تکنیک ها و روش های کاهش اضطراب امتحان
1- حساسیّت زدایی منظّم
این روش علمی که تکنیکی موثّر برای درمان اضطراب به شمار می رود ، از مراحلی است که اجرای درست آن صرفاً به کمک درمانگر و مشاور متخصص امکان پذیر می باشد . به طور خلاصه در این روش ابتدا دانش آموز و یا فرد مضطرب به کمک درمان گر فهرستی از محرّک های اضطراب زا را با رعایت سلسله مراتب تهیّه می کند . در این فهرست موقعیّت هایی که بیشتر از همه اضطراب زا هستند در بالای فهرست و آن هایی که کم تر از همه اضطراب زا هستند در پایین فهرست قرار داده می شوند . آن گاه درمان گری نحوه ی آرمیدگی عضلانی (ریلکسیشن) را مراجع آموزش می دهد و به او کمک می کند که در آرامش کامل قرار گیرد . در مرحله ی آخر درمان گر محرّک های اضطراب زا را یکی پس از دیگری ارائه می دهد . (برای کسب اطّلاعات بیشتر به مشاور مدرسه مراجعه نمایید) .
دانشمندان معتقدند آشفتگی های فکری که فقط در مکان ها یا در رابطه با مشکلات خاص رخ می دهند ، منابع اضطراب هستند این نوع آشفتگی ها شامل ارزیابی های غیر واقعی موقعیّت ها و غلو همیشگی درباره ی جنبه های خطرناک آن هاست . یکی از روش های شناختی به بازسازی شناختی معروف است . در این روش به مراجع کمک می شود تا الگوهای فکری غلط خود را تغییر دهد ؛ مثلاً برخی افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی ، کمال گراهایی هستند که انتظار بسیار زیادی از خود و دیگران دارند ؛ وقتی اهداف دست نیافتنی آن ها محقّق نمی شود شدیداً هیجانی می شوند .
این افراد به وسیله ی تکنیک بازسازی شناختی یاد می گیرند که چطور تفکّرات غیر منطقی خود را شناسایی کرده و ارزیابی واقع بینانه تری را از خود و دیگران داشته باشند .
یک مثال دیگر : دانش آموزی ممکن است در زمان امتحان به خود بگوید : حتماً امتحان سختی در پیش است ـ بقیّه ی بچه ها امتحان آسانی را پیش رو دارند و یا که در مواجهه با سوالات سخت با خود بگوید این سوالات برای بقیّه آسان است . چنین افکاری احتمال دارد به اضطراب شدیدی ختم شود . درمانگر به فرد کمک می کند گفت و گوی درونی فوق را این گونه انجام دهد .
« من سخت مطالعه کردم . من نهایت تلاش خود را می کنم تا هر بار به یک سوال پاسخ گویم . اگر پاسخ آن را ندانم ، به سوال دیگری می روم . دلیلی برای هراس و اضطراب وجود ندارد برای این که حتّی افرادی که خوب عمل می کنند ، جواب همه ی سوالات را نمی دانند » .
اگر انسان در حالت آرامش ذهنی باشد ، ریتم مغزی حرکت آرام تری داشته و فرد می تواند به خوبی از اندوخته ها و نیروهایش استفاده کند . بنابراین سعی کنید در مواقعی که اضطراب به سراغ شما می آید ابتدا به آرامش برسید ، سپس به کار خود ادامه دهید . استفاده از تکنیک تنفس عمیق می تواند برگشت به حالت آرامش ذهنی را در شما تسهیل نماید . به طور مثال اگر در جلسه ی امتحان ناگهان اضطراب به سراغ شما آمد و آرامش فکری شما از بین رفت ، برای چند لحظه دست از فعالیت بردارید ، چند نفس عمیق بکشید . افکارتان را متمرکز کنید و با خود بگویید که حتماً موفق خواهید شد . و هنگامی که آرام تر شدید پاسخ گویی به وسالات را ادامه دهید . اگر شما این کار را چند بار تمرین کنید مدت زمان برگشت به حالت آرامش بسیار کوتاه خواهد شد .
فراموش نکنید که آرامش یک مسئله ی درونی بوده و شما خودتان باید برای رسیدن به آن تلاش کنید .
منظور از تصویرسازی مثبت ، تجسّم کردن کارهایی است که فرد ، علاقه مند به آن و یا اصلاح آن است . بهترین حالت برای تصویرسازی مثبت ، حالت آرامش کامل بدنی و ذهنی (که به آن حالت آلفا) می گویند . بدین منظور در یک مکان ساکت و آرام نشسته و با تمرکز حواس به حالت آرامش ذهنی بروید . چشمان تان را ببندید و آن گاه تجسّم کنید که در حالت امتحان دادن هستید ، وقتی سوالات را به شما می دهند ، شما می توانید به آن ها پاسخ دهید . تصوّر کنید که هنگام پاسخ گویی درست به سوالات چهره ای شاداب و با نشاط دارید و کاملاً راحت و آسوده به کار خود ادامه می دهید . حتّی تجّسم کنید که در هنگام گرفتن نتیجه کاملاً راحت و آسوده به کار خود ادامه می دهید . عوامل نگران کننده و افکار اضطراب آور موقتاً از شما دور می شوند و احساسات مثبت در شما تقویت می شوند .
اگر تصاویر و سخنانی که به خود می گویید منفی باشد ، در شما احساس ناامیدی ، یأس و افسردگی ایجاد شده و اضطراب را در خودتان ایجاد می کنید ، پس از این نوع افکار و تصوّرات دوری کنید .
هنگامی که پیام های منفی به ذهن شما مخابره می شود می توانید با استفاده از تلقین مثبت میزان اضطراب را تا حد زیادی کاهش می دهید . حتّی در حالت عادی نیز می توانید افکار مثبت و گفت و گوی آرامش بخشی را با خود تجربه کنید . مثلاً شب ها قبل از خواب و صبح ها بعد از بیداری با خود بگویید : « من از آرامش ذهنی خوبی برخوردار هستم ، امروز روز خوبی در پیش است ، من می توانم به خواسته ها و برنامه هایم برسم » .
فراموش نکنید در تلقین همیشه از عبارات مثبت استفاده کنید . مثلاً به جای این که بگویید من نمی توانم جلوی اضطراب مخرب خود را بگیرم بگویید : « من توانایی آن را دارم که در هر حال به آرامش باز گردم » .
شناخت نسبت به توانایی های فردی و کوچک نشمردن آن ها و توجه به موفقیت های گذشته تأیید به سزایی در ایجاد اعتماد به نفس دارد . اعتماد به نفس نیز در کاهش اضطراب بسیار موثر است .
همان طور که قبلاً نیز بیان شد ، ترس از عدم موفقیت از دلایل اصلی اضطراب می باشد . بنابراین شما می توانید با شناخت کافی از توانایی ها و استعدادها و توجه به سعی و تلاش تان و هم چنین اعتماد به نفس و اطمینان کامل به موفقیت بر اضطراب های مخرب خویش فایق آیید .
در تحقیقات ثابت شده است چنانچه دانش آموزان در معرض آموزش های لازم قرار گیرند و برای شان فیلم های مناسب و آموزشی نمایش داده شود ، این دانش آموزان در مقایسه با دانش آموزانی که در معرض این آموزش ها قرار نگرفته اند توانایی بیشتری را در کنترل اضطراب از خود نشان می دهند .
اضطراب امتحان یک واکنش طبیعی است که از مطالعه ضعیف و فقدان مهارت های امتحان دهی نشأت می گیرد . اگر این طور باشد ، می توان انتظار داشت که مشاوره در زمینه ی مهارت های مطالعه و یادگیری ، اضطراب امتحان را کاهش و نمرات درسی را افزایش می دهد .
اعتقاد و ایمان به یک منبع بزرگ و لایتناهی باعث ایجاد آرامش در انسان می شود . ایجاد ارتباط با پروردگار ، سخن گفتن با او و اتصال به این منبع بزرگ ، آرامش را در روح و جان آدمی می افزاید و نیروی مضاعفی در انسان برای رسیدن به اهدافش ایجاد می کند . داوند سبحان در قرآن تأکید کرده است که انسان با یاد خدا آرامش می گیرد و با سعی و تلاش و پشتکار حتماً به موفقیت می رسد .
منبع : مهارت های تحصیلی (اردشیر کیانی)
برچسبها: مهارت کنترل اضطراب امتحان