استفاده از سیستمهای تلفنهای سنتی در ادارات و سازمانها، نیازمند مجهز بودن به یک دستگاه مرکز تماس فیزیکی است؛ امابا داشتن تلفن اینترنتی میتوانید از خدمات «دفتر شما» مثل مرکز تماس ابری استفاده کنید. اما تلفن اینترنتی و مرکز تماس ابری چیست؟
آشنایی با مفهوم تلفن اینترنتی
تلفن اینترنتی یا (VoIP (Voice over Internet Protocol بهمعنی صدا روی پروتکل اینترنت یک فناوری است که امکان تماس تلفنی با استفاده از اتصال اینترنت را فراهم میآورد. این فناوری، برای استفاده بهعنوان تلفن سازمانی، بسیار بهتر از تلفنهای سنتی است که برای ایجاد خط تلفن داخلی، نیازمند دستگاههای گرانقیمت سانترال یا مرکز تماس هستند.
ارائهدهندگان خدمات تلفن ثابت ابری میتوانند با استفاده از تلفن اینترنتی، خدمات گستردهای مثل مرکز تماس ابری، منشی مجازی و … را برای شما فراهم بیاورند که با استفاده از تلفنهای سنتی، امکانپذیر نیست. بهعلاوه، این تلفنها، دورکاری را بسیار تسهیل میکنند و کارکنان سازمانها، نیازی به استفاده از تلفنهای شخصی خود برای انجام کارهای اداری در منزل ندارند.
یکی از مهمترین مزیتهای VoIP، هزینههای جاری بسیار پایین آن در مقایسه با هزینههای خطوط تلفن مخابرات است. خطوط تلفن اینترنتی نیازی به تلفن ثابت ندارند و با استفاده از کامپیوترها، گوشیهای هوشمند و تبلتها نیز کار میکنند و شما میتواند در هر جایی که باشید، از آنها استفاده کنید.
یکی از مشکلات تلفنهای سنتی، ضعف امنیتی آنها است. این تلفنها بهراحتی قابل شنود هستند. این در حالی است که VoIP از نظر امنیتی بسیار عالی است.
یک ارائهدهندهی سرویس تلفن اینترنتی مثل دفتر شما، میتواند تمام کارهایی را که یک یا چند دستگاه سانترال گرانقیمت و چند اپراتور برای شما انجام میدهند، با هزینهای بسیار پایینتر به انجام برساند.
جالب است که شما با استفاده از آداپتورهای خاصی، میتوانید از تلفنهای سنتی معمولی برای اتصال به خط تلفن اینترنتی استفاده کنید.
با تمام این مزیتها، این نوع سیستم تلفنی نیازمند اتصال اینترنت پرسرعت با پهنای باند عالی و حداقل اختلالات است. این در حالی است که سیستمهای تلفن سنتی، با توجه به ماهیت آنالوگ و وابستگی به سیمهای مسی برای انتقال پیام، با کمترین اختلالات مواجه میشوند. در مجله دفتر شما بهخوبی با این تکنولوژی آشنا خواهید شد، همچنین در این مجلهی اینترنتی میتوانید راهکارهای روز پیشرفت در کسبوکار را نیز مطالعه کنید.
مرکز تماس ابری «دفتر شما» چیست؟
مرکز تماس ابری یک سیستم تلفنی ایمن و مطمئن از طریق اتصال اینترنت است. کسبوکارها میتوانند با استفاده از یک مرکز تماس (PBX) ابری، تعداد بیشماری خط تلفن داخلی داشته باشند که میتوان با هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد و در هر مکانی و هر زمانی از آنها استفاده کرد. هزینههای مرکز تماس ابری در مقایسه با مرکز تماس فیزیکی، بسیار کمتر است.
سیستم PBX یک سیستم تلفن خصوصی است که در یک سازمان یا شرکت از آن استفاده میشود. سیستمهای تلفنی مدرن سازمانی، امروزه بهجای استفاده از سیستمهای تلفن سنتی، به سیستمهای تلفن اینترنتی روی آوردهاند.
در سیستمهای تلفن اینترنتی ابری، از یک هاست ابری استفاده میشود. معمولا شرکتهایی مثل دفتر شما، سرویسهای تلفن ابری را ارائه میدهند.
مهمترین مزیتهای سیستمهای تلفن ابری دفتر شما
- امکان دورکاری: در این سیستمهای تلفنی، برخلاف سیستمهای تلفن اینترنتی ثابت، امکان متصل شدن به شبکهی داخلی از هر جایی امکانپذیر است؛ بنابراین، پرسنل سازمانها بهراحتی میتوانند دورکاری انجام دهند که در شرایط بحران همهگیری کووید-۱۹، اهمیت زیادی دارد.
- عدم نیاز به نگهداری از مرکز تماس: نگهداری از مرکز تماس، بهویژه برای کسبوکارهای کوچک، یک چالش بزرگ است. سیستم تلفن اینترنتی ابری هیچ نیازی به نگهداری و سرویس توسط خود سازمان ندارد و تمامی این کارها توسط شرکت ارائهدهندهی سرویس انجام میشود.
- هزینههای این سرویسها در مقایسه با تلفنهای سنتی، بسیار پایینتر است.
- با استفاده از سیستمهای تلفن اینترنتی ابری، شرکتهای ارائهدهندهی خدمات مرکز تماس مثل دفتر شما میتوانند خدمات زیادی مثل منشی مجازی، تلفن گویا و … به شما ارائه دهند.
- امکان مدیریت آنلاین شبکهی تلفن داخلی: ادمینها میتوانند کارهایی مثل حذف و اضافه کردن کاربران، تخصیص شماره تلفن، ایجاد گروههای تماس و مرور گزارشهای تماس را با استفاده از یک پرتال آنلاین انجام دهند. کارکنان میتوانند برای شنیدن پیامهای صوتی خود و کارهایی از این دست، وارد پرتال خود شوند.
- امکان ویدئو کنفرانس: کاربران میتوانند با استفاده از تلفن اینترنتی ویدئو کنفرانس انجام دهند و ابری بودن تلفن به کاربران کمک میکند تا از هر مکانی این کار را انجام دهند و دورکاری به سادهترین شکل ممکن انجام میشود.