزبور سازگار نیست و تجربه نشان داده است محافل تک جنسیتی برای آموزش بسیار مستعدتر از مراکز مختلط است.»
آیت الله علوی گرگانی در پاسخ به استفتایی در مورد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها اظهار داشتند: «اختلاط زن و مرد نامحرم از نظر شرعی مذموم می باشد ولو آنکه منجر به حرام نشود و در صورتی که منجر به اعمال حرام شرعی و نظر حرام شود، معصیت و گناه است، ولی اختلاط در مراکز آموزشی کار بسیار ناشایستی است که حتی جوامع غربی هم به این نتیجه رسیده اند که در مراکز آموزشی اختلاط آفت است، گرچه در مقام عمل دوگانه و منافقانه عمل می کنند و برای جوامع اسلامی نسخه اختلاط می پیچند، ولی قطعا سیاست غرب با روح دینی در تضاد است؛ لذا بر مسئولان امر است که جهت نجات مراکز آموزشی از اختلاط جلوگیری کنند.» (منبع استفتائات مراجع: پایگاه خبری حجاب، 5/4/90)
درانتها بگوییم که : اجرای قانون عفاف و حجاب در دانشگاهها از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که پشتوانه قانونی دارد؛ این قانون در اواخر دهه 60 مصوب، و اجرای آن از همان سال آغاز و تا سال 76 اجرا شد، اما در دوره اصلاحات وقفهای در اجرای آن اتفاق افتاد؛ البته مسئولان فرهنگی آن دوره، طبق شواهد موجود مخصوصاً اجرای آن را متوقف کردند، که بعد از وقفه چند ساله در آن دوره، اجرای این قانون از سر گرفته شد و اما درباره اصطلاح «تفکیک جنسیتی» که بیشتر توسط رسانهها بکار می رود ابتدا باید بگوییم که به کار بردن این اصطلاح به جای قانون عفاف و حجاب غیر صحیح می باشد . اما در مورد اصل اجرای قانون عفاف و حجاب در دانشگاههاو ضرورت و کیفیت اجرای آن توجه شما را به مصاحبه معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم که در خبرگزاریهای کشور آمده جلب می کنیم: قانون عفاف و حجاب ربطی به تفکیک جنسیت ندارد معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار داشت: چیزی که الان باید اجرایی کنیم همین قانون عفاف و حجاب و پوشش است و ربطی به تفکیک جنسیتی ندارد. وی تاکید کرد: از رسانه ها خواستارم لفظ تفکیک جنسیت که مستند قانونی ندارد را استفاده نکنند و در مورد این طرح نام «قانون عفاف و حجاب و پوشش» را به کار بگیرند. خواجه سروی یادآور شد: نباید بدون مطالعه و توجه، لفظ بدپوششی در دانشگاهها را برای همه دانشگاهیان به کار ببرند؛ چرا که ما هم جزو جامعه دانشگاهی هستیم که در صورت به کار بردن این لفظ ما نیز جزو جامعه بدپوشش دانشگاه محسوب می شویم. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اضافه کرد: البته اجرای این طرح نیاز به رعایت، هم از طرف دختران و هم پسران دارد و فقط مختص دانشجویان نیست و باید تمام کسانی که در دانشگاهها رفت و آمد دارند از این قانون پیروی کنند. وی ادامه داد: اصطلاح تفکیک جنسیت حساسیت برانگیز است و معاندان نظام در خارج از کشور و رقبای سیاسی آن را به کار می برند و بر روی آن کار می کنند؛ این در حالی است که قانونگذار باید از لفظ عفاف و حجاب و پوشش استفاده کند. خواجه سروی افزود: آداب و رسوم، دیانت، فرهنگ و دین ما از دانشگاه منفک نیست، بنابراین جایگزین کردن رویکرد دینی در دانشگاهها الزامی است. پوشش به سبک غربی باید از دانشگاهها حذف شود معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یادآور شد: طبق آنچه که در قانون آمده و شامل تمام دانشگاهها می شود، پوشش به سبک غربی و چیزی که با آداب و رسوم ما منطق نیست باید کنار برود و مناسبات شرعی جایگزین آن شود؛ همچنین اختلاط به سبک غربی باید کنار گذاشته شده و مناسبت های دینی به جای آنها برگزار شود. وی ادامه داد: به وزارت علوم دستور داده شده که این قانون را در محیط دانشگاه ها ایجابی کند؛ چرا که اعتقاد ما بر این است که خیلی از کسانی که پوشش را در دانشگاه ها رعایت نمی کنند، ناآگاه هستند؛ خیلی از این دانشجویان از احکام شرعی در این زمینه آگاهی ندارند و مقررات حاکم بر دانشگاه ها برای آن تفهیم نشده، بنابراین آن را جدی نمی گیرند. خواجه سروی اظهار داشت: بخش دیگر به نوع تربیت خانوادگی بر می گردد که همه چیزها رعایت نمی شود؛ البته عده دیگری هم برای رعایت این قانون لجبازی می کنند که ما از روسای دانشگاه ها خواستیم با توجه به این تفکیک، تمام توانشان را در دانشگاه ها به کار بگیرند تا این مسئله را در دانشگاه ها حل، و آن را به بهترین وجه اجرا کنند. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: در قانون اساسی مستنداتی داریم که دولت موظف است محیط را برای رشد فضایل انسانی و اخلاقی آماده کند که این محیط خانواده، مدرسه و دانشگاه را شامل می شود، بنابراین باید تلاش کنیم که این محیط در دانشگاه ها فراهم شود؛ البته برخی افراد این اشکال را می گیرند که وزارت علوم مسئول علم و فناوری در کشور است و مسائل و قوانین فرهنگی ربطی به وزارت علوم ندارد. واژه تفکیک جنسیت مناسب رسانه های داخلی نیست وی تاکید کرد: رسانه ها به هیچ عنوان از واژه تفکیک جنسیتی استفاده نکنند؛ چرا که این واژه مخصوص BBC یا VOA است که در حال حاضر در رسانه های داخلی باب شده و اصلا صحیح نیست. خواجه سروی یادآور شد: منظور ما این نیست که بخواهیم به زور دانشجویان را از هم جدا کنیم، اصل این است که محیط دانشگاه ها محیط سالمی برای رشد فضایل اخلاقی باشد، بنابراین خود دانشگاه ها باید تشخیص دهند که چه فعالیتی انجام دهند که باعث رشد و تعالی فضایل اخلاقی شود. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یادآور شد: برخی از دانشجویان لباس هایی را که بیشتر مختص مجالس عروسی و مهمانی است، می پوشند که نباید این پوشش در دانشگاه ها باشد؛ چرا که دستورالعمل نوع پوشش در بسیاری از دانشگاه های جهان وجود دارد که دانشجویان به آن متعهد هستند. وی با تاکید بر اینکه دانشگاه جای درس خواندن است، افزود: اگر به اجرای قانون برگردیم خیلی از مشکلات ما حل می شود، ما معتقدیم خیلی از قوانین را منتقدان مطالعه نکرده اند و خیلی از کسانی که می خواهند آن را اجرا کنند، اطلاعی از این قانون ندارند. معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم وضعیت پوشش در دانشگاهها را محصول عمل نکردن به قانون عفاف و حجاب و توقف اجرای 10 ساله آن عنوان کرد و گفت: به موجب عدم اجرای قانون و بحث انتقال ارزشها – که قاعدتاً باید اتفاق می افتاد – ارزش عفاف و حجاب نادیده گرفته شده است. خواجه سروی ادامه داد: در کشور ما دانشگاه دخترانه و پسرانه جدا پشتوانه مردمی، فرهنگی، دینی دارد و ما هم از اجرای آن حمایت می کنیم؛ به طور مثال جدایی دانشگاه قم خواسته مردم این منطقه بوده است و ما فکر نمی کنیم کسی در کشور مخالف ایجاد دانشگاه های تک جنسیتی باشد، اما متاسفانه فضایی که ایجاد شده می خواهد انرژی مسئولان دانشگاهی را به جای پرداختن به اجرای قوانین، صرف توضیحات کند. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: یکسری ابهامات در این قانون بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 88 آن را برطرف کرد. ایشان افزودن: بحث پیگیری عفاف و حجاب در دانشگاهها با جدیت بیشتری اجرا خواهد شد و دانشگاههایی که امکانات لازم برای تفکیک را دارند اجازه داده شده است که تفکیک جنسیت در آنها اجرایی شود. وی یادآور شد: هدف اصلی ما از اجرای این طرح فرهنگ سازی در دانشگاهها و شرکت بیشتر اساتید و دانشجویان در اجرای طرح عفاف و حجاب و پررنگ شدن آموزشها در دانشگاه است. این مقام مسئول دوباره خاطر نشان کرد: تفکیک جنسیتی اصطلاحی است که برخی افراد به طرح عفاف و حجاب می دهند، اما این طرح اصل آن عفاف و حجاب است و کلمه تفکیک جنسیت، باعث سوء برداشت از این طرح می شود که کاربرد آن نادرست است. وی ادامه داد: بحث ما در اجرای این طرح تنها جداسازی نیست که بخواهیم بین دختران و پسران دردانشگاهها دیوار بکشیم بلکه اجرایی جدی تر طرح عفاف و حجاب است. وی یادآور شد: ضوابط پوشش دانشجویان در ورودی دانشگاه ها و خوابگاه ها نصب شده، بنابراین اظهار بی اطلاعی مسئولان دانشگاه ها درست نیست؛ چرا که این بخشنامه در همه دانشگاه ها موجود است. خواجه سروی ادامه داد: اجرای مقررات جزو قانون کاری دانشگاه ها است و باید مسئولان دانشگاه ها آن را اجرا کنند. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: باید باور کنیم که وقتی فردی پا به عرصه دانشگاه می گذارد، شخصیتش شکل گرفته است و ما فقط می توانیم کار تکمیلی در دانشگاه داشته باشیم، نه کار تاثیری؛ البته باید تلاش شود تا تناقض ها در محیط دانشگاه برطرف شود. وی افزود: باید تحول ایجاد کنیم؛ یعنی بسیاری از مناسبات نامانوس را بر هم بزنیم و مناسبات دینی را جایگزین آن کنیم.
جهت مطالعه بیشتر درزمینه تفکیک جنستی در غرب میوانید به این منابع مراجعه نمایید.
– پایگاه اطلاع رسانی جام نیوز – تفکیک جنسیتی مدارس در غرب آری، در
old.jamnews.ir/NSite/FUllStory/News/?ID=12629&Serv=10
استقبال از تفکیک جنسیتی در مدارس آمریکا
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/57095/استقبال-از-تفکیک-جنسیتی-در-مدارس-آمریکا