خانه » همه » مذهبی » جامعه در رنج است!

جامعه در رنج است!

عصراسلام: این روزهای اخیر در خبرها آمد؛ “ماهانه پانصد پرستار به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند!” واقعا چه شده که بعد از مهاجرت بخشی از پزشکان و استادان که سرمایه‌های ملی و غیر قابل جبران یک کشور به حساب می آیند، نوبت به فرشتگان جامه سفید جامعه یعنی پرستاران رسیده؟!
آیا اپیدمی بیماری کرونا آنان را کلافه کرده؟ آیا از حق و حقوق قطعی‌شان محروم هستند؟ آیا در فشار زندگی هستند؟ و آیا … ،  خلاصه علت این مهاجرت‌ها هر چه باشد، در یک نقطه متمرکز است و آن این است که جامعه در “رنج” است!

آیا این سنخ “رنج” هایِ  مردمان ما در صنوف مختلف، اهمیت ندارد؟!

اگر حکومت‌مان حکومت اسلامی است و نگاه‌مان به الگوی حکومت علوی باشد ، بعید میدانم مسئولین نظام از بالا تا پایین، بعد از شنیدن این خبر و از این دست اخبار ، خواب راحت داشته باشند!

امام علی(ع) چهارده قرن قبل، خیلی پایین‌تر از “فرار مغزها” را مطرح نمود و آن “مهاجرت” است. آنجا که به‌ حاکم بخش مرکزی ایران که به فارس شناخته می‌شد، نوشت:
«با عدل‌ و انصاف رفتار كن، و از تندروى و ستم بپرهيز؛ زيرا تندروى منجر به ‌”مهاجرت” شده و ستمكارى باعث قیام مسلحانه مى ‌گردد! 
– اِسْتَعْمِلِ  الْعَدْلَ وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَيْفَ ؛ فَإِنَّ الْعَسْفَ يَعُودُ بِالْجَلَاءِ وَ الْحَيْفَ يَدْعُو إِلَى السَّيْفِ.»(نهج ، حکمت ۴۷۶).
براساس این نامه امام علی (ع) جلاء وطن و مهاجرت براساس یکی از سه عاملِ بی انصافی و عدالت کُشی و یا تندروی و یا ستم در جامعه معرفی فرمود. یادمان نمی‌رود که “تحریم” مورد تمسخرِ رئیس دولت گذشته قرار گرفت و به “کاغذپاره” تعریف شد!
و دیگرانی فاقد عقل و یا متملق و یا کاسب آمدند و “تحریم” را ستودند تا جایی که آن را نعمت دانستند! و علیه “هاشمی” ؛ آن شخصیت نام آشنای انقلاب که گفت: “تحریم پدر مردم را در آورده”، آنچه که خودشان خواستند بر او روا داشتند! و آنچه را هم که خودشان نخواستندعوامل شان از خجالت در آمدند و آن شخصیت مدیر و دلسوز را تخریب کردند! و متاسفانه امروز هم علاقمندند تا قدمی برای رفع تحریم برداشته نشود!
 
بگذریم!

امروز مهمترین نمونه از مشکلات جامعه “کرونا” است که به سلامت مردم بازگشت دارد. پیشگیری و درمان، و مهمتر ؛ “واکسن”، در اولویت اول قرار دارد و اهمیت این موضوع نسبت به هر گرانی و یا کمبودی، غیرقابل انکار است. چرا باید اپیدمی را تمام شده معرفی شود! و یا درمورد واکسن چه داخلی و چه خارجی مورد اظهار نظرهای عجیب و غیر کارشناسی قرار گیرد؟! و دست آخر؛ مردمِ مظلوم را عامل بدبختی کشور در اپیدمیِ کرونا معرفی شوند!

به امید روزی هستیم که دست اندرکاران با ارائه اطلاعات درست و واقع بینانه به مسئولین نظام، آنان را در اتخاذ تصمیم بجا مدد رسانند و در نتیجه مرهمی بر رنج جامعه گذاشته شود.

در پایان در حسرت آن پیامبر رحمت و عقلانیت رسول خاتم (ص) هستیم که آنچنان دلسوز مردم بود که برای سلامت و سعادت امتش جان میداد (ر.ک ؛ شعراء /۳)  و در آخرین سخنرانی رسمی اش در مسجد مدنیه در خطاب به همه مسئولینِ جوامع اسلامی که در آینده زمان می آیند ، فرمود : 
“مبادا مردم را گرفتار فقر کنید و مبادا آنان را با درگیر کردن به ذلت کشانید.”

هادی سروش

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد