خانه » همه » مذهبی » ثروتمند شدن

ثروتمند شدن


ثروتمند شدن

۱۳۹۲/۱۱/۲۹


۴۵۸ بازدید

دستورالعمل های ثروتمندشدن از دیدگاه انسانهای بسیاری مطرح میشود آیا عمل به این دیدگاهها با آیات قرآن و روایات معصومین(س) درمورد افزایش رزق و ثروت منافات دارد؟


افزایش رزق وثروت از جهت اسلام مانعی ندارد ، آنچه که ممکن است مانع شود راهها ودستورالعمل رسیدن به ثروت است ، در اسلام بعضی از کسبها حلال وبعضی حرام است وبرخی از راههای کسب درآمد حرام وغیر جایز است مثلا ربا خواری ویا خرید وفروش شراب ویا خوک و… همه این کسبها حرام ودر آمد حاصلش نیز حرام است
راجع به دشواری کسب حلال به داستان زیر توجه کنید:
    مصادف یکی از یاران امام صادق(ع) بود که به کار بازرگانی اشتغال داشت. او می گوید: یک روز امام صادق(ع) یک هزار دینار به من دادند و فرمودند: با این پول، به مصر برو و تجارت کن. من هم کالاهایی را که به طور معمول در آن روزگار به مصر می بردند، خریدم و راهی آن دیار شدم. در همان آغاز من و بازرگانان دیگر فهمیدیم کالاهای ما، در مصر نایاب است و مشتری های زیادی هم دارد. همه با هم پیمان بستیم کالاهای خودمان را با سودی کم تر از صددرصد به فروش نرسانیم. به این پیمان وفا کردیم. به همین سبب، سود من به هزار دینار رسید… هنگامی که به مدینه بازگشتیم، با خرسندی نزد امام صادق(ع) شتافتم و دو کیسه ای را که در هر کدام هزار دینار بود، نزد امام نهادم و گفتم: یکی از این دو کیسه، اصل پول شماست و دیگری سود تجاری آن! حضرت نگاهی به کیسه ها انداختند و نگاهی به چهره من افکندند، آن گاه با شگفتی افزودند: چه سود فراوانی به دست آورده ای! این سود چگونه حاصل شد؟ من هم حکایت نایاب بودن کالاها و هم پیمان شدن بازرگانان را شرح دادم. امام صادق(ع) سری تکان دادند و فرمودند: پناه بر خدا! شما به زیان گروهی از مسلمانان، هم پیمان شدید تا کالاهای مورد نیازشان را با سودی کمتر از صددرصد نفروشید؟!
    پس از این سخن، حضرت یکی از دو کیسه را که به عنوان سرمایه به من داده بودند، برداشتند، اما به کیسه دوم دست نزدند و آن را نپذیرفتند! آن گاه فرمودند: من به این سود (که با بی انصافی حاصل شده) نیازی ندارم! آن بزرگوار سپس نگاه معناداری به من انداختند و افزودند: ای مصادف! بدان که به دست آوردن مال از راه حلال، کار بسیار دشواری است!( داستان راستان، شهید مطهری، ج2، ص112)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد