خانه » همه » مذهبی » توصیه آیت الله انصاری همدانی جهت تعجیل در ظهور امام عصر(عج)/ اولین و مشهورترین شرط برای پایان یافتن دوران غیبت/ ماجرای تشرفی که به سرانجام نرسید

توصیه آیت الله انصاری همدانی جهت تعجیل در ظهور امام عصر(عج)/ اولین و مشهورترین شرط برای پایان یافتن دوران غیبت/ ماجرای تشرفی که به سرانجام نرسید


توصیه آیت الله انصاری همدانی جهت تعجیل در ظهور امام عصر(عج)/ اولین و مشهورترین شرط برای پایان یافتن دوران غیبت/ ماجرای تشرفی که به سرانجام نرسید

۱۳۹۳/۰۲/۰۴


۸۴ بازدید

توصیه آیت الله انصاری همدانی جهت تعجیل در ظهور امام عصر(عج)/ اولین و مشهورترین شرط برای پایان یافتن دوران غیبت/ ماجرای تشرفی که به سرانجام نرسید

گروه معارف- رجانیوز: به نام خدای مهربان خدای مهربانم! بنده‌ای هستم از خیل بیشمار بندگانت که آرزوهای دور و دراز(۱) مرا به خود مشغول کرده.

بنده‌ای که دنیا هر روز برای او به چهره‌ای جدید جلوه‌نمایی می‌کند تا از تو دورش کند.

توصیه آیت الله انصاری همدانی جهت تعجیل در ظهور امام عصر(عج)/ اولین و مشهورترین شرط برای پایان یافتن دوران غیبت/ ماجرای تشرفی که به سرانجام نرسید

گروه معارف- رجانیوز: به نام خدای مهربان خدای مهربانم! بنده‌ای هستم از خیل بیشمار بندگانت که آرزوهای دور و دراز(1) مرا به خود مشغول کرده.

بنده‌ای که دنیا هر روز برای او به چهره‌ای جدید جلوه‌نمایی می‌کند تا از تو دورش کند.

خدای خوبم! از ته دل دوستت دارم، اما راه ابراز محبت به تو را نمی‌دانم. می‌دانم که هر آنچه دارم از توست. می دانم که دم و باز دمم از توست. می دانم که دار و ندارم تویی. همه ی اینها را خوب می‌دانم. اما نمی‌دانم چرا کسلم برای حرف زدن با تو(2) و کاهلم برای اطاعت از آنهایی که مرا به تو رهنمون می‌شوند.(3)

وقتی خودم هستم و خودت، وجودم پر از توست که سبحانی، پاک از هر بدی و آلودگی. اما وقتی پا در دنیای پلشت بیرون می‌گذارم، آن‌وقت، دنیا با تمام مظاهرش و شیطان با تمام ابزارش روبرویم صف می‌کشند. من می‌مانم و هجوم این همه نیزه بر پیکره‌ی ایمانم به تو خدای پاکم. من می‌مانم و روحی افسرده از این همه دنیا طلبی و لابد همین است که قیام و قعودم را به تو سست می‌کند.

خدایا! می‌دانم که با غرق شدنم در مظاهر دنیا و شیطان، قلب ولیّ‌ات را می‌آزارم.(4) می‌دانم که بودنم با هر آنچه مرا به پلشتی و آلودگی می‌کشاند ظهور حجتت را دورتر و دورتر می‌کنم.(5) اما به خداوندی خودت که نمی‌خواهم این‌گونه باشم.

خدایا! از همین حالا‌، همین دم تو را به همو که آخرین ذخیره‌ات در میان ما بندگان است قسم می‌دهم که نجاتم دهی از این کثافات باطنی و ظاهری که من و دنیای اطرافم را گرفته.

خدایا! دلم می‌خواهد بنده‌ی خوبی برایت باشم. می‌خواهم با امام زمان رفاقت کنم.(6) دوست دارم لذت در سپاهش بودن را بچشم. کمکم کن مشمول دعایش شوم که دعای امام مستجاب است.

حدیثی از امام جعفر صادق علیه‌السلام درباره‌ی امام مهدی عجل‌الله تعالی فرجه الشریف

ما دولت و حکومتی داریم که هر وقت خداوند بخواهد برپا شده و زمانش می رسد. بعد فرمودند: هرکس که علاقمند است از جمله اصحاب قائم علیه‌السلام ما باشد می‌بایست منتظر بوده و عملش با تقوی و صاحب محاسن و خوبیهای اخلاقش باشد، این شخص منتظر واقعی است، و چنانچه بمیرد و قائم علیه‌السلام پس از مرگ او قیام کند، اجر و پاداش او هم‌پایه ثواب و پاداش کسی است که قیام حضرت را درک کرده باشد، پس تلاش کنید و منتظر باشید، گوارای وجودتان ای جماعتی که مورد رحمت الهی قرارگرفته‌اید.(7)

***

ویژگی‌های امام مهدی عجل‌الله تعالی فرجه الشریف

فرمانروای صالحان

جزء اصلى در تشکیل اجتماع صالح انسانى، خود انسان است.

اصلاحات و تحولات و انقلابها، نخست باید از درون انسان آغاز گردد، و در حوزه‌ی وجودى او صورت گیرد، و سپس به برون جامعه سرایت کند. اقتصاد، سیاست، جنگ، صلح، اخلاق، ضد اخلاق، ارزش‌ها، ضد ارزش‌ها، خوشبختى، بدبختى، ایثار، خودخواهى، مهرورزى، نظم، بى‌نظمى و… همه و همه به انسان باز مى‌گردد. بهترین برنامه‌ها و آموزشها، باید به دست انسانهاى شایسته اجرا شود وگرنه سودى نمى‌بخشد و تحولى نمى‌آفریند.(8)

«حکومت جهانى مهدى قبل از هر چیز نیازمند به عناصر آماده و با ارزش انسانى است که بتوانند بار سنگین چنان اصلاحات وسیعى را در جهان بدوش بکشند؛ و این در درجۀ اوّل محتاج به بالا بردن سطح اندیشه و آگاهى و آمادگى روحى و فکرى براى همکارى در پیاده کردن آن برنامه عظیم است.»(9) «یقین است که یاران امامى که شعاع ضیاء قدس، از مشرق وجود او مى‌تابد، باید پاکان و پاکیزگان باشند. باید در اردوگاه او خالصان و سره‌شدگان گرد آیند. و چنین خواهد بود.»(10)

این آیه از کلام‌الله مجید به این موضوع اشاره دارد: «وعد اللّه الّذین آمنوا منکم و عملوا الصّالحات لیستخلفنّهم فى الارض…(11)؛ خداوند به کسانى که اهل ایمان و عمل صالح و داراى شایستگى رهبرى جامعه عدل الاهى باشند، وعده داده است که آنان را وارثان زمین کند و حکومت زمین را به دستشان سپارد و به ایشان قدرت بخشد تا دینى را که خداوند براى انسان‌ها پسندیده است، در جهان حاکم کنند، و پس از دوران ترس و اضطراب و ناامنى شان، به امن و امان رساند.»

از پیشوایان بزرگ اسلام نقل شده است که منظور از این آیه «هو القائم و اصحابه؛ مهدى و یاران او» هستند.

و در حدیث دیگرى مى‌خوانیم: «نزلت فى المهدى؛ آیه دربارۀ مهدى نازل شده است » در حالى که در این آیه مهدى و یارانش به عنوان «الّذین آمنوا منکم و عملوا الصّالحات» معرفى شده‌اند. چنانچه در آیات 106-105 سوره انبیا آمده است:« ما در کتاب زبور علاوه بر قرآن مجید (یا پس از تورات) نوشتیم که زمین را بندگان صالح و شایسته من در اختیار خواهند گرفت؛ و همین براى گروه عبادت کنندگان (و آنها که در مسیر بندگى خدا گام بر مى‌دارند) براى رسیدن به اهدافشان کافى است. یعنى هنگامى که شایستگى کافى پیدا کنند، و مصداق زنده «عبادى الصّالحون» و بندگان شایستۀ خدا گردند. وارث همۀ میراثها و مواهب زمین خواهند شد. هم وارث حکومت مادّى و هم حکومت معنوى.

در پاره‌اى از روایات که در تفسیر آیۀ فوق آمده تعبیرات روشنتر و صریحترى در این زمینه دیده مى‌شود.

از جمله در تفسیر معروف «مجمع البیان» در ذیل آیۀ فوق از امام باقر علیه السلام نقل است: «هم اصحاب المهدى فى آخر الزّمان»:

اینها همان یاران مهدى علیه السلام در آخر زمان خواهند بود؛ همان مردان و زنان خود ساخته‌اى که وارث همۀ میراثهاى زمین خواهند شد؛ و شایستگى این رسالت بزرگ را خواهند داشت.

جالب توجّه اینکه، در کتاب «مزامیر داوود» که امروز جزء کتب عهد قدیم (تورات) است عین این موضوع به تعبیرات گوناگون دیده مى‌شود:

از جمله در مزمور  ٣٧  مى‌خوانیم:

زیرا که شریران منقطع خواهند شد و اما متوکّلان به خداوند وارث زمین خواهند شد، هان بعد از اندک مدّتى شریر نخواهند بود، در مکانش تأمّل خواهى کرد و نخواهد بود امّا حکیمان وارث زمین خواهند شد.

در همان «مزمور  ٣٧ » همین موضوع به تعبیرات دیگرى نیز آمده است:

«… زیرا متبرّکان خداوند وارث زمین خواهند شد، امّا ملعونان وى منقطع خواهند شد – صدیقان وارث زمین شده ابداً در آن ساکن خواهند شد»(12)

بنابراین تحقّق این انقلاب جهانى بدون یک ایمان مستحکم، که هر گونه ضعف و زبونى و ناتوانى را دور سازند و بدون اعمال صالحى که راه را براى اصلاح جهان بگشاید، امکان‌پذیر نیست و آنها که در انتظار چنین برنامه‌اى هستند، هم باید سطح آگاهى و ایمان خود را بالا ببرند و هم در اصلاح خویش و اعمال خود بکوشند.»(13)

برقرارى حکومت اسلامى و گستراندن عدل در روى زمین به دست تواناى حضرت ولى عصر عجّل اللّه تعالى فرجه الشریف، خود مقدّمه‌اى براى تأمین هدف والاترى است و آن این که زمینه‌اى فراهم شود تا بیش‌تر انسان‌ها بتوانند به بیش ترین مراتبِ معرفتِ لایق برسند.

***

ویژگی یاران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر مظم انقلاب مدظله العالی

سربازىِ منجى بزرگى که مى‌خواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین‌المللى مبارزه کند، احتیاج به خودسازى و آگاهى و روشن‌بینى دارد… بزرگترین وظیفه منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى و پیوندهاى دینى و اعتقادى و عاطفى با مؤمنین و همچنین براى پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند… کسى که در انتظار آن مُصلحِ بزرگ است، باید در خود زمینه‌هاى صلاح را آماده سازد و کارى کند که بتواند براى تحقّق صلاح بایستد…(14). وقتى چنین زمینه‌هایى ان‌شاءاللَّه گسترش پیدا کند، زمینه ظهور حضرت بقیةاللَّه ارواحنافداه نیز پدید مى‌آید و مسأله مهدویت – این آرزوى دیرین بشر و مسلمین – تحقّق مى‌یابد.(15)

شما مردم عزیز -بخصوص شما جوانان- هرچه که در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و کسب صلاحیتها در وجود خودتان بیشتر تلاش کنید، این آینده را نزدیکتر خواهید کرد. اینها دست خود ماست. اگر ما خودمان را به صلاح نزدیک کنیم، آن روز نزدیک خواهد شد؛ همچنان که شهداى ما با فدا کردن جانِ خودشان آن روز را نزدیک کردند. نسلى که براى انقلاب آن فداکاریها را کردند، با فداکاریهاى خودشان آن آینده را نزدیکتر کردند. هرچه ما کار خیر و اصلاح درونى و تلاش براى اصلاح جامعه انجام دهیم، آن عاقبت را دائماً نزدیکتر مى‌کنیم.(16)

آیت الله بهجت علیه الرحمه

از جمله ـ راه های آمادگی ـ اینکه توبه کند همین توبه باعث می شود که این همه بلاهایی که بر سر شیعه آمده است که واقعا بی‌سابقه است وبلاهای دیگری که تا قبل از ظهور آن حضرت می آید از سر شیعه رفع ودفع گردد.(17)

آیت الله بها الدینی علیه الرحمه

نماز کثافات معنوی را از بین می‌برد. نماز سازنده است، اگر نماز قبول شود، انسان را از صفات حیوانی تطهیر و پاکش کرده است. اگر انسان به وسیله نماز تطهیر شد، همه چیز عوض می‌شود. اگر نماز مقبول واقع نشد، معلوم است که تطهیرش نکرده است و چیزهای دیگر هم قبول نمی‌شود. اگر نماز مقبول شد، انسان از بسیاری از معاصی، فاصله می‌گیرد.

کسی که چهل روز با اخلاص صبح کند ینابیع (چشمه‌ها) حکمت بر قلبش ریزش می کند و از آنجا به زبانش… تا آنجا که می توانید اخلاص پیدا کنید بقیه آن را از خدا بخواهید، به ائمه متوسل شوید.(18)

آیت الله انصاری همدانی علیه الرحمه

حاج احمد انصاری، فرزند آیت‌الله انصاری می‌گوید: ایشان وقتی اسم حضرت ولی عصر علیه‌السلام برده می‌شد یک مرتبه تغییر رنگ می‌داد، قیافه‌اش عوض می‌شد، می‌فرمودند:

ظهور نزدیک است ولی اگر دعا کنید نزدیک تر می شود، چون دعا خیلی مؤثر است. هر چه می توانید برای ظهور حضرت دعا کنید.

ضمن این که زیارت عاشورا را زیاد تأکید می کردند که دوستان بخوانند به صورت مستمر، می‌فرمودند زیارت آل یس هم حتماً بخوانید و توسل پیدا کنید به حضرت و از ایشان بخواهید مشکلات دنیا و آخرت و سیر وسلوک شما را بر طرف کند، چون الان اختیارات با حضرت است.(19)

آیت الله جوادی آملی

آنان که دل به انتظار راستین سپرده و قلبى مملو از امید به ظهور امامشان دارند و مى‌دانند که دیر یا زود صالحان، حاکمان زمین خواهند بود و حق به صاحبانش باز مى‌گردد و با محو ستم و بیداد امر جامعه اصلاح و سامان مى‌پذیرد، براى رسیدن به چنین جامعه‌اى خویشتن را اصلاح خواهند کرد و در اصلاح جامعه خود نیز مى‌کوشند، تا زمینه ایجاد و تشکیل آن دولت کریمه را فراهم آورند.

بر همین اساس، آن‌که منتظر راستین مصلح جهانى است، هم صالح است و هم مصلح. چنین کسى با اقتدا به دعاى مولاى خویش از خداى سبحان چنین مى‌خواهد: اللّهمّ! إنّا نرغب إلیک فی دولة کریمة، تعزّ بها الإسلام و أهله و تذلّ به النفاق و أهله و تجعلنا فیها من الدعاة إلى طاعتک و القادة إلى سبیلک.(20)

یکی از شروط ظهور…

اوّلین و مشهورترین شرطى که براى پایان یافتن دوران غیبت امام مهدى علیه السّلام مطرح مى‌شود این است که یاران بااخلاصى به تعداد اصحاب جنگ بدر براى آن حضرت فراهم شوند. به طورى‌که اگر یاران ایشان به این تعداد نرسد، ظهور نخواهند فرمود. مى‌گویند:

ما در زمان غیبت او وظایفى داریم و باید عمل کنیم تا شرایط ظهورش فراهم گردد، فرموده‌اند: تا حدّاقل سیصد و سیزده نفر از بندگان صالح و مخلص جمع نشوند، او ظهور نخواهد کرد!

گاهى هم گفته مى‌شود:

… بشر از حضور فعّال آن حضرت در محرومیّت باقى بماند، تا آن زمان که از نسل پاکان، یاران حضرت بقیّة اللّه الاعظم به وجود آیند و آن حضرت را اقامه کنند.(22و21)

یاران امام علیه السّلام از انسیان، بى‌شمار است؛ مانند یمانى با لشکرش و خراسانى با سپاهش و سید حسنى با یارانش و گیلانى با اعوانش و جعفرى با جمعیّتش و شعیب بن صالح با بیرق‌هاى سیاهش(23)،   سایر احزاب شیعه که در آن سال قیام خواهند کرد و یا آنان که بعد از خروج به لشکرش ملحق مى‌شوند، ولى آن‌چه که لازم به ذکر است، یاران خاصّ او است که در هنگام ظهور و بیعت و خروج همراه امام علیه السّلام خواهند بود.

یاران بر دو قسم است؛ یکى خاصّ الخاص که سى‌صد و سیزده نفرند و خاص که ده‌هزار نفرند، فرق این دو قسم از چند جهت است.

دسته اوّل از طرف امام علیه السّلام در نواحى مختلف زمین در هنگام خروج و جنگ، فرمانداران و امرا (حکّام و علمدار) خواهند بود «… یارانش سى‌صد و سیزده نفر براى او آماده مى‌شوند، آنان پرچمدارانند [ پنجاه نفراز این تعداد زن هستند.] »(24)

 اما دستۀ دوّم، تا زمانى که گروه اوّل در مکّه گرد هم نیایند، خود را ظاهر و آشکار نمى‌کند و در مسجد الحرام براى اخذ بیعت حاضر نمى‌شود، ظهور و بیعت بر اجتماع دستۀ اوّل خواهد شد، اما دستۀ دوّم این‌گونه نخواهد بود.

 پیش از بیعت همگانى، از عده‌اى از گروه اوّل بیعت خصوصى اخذ خواهد شد و آن‌ها اطراف امام علیه السّلام را خواهند گرفت و از او دفاع خواهند نمود، اما گروه دوّم در بیعت عمومى و یا بعد از آن جمع خواهند شد.

البتّه هردو گروه اشخاص معیّنى هستند که نام و نام پدرانشان و نام محلهایشان در کتابى مسطور و در نزد آن حضرت و ائمّه اطهار علیهم‌السّلام مانند اصحاب سیّد الشهدا علیه السّلام محفوظ است.

به عبارت دیگر امتیاز آن‌ها در این است که باید سى‌صد و سیزده تن جمع شوند تا حضرت خود را آشکار سازد و آن‌ها فرماندهان و پرچمدارانند و ده‌هزار نفر هم باید باشند تا از مکّه بیرون شده و خروج نماید و آن‌ها برگزیدگان سرى دوّم هستند، نه این‌که انصار و یاران امام، منحصر به این افراد است و نه وجود سى‌صد و سیزده تن در اصل ظهور آن حضرت مدخلیّت داشته باشد، بلکه اجتماع آن‌ها در بروز و ظهور مدخلیّت دارد؛ چون ظهور آن حضرت، به انقضاى مدّت معیّن و سرآمد حکمت و تحقق شرایط و ظهور علامات بستگى دارد؛ زیرا براى غیبت مدّتى و براى حجاب مصلحتى و ظهور را شرایطى هست.(25)

پس امام در روز اوّل ظهور با سى‌صد و سیزده نفر به تعداد ارتش بدر، به عنوان فرماندهان و با ده‌هزار سرباز خاص شروع خواهد کرد.(26)

———————————————————

منابع و پی نوشت ها:

1- در المحجة البیضاء، جلد 8، صفحه 245 به نقل از پیامبر اکرم(ص) آمده:

«خصلتان اتباع الهوی و طول الامل، فاما اتباع الهوی فانه یعدل عن الحق، اما طول الامل فانه یحبب الدنیا; شدیدترین چیزی که از آن بر شما می ترسم دو خصلت است: پیروی از هوا و آرزوی طول و دراز; زیرا هواپرستی شما را از حق بازمی دارد و اما آرزوی دور و دراز شما را حریص بر دنیا می کند.»

2- نماز و دعا. در روایت آمده که هر وقت می خواهید با خدا حرف بزنید، نماز بخوانید، نماز مستحبی بخوانید.

3- چهارده معصوم علیهم السلام

5و4- امام مهدی (عج) در نامه های خود به شیخ مفید می فرمایند: سعی کنید اعمال شما طوری باشد که شما را به ما نزدیک سازد و از گناهانی که موجب نارضایتی ما را فراهم نماید بترسید و دوری کنید…اگر پیروان ما – که خدای آنان را در فرمانبرداری خویش توفیق ارزانی بدارد.

براستی در راه وفای به عهد و پیمانی که بر دوش دارند، همدل و یکصدا بودند، هرگز خجستگی دیدار ما از آنان به تأخیر نمی افتاد و سعادت دیدار ما، دیداری بر اساس عرفان و اخلاص از آنان نسبت به ما، زودتر روزی آنان می گشت. ‎

از این رو (باید بدانند که) جز برخی رفتار ناشایسته آنان که ناخوشایند ما است و آن عملکرد را زیبنده اینان نمی دانیم، عامل دیگری ما را از آنان دور نمی دارد. احتجاج مرحوم طبرسی،ج2ص495

6- راه ایجاد ارتباط با اهل بیت علیهم السلام و مخصوصاً حضرت ولیّ‌عصر(عج) عبارت است از «معرفت خداوند متعال» و بعد «اطاعت محض از پروردگار» این دو، موجب حبّ به خداوند و محبّت نسبت به همة کسانی که خداوند آنها را دوست می‌دارد؛ مثل انبیا و اوصیا مخصوصاً علاقه و ارتباط با محمّد و آل محمّد(ع) می‌شود که نزدیک‌ترین آنها به ما حضرت صاحب‌الامر(عج) است.

7- غیبت نعمانی ترجمه عزیزی ص420-419 حدیث 239-16

8- عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام (پژوهشی در انقلاب جهانی امام مهدی ، ج1 محمد حکیمی ص205

9- حکومت جهانی مهدی عج آیت الله ناصر مکارم شیرازی ص100

10- خورشید مغرب محمدرضا حکیمی ص344

11- آیه 55 سوره نور

12- حکومت جهانی مهدی عج آیت الله ناصر مکارم شیرازی ص114-113

13- همان ص105

14- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم 30/07/1381

15- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم 25/09/1376

16- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم22/08/1379

17- امام زمان در کلام اولیای ربانی ص45

18- امام زمان در کلام اولیای ربانی ص26

19- همان ص15

20-امام مهدی موجود موعود آیت الله جوادی آملی ص184

21- راز پنهانی و رمز پیدایی جلد1 محمد بنی هاشمی ص275

22- کمال هستى در عصر ظهور، ص 14

23 -معجم أحادیث امام المهدى:1 / 401 ح  261

24- ترجمه غیبت نعمانى: باب  20  ص  368

25- تلخیص از کتاب‌هاى گوناگون بخصوص از مهدى منتظر: ص 325 به بعد

26- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج)، امینی گلستانی ج 2 ص43

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد