خانه » همه » مذهبی » تقدیر و صدقه

تقدیر و صدقه


تقدیر و صدقه

۱۳۹۴/۱۱/۱۹


۸۳ بازدید

صدقه چگونه عامل دفع بلا و تغییر سرنوشت و تقدیر انسان در امور دنیایی می‌شود؟

باید دانست؛ عوامل متعددی در زندگی انسان تأثیرگذارند، حال این عوامل می‌توانند مادی و یا معنوی باشند، در قرآن کریم در سوره بقره می‌فرماید:

(((وَ إِن کَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَی مَیْسَرَةٍ وَأَن تَصَدَّقُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ)))[ بقره (2)، آیه 280.]؛

این جمله که اگر صدقه بدهیم برای ما خیر است، لفظ خیر مطلق آمده است و شامل خیر دنیا و آخرت می‌شود. روایات بسیار زیادی داریم که مصادیق خیر دنیوی را بیان فرموده‌اند که به بعضی از این‌روایات اشاره می‌کنیم:

نبی اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند:

«الصدقه تدفع البلاء»[ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج96، ص 137.] ؛ «صدقه دادن بلاها را دفع می‌کند».

در روایتی نبی اکرم هفتاد نوع از شرور مانند: غرق شدن، جنون، سوختن و… را نام می‌برند که به واسطه صدقه دفع می‌گردد.[ همان، ج62، ص 269]

در روایتی دیگر حضرت می‌فرمایند:

«صدقه دادن مرگ بد را از بین می‌برد».[ همان، ج96، ص 126]

در روایتی دیگر نیز فرمودند:

«استنزلوا الرزق بالصدقه»[ همان، ج 78، ص 68.] به واسطه صدقه دادن روزی را به سوی خود نازل کنید».

در بعضی روایات همه نوع کار نیک، حتی تبسم کردن در صورت برادر مؤمن، دوری از اذیت کردن کسی، امر به معروف و نهی از منکر، برداشتن سنگی از راه مؤمنین، از مصادیق صدقه عنوان گردیده است. [ هندی، علاءالدین، کنزالعمال، ج6، ص 410.]

روزی نبی‌اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) با جمعی از اصحاب نشسته بودند مردی یهودی که برای جمع‌آوری هیزم می‌رفت به آن حضرت رسید و گفت: «السام علیک» مرگ بر تو باد، حضرت فرمودند: «علیک»… بعد حضرت فرمودند امروز مار زهرآگینی او را می‌گزد و او دیگر بازنمی‌گردد، بعد از مدتی یهودی با بار هیزمی ‌برگشت و اصحاب علت عدم مرگ او را از نبی‌اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) جویا شدند، حضرت به یهودی گفت: امروز چه کار نیکی انجام دادی، او گفت: قرص نانی به فقیری دادم حضرت فرمودند به همین جهت خداوند بلا را از تو دور داشت، بعد کوله‌بارش را به زمین گذاشت و از آن مار زهرآگینی خارج گردید.[ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج4، ص 123.]

خلاصه آن‌که باید توجه داشت قانون علیّت عنوان نمی‌کند هر معلولی دارای علّت مادّی است بلکه علّت اعم از علّت مادّی و غیر مادی را شامل می‌گردد، این‌که تأثیر علّت مادّی بر معلول به وسیله مشاهده و تجربه قابل رؤیت می‌باشد، دلیل بر این نیست که عوامل غیرمادّی تأثیری بر معلول ندارند، تأثیر عوامل غیرمادّی هم به وسیله تجربه هم به وسیله وحی الهی، ثابت گردیده است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد