خانه » همه » مذهبی » تناقض در یکتاپرستی اجداد پیامبر (ص)

تناقض در یکتاپرستی اجداد پیامبر (ص)


تناقض در یکتاپرستی اجداد پیامبر (ص)

۱۳۹۲/۱۱/۱۵


۷۳۷ بازدید

با توجه به اینکه اجداد پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله، موحد و یکتاپرست بودند، چرا یکی از فرزندان عبدمناف (که جد حضرت پیامبر است) به نام عبدالشمس نامگذاری شده است در حالی که این نامگذاری کاملا با یکتاپرستی در تضاد است؟

در پاسخ به این سوال توجه به چند نکته لازم و ضروری است:نکته اول اینکه صرف اسم گذاری افراد به نام طوایف- و حتی بت ها- دلیل بر مشرک و کافر بودن آن ها نمی باشد، زیرا اسم گذاری در آن عصر تابع فرهنگ ، سنت و شرایط بود ، مثلا در آن زمان برخی فرزندان خود را به اسم حیوانات نام گذاری می نمودند، یا اسامی و القاب برای آنان اتنخاب می نمودند که در آن زمان مشهور و مرسوم بود، از این رو می توان گفت :نام گذاری اجداد رسول خدا (ص) به عبد مناف و عبد شمس- بر فرض صحت این نامگذاری ها- ، با این مطلب- که اجداد حضرت موحد بودند- منافات ندارد، زیرا نام گذاری ها بر اساس و بافت فرهنگی آن زمان بوده است و معنای لغوی آنها مراد نبوده است،افزون بر این دلایلی داریم که اجداد رسول خدا موحد بودند، و هیچ یک بت پرست و مشرک نبوده‌اند؛ بلکه مطابق روایات و احادیث متواتر افرادی موحد، نیکو سرشت، پاک بنیاد و پیرو دین توحیدی بوده‌اند. از پیامبر اسلام آمده است:« خداوند مرا در صلب آدم به زمین فرود آورد . در صلب نوح که در کشتی بود قرار داد . سپس در صلب ابراهیم قرار داد و آن گاه مرا از صلب‌های کریمه به سوی ارحام پاکیزه انتقال داد، تا این که مرا از پدر و مادری که هرگز به فجور و آلودگی‌های جاهلیت یکدیگر را ملاقات نکرده بودند بیرون آورد. »نیز پیامبر به علی (ع) در وصف عبدالمطلب می‌گوید:« یا علی، عبدالمطلب. بت ها را پرستش نمی‌کرد . گوشت میته نخورد و می‌گفت من بر دین پدرم ابراهیم هستم. »
همچنین از حضرت علی روایت شده است :
به خدا قسم !پدرم و جدم عبدالمطلب و هاشم و عبدمناف هرگز بتی را پرستش نکردند. آنان بر دین ابراهیم بودند . به سوی کعبه نماز می‌خواندند . بدان متمسک بودند.
نیز از حضرت آمده است : خدا پیامبر را از برترین صلب ها خارج نمود . در عزیزترین رحم ها گذارد. از شجره‌ای که پیامبرانش را از آن به وجود آورد.
نکته دوم این است که این اسامی قطعی نیست،بلکه اختلافات فراوانی در این مورد وجود دارد:
مثلاً نام پدر امام علی(ع)،یعنی جناب ابوطالب اختلافی است.برخی نام ابوطالب را عبدمناف گفته اند، همان گونه که در روایتی منقول از حضرت علی(ع) و امام صادق(ع) آمده است که نام ابوطالب عبد مناف است.( صدوق، معانی الاخبار، ص 121)سیوطی در تاریخ الخلفا همین نام را برگزیده است(سیوطی، تاریخ الخلفاء، ص 166)
برخی نام وی را عمران خوانده اند، همان گونه که در زیارت حضرت رسول گرامی اسلام(ص) آمده است: السلام علی عمّک عمران ابی طالب( مجلسی، بحارالانوار، ج 97، ص 189)
چون فرزند بزرگش طالب بود، او را ابوطالب خواندند.(کنیه)
محدّث قمى در کتاب سفینة البحار مى نویسد نام پدر امیرالمؤمنین را بعضى عبد مناف و بعض دیگر عمران دانسته اند و ممکن است هر دو صحیح باشد زیرا در بعضى از زیارات، ایشان به عنوان عمران و در بعضى از اشعار عربى به عنوان عبد مناف معرّفى شده اند ولى ابوطالب کنیه ى ایشان مى باشد(سفینة البحار، شیخ عباس قمی، ج 5، ص 312)
حال کدام یک از این دو اسم، نام اصلی او بود، تا آن اندازه که تحقیق کرده ایم، مستندات تاریخی پاسخ قاطعی به ما نمی دهد. ممکن است هر دو درست باشد، چرا که میان عرب ها، تعدد نام بسیار رواج دارد،ولی نام مشهوری که برای آن بزرگوار ذکر شده است همان عمران می باشد.
برخی به این مطلب که نام پدر امام علی(ع) عبد مناف باشد اینگونه اشکال کرده اند که،این نام دلیل بر موحد نبودن ابوطالب می باشد.در پاسخ این اشکال باید گفت:
طبق نقل برخی منابع پدر وی اسم او را عبدمناف نگذاشته است، شاید برخی از بستگان او به وی چنین لقبی را داده اند و سپس به این لقب شهرت یافته است.( ابن اثیر، الکامل، ج2 ،ص18، بیروت، دار صادر للطباعه و النشر، 1385ه)
خلاصه اینکه این نام ها منافاتی با موحد بودن اجداد پیامبر خدا(ص) ندارد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد