۱۳۹۲/۰۴/۲۳
–
۱۵۳ بازدید
در پاسخ به این پرسش به چند نکته توجه نمایید :
در پاسخ به این پرسش به چند نکته توجه نمایید :
باید گفت اساساً گناه داراى آثار وضعى است( مثال ان در ادامه می آید ) و بسیارى از گناهان مکافاتى در این جهان دارند. به تعبیر دیگر یکى از حکمت هاى الهى در نظام آفرینش این است که نظام هستى نسبت به کردارهاى انسان بى تفاوت نیست و در برابر نیک و بد اعمال آدمى واکنش مناسب نشان مى دهد. قرآن مجید مى فرماید: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ اَلْقُرى آمَنُوا وَ اِتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ اَلسَّماءِ وَ اَلْأَرْض : اگر آدمیان پارسایى پیشه مى ساختند، هماره نعمت ها و برکات را از آسمان و زمین برایشان فرو مى ریختیم (اعراف، آیه 96). بنابراین در نظام علت و معلول کنش هاى نیک و بد آدمى در تعیین نیک بختى و نگون سارى انسان در همین دنیا نیز مؤثر است و بازگشت نتایج اعمال انسان به وى اختصاص به سراى آخرت ندارد.برخی کیفرها رابطة علّی و معلولی با جرم دارند؛ یعنی معلول جرم و نتیجه طبیعی آن است. بسیاری از گناهان، اثرات وضعی ناگواری در همین جهان برای ارتکاب کننده بوجود می آورد؛ مثلاً شرابخواری علاوه بر اینکه زیانهای اجتماعی ببار می آورد صدمه هایی بر روان و جسم شرابخوار وارد می سازد. شرابخواری موجب اختلال اعصاب و تصلّب شرائین و ناراحتی های کبدی می گردد. فحشاء ممکن است سوزاک و سفلیس تولید کند . بنابراین افرادی که توبه نمی کنند جزاهای رفتاری انها ابتدا در این دنیا واقع میشود، و آنگاه باطنش درآن دنیا که روز کشف اسرار و بواطن است، آشکار میشود.ان چه شما گفته اید اولا در مورد بعضی از گناهان است ( یعنی گناهانی که جنبه جسمی و یا اجتماعی در انها دخالت دارد ) دوم این که این اثار وضعی به خاطر اسباب و علل ظاهری در عالم طبیعت است مثل کسی که اقدام به خوردن ماده سمی کند لاجرم این ماده سمی اثر جسمی خود را خواهد گذاشت. نکته جالب اینکه برخی ازاعمال علاوه بر اثر روحی , تاثیرتکوینی انها با هم مختلف است مثلا بعضی اثر مستقیم روی سلامت انسان دارد ، به عنوان مثال رسول اکرم(ص) میفرمایند:روزه بگیرید تا سالم شوید.
امام سجاد(ع)نیز فرمودند:حج و عمره بجا اورید تا بدنهای شما سالم گردد.
برخی از عبادتها سبب گشایش در زندگی و روزی فراوان می شود.
مردی خدمت حضرت رسول رسید و اظهار داشت:دوست دارم ثروتمند شوم و وسعتی در زندگیم پیدا شود،ان حضرت فرمود:همیشه با طهارت باش تا روزی ات زیاد شود.
برخی باعث طول عمر انسان می شود مثل صله رحم و صدقه .
ذکر این نکته لازم است که هرچند بعضی از اعمال هم اثر دنیوی دارند و هم اثر اخروی , اما باید دانست که بعضی از اعمال هم اثر انها فقط در جهان بعد از مرگ ظاهر می شود یعنی در عوالم برزخ و قیامت .
خلاصه این که:
1. خداوند نظام هستى را به گونه اى خلق و تدبیر نموده است که نسبت به نیک و بد کردار انسان واکنش و عکس العمل نشان مى دهد. این اختصاص به آخرت ندارد؛ بلکه در همین دنیا نیز جارى است
2. بین پاداش و کیفر دنیوى واخروى اعمال، تفاوت هاى زیادى وجود دارد .
3. این به معنای آن نیست که همه بدی های انسان در این دنیا پاسخ داده می شود و یا مکافات دنیوی پاسخ کامل بدی هاست. آنچه ما می دانیم این است که اجمالا در این جهان پاسخهایی در برابر اعمال ما وجود دارد ، ولی تمام خصوصیات و جزئیات دقیق آن برای ما روشن نیست. ولی مسلما پاسخ کامل در قیامت است.
4- اعمال نیک انسان می تواند نتایج سوء سیئات را خنثی کند. توبه، صدقه و بسیاری از رفتارهای خوب در این زمینه مؤثر است.
البته در صورت توبه خداوند اثار وضعی بعضی از گناهان ( مثل بعضی اثار اجتماعی) را هم به لطف و کرم خود برمی دارد چنان که در روایات به این مسئله اشاره شده است . و از طرف دیگر خداوند تمامی اثار سوء اخروی گناهان را برطرف می کند. به عبارتی خداوند به خاطر رحمت خود ، تمامی اثاری که مانع رشد و تکامل انسان است را برطرف میکند اما ایا رحمت خداوند اقتضا می کند که حتی کسی که در اثر گناه به ایدز مبتلا شده را بعد از توبه ، به حالت قبل از گناه برگرداند ؟
5 -ذکر این نکته لازم است که ممکن است مشکلات و گرفتاریهایی که فرد توبه کننده بعد از توبه می بیند ربطی به گناهان گذشته وی نداشته بلکه خداوند می خواهد از این طریق ظرفیت وی را بالا ببرد و با این وسایل وی را رشد دهد و کمالات بالاتری را در وی بوجود اورد.
براى آگاهى بیشتر ر.ک: عدل الهى، شهید مطهرى. و کتاب انسان و ایمان – استاد مطهری
باید گفت اساساً گناه داراى آثار وضعى است( مثال ان در ادامه می آید ) و بسیارى از گناهان مکافاتى در این جهان دارند. به تعبیر دیگر یکى از حکمت هاى الهى در نظام آفرینش این است که نظام هستى نسبت به کردارهاى انسان بى تفاوت نیست و در برابر نیک و بد اعمال آدمى واکنش مناسب نشان مى دهد. قرآن مجید مى فرماید: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ اَلْقُرى آمَنُوا وَ اِتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ اَلسَّماءِ وَ اَلْأَرْض : اگر آدمیان پارسایى پیشه مى ساختند، هماره نعمت ها و برکات را از آسمان و زمین برایشان فرو مى ریختیم (اعراف، آیه 96). بنابراین در نظام علت و معلول کنش هاى نیک و بد آدمى در تعیین نیک بختى و نگون سارى انسان در همین دنیا نیز مؤثر است و بازگشت نتایج اعمال انسان به وى اختصاص به سراى آخرت ندارد.برخی کیفرها رابطة علّی و معلولی با جرم دارند؛ یعنی معلول جرم و نتیجه طبیعی آن است. بسیاری از گناهان، اثرات وضعی ناگواری در همین جهان برای ارتکاب کننده بوجود می آورد؛ مثلاً شرابخواری علاوه بر اینکه زیانهای اجتماعی ببار می آورد صدمه هایی بر روان و جسم شرابخوار وارد می سازد. شرابخواری موجب اختلال اعصاب و تصلّب شرائین و ناراحتی های کبدی می گردد. فحشاء ممکن است سوزاک و سفلیس تولید کند . بنابراین افرادی که توبه نمی کنند جزاهای رفتاری انها ابتدا در این دنیا واقع میشود، و آنگاه باطنش درآن دنیا که روز کشف اسرار و بواطن است، آشکار میشود.ان چه شما گفته اید اولا در مورد بعضی از گناهان است ( یعنی گناهانی که جنبه جسمی و یا اجتماعی در انها دخالت دارد ) دوم این که این اثار وضعی به خاطر اسباب و علل ظاهری در عالم طبیعت است مثل کسی که اقدام به خوردن ماده سمی کند لاجرم این ماده سمی اثر جسمی خود را خواهد گذاشت. نکته جالب اینکه برخی ازاعمال علاوه بر اثر روحی , تاثیرتکوینی انها با هم مختلف است مثلا بعضی اثر مستقیم روی سلامت انسان دارد ، به عنوان مثال رسول اکرم(ص) میفرمایند:روزه بگیرید تا سالم شوید.
امام سجاد(ع)نیز فرمودند:حج و عمره بجا اورید تا بدنهای شما سالم گردد.
برخی از عبادتها سبب گشایش در زندگی و روزی فراوان می شود.
مردی خدمت حضرت رسول رسید و اظهار داشت:دوست دارم ثروتمند شوم و وسعتی در زندگیم پیدا شود،ان حضرت فرمود:همیشه با طهارت باش تا روزی ات زیاد شود.
برخی باعث طول عمر انسان می شود مثل صله رحم و صدقه .
ذکر این نکته لازم است که هرچند بعضی از اعمال هم اثر دنیوی دارند و هم اثر اخروی , اما باید دانست که بعضی از اعمال هم اثر انها فقط در جهان بعد از مرگ ظاهر می شود یعنی در عوالم برزخ و قیامت .
خلاصه این که:
1. خداوند نظام هستى را به گونه اى خلق و تدبیر نموده است که نسبت به نیک و بد کردار انسان واکنش و عکس العمل نشان مى دهد. این اختصاص به آخرت ندارد؛ بلکه در همین دنیا نیز جارى است
2. بین پاداش و کیفر دنیوى واخروى اعمال، تفاوت هاى زیادى وجود دارد .
3. این به معنای آن نیست که همه بدی های انسان در این دنیا پاسخ داده می شود و یا مکافات دنیوی پاسخ کامل بدی هاست. آنچه ما می دانیم این است که اجمالا در این جهان پاسخهایی در برابر اعمال ما وجود دارد ، ولی تمام خصوصیات و جزئیات دقیق آن برای ما روشن نیست. ولی مسلما پاسخ کامل در قیامت است.
4- اعمال نیک انسان می تواند نتایج سوء سیئات را خنثی کند. توبه، صدقه و بسیاری از رفتارهای خوب در این زمینه مؤثر است.
البته در صورت توبه خداوند اثار وضعی بعضی از گناهان ( مثل بعضی اثار اجتماعی) را هم به لطف و کرم خود برمی دارد چنان که در روایات به این مسئله اشاره شده است . و از طرف دیگر خداوند تمامی اثار سوء اخروی گناهان را برطرف می کند. به عبارتی خداوند به خاطر رحمت خود ، تمامی اثاری که مانع رشد و تکامل انسان است را برطرف میکند اما ایا رحمت خداوند اقتضا می کند که حتی کسی که در اثر گناه به ایدز مبتلا شده را بعد از توبه ، به حالت قبل از گناه برگرداند ؟
5 -ذکر این نکته لازم است که ممکن است مشکلات و گرفتاریهایی که فرد توبه کننده بعد از توبه می بیند ربطی به گناهان گذشته وی نداشته بلکه خداوند می خواهد از این طریق ظرفیت وی را بالا ببرد و با این وسایل وی را رشد دهد و کمالات بالاتری را در وی بوجود اورد.
براى آگاهى بیشتر ر.ک: عدل الهى، شهید مطهرى. و کتاب انسان و ایمان – استاد مطهری