خانه » همه » مذهبی » جانبازان معسر- مشکلات جانبازان

جانبازان معسر- مشکلات جانبازان


جانبازان معسر- مشکلات جانبازان

۱۳۹۵/۰۸/۲۹


۳۳۸ بازدید

اگردرکشوری عده ای سیروعده ای گرسنه باشند.ان کشور مسلمان نیست.شهید بهشتی.من جانباز شیمیایی با۵فرزندگرسنه ام.۲ماه نمیدانم گوشت یعنی چه.پس مسلمانی کجاست.

با عرض سلام خدمت پرسشگر محترم
ضمن تشکر از ارتباط جنابعالی با این مرکز، ابتدا لازم است خدمت شما متذکر شویم که این سامانه، متعلق به اداره ی مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی رهبری در دانشگا ها بوده و مسوولیت آن پاسخگویی و مشاوره به دانشجویان عزیز و نسل جوان پیرامون سوالات و شبهات دینی ، اعتقادی، سیاسی و … می باشد. فلذا هیچ گونه مسوولیت خاص دیگر و اجرایی نداشته و ارتباط خاص و ارگانیکی نیز با دفتر رهبری یا ریاست جمهوری وسایرسازمانها ووزراتخانه ها ندارد.
پرسشگر گرامی،مانیز از شرایط ووضعیت پیش امده برای شما متاثر شده،گرچه از جز ئیات ادعایشما اطلاعی نداشته اماشما علاوه برتوکل بخدا وهمت وپشتکار جهت حل مشکلات میتوانید از طریق بنیاد شهید وامور ایثارگران وبنیاد جانبازان اقدام نموده وپیگیرهای لازم را صورت نمایید.گرچه تسهیلات ومزایا و… جهت حمایت از حانواده ایثارگران ورزمندگان وجانبازان وجود دارد .که یکی از این موارد قانون حمایت از رزمندگان وایثارگران بدون درامد واشتغال می باشد که براساس ان دولت مکلف است به منظور حفظ کرامت و منزلت ایثارگران و رزمندگان معسر، نسبت به تأمین معیشت و پوشش بیمه‌ای آنان در قالب بودجه سنواتی اقدام نماید.».
قانون حمایت از رزمندگان وایثارگران بدون درامد واشتغال(معسر)
در ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم تسهیلاتی جهت رزمندگان در نظر گرفته شده است قوانین حمایتی که در برنامه پنجم جهت رزمندگان پیش بینی شده است بشرح زیر می باشد .
بند ح ماده ۴۴ :دولت مکلف است به منظور حفظ کرامت و منزلت ایثارگران و رزمندگان معسر، نسبت به تأمین معیشت و پوشش بیمه‌ای آنان در قالب بودجه سنواتی اقدام نماید.».
بند ی- سند راهبردی خدمات‌رسانی به رزمندگان توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونت برنامه‌ریزی و معاونت راهبردی رئیس جمهور تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
بند م- جانبازانی که صورت سانحه و مدارک بالینی ندارند ولی از نظر کمیسیون پزشکی، جانبازی آنان مورد تأیید است، متناسب با میزان جانبازی‌شان تحت پوشش بنیاد شهید قرار می‌گیرند.
بند ط- دولت نسبت به ساماندهی و برقراری مستمری بسیجیان و رزمندگان معسر دوران دفاع مقدس اعم از بسیجیان تحت فرماندهی سپاه پاسداران، کمیته انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی اقدام نماید.
-پرداخت حقوق به رزمندگان فاقد درآمد(اسفند93: http://fashnews.ir/fa/news-details/32520/
دولت مکلف به پرداخت حقوق ماهیانه معادل 75 درصد حداقل دستمزد سال آینده به رزمندگان معسر شد.
،محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریزو اسکو در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی با اشاره به مصوبات لایحه بودجه در خصوص ایثارگران خاطرنشان کرد: براساس تبصره 21 لایحه بودجه ، دولت مکلف است نسبت به برقراری و پرداخت مستمری به رزمندگان معسر با حداقل 6 ماه سابقه حضور در جبهه از طریق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اقدام کند.
به گفته عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ، مستمری ماهیانه تعیین شده رزمندگان معسر ، نباید کمتر از 75 درصد حداقل دستمزد سال 94 باشد.
نماینده ایثارگر استان آذربایجان شرقی با تاکید براینکه مجلس و دولت درحد توان و امکانات خود نسبت به تصویب برخی مصوبات در ارتباط با ایثارگران اقدام کرده است متذکر شد: نحوه و اجرای این بند توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت تعاون تهیه خواهد شد.
آخرین وضعیت پرداخت حقوق به رزمندگان معسر در کشور(ابان94، http://www.mehrnews.com/news/2961517/آخرین-وضعیت-پرداخت-حقوق-به-رزمندگان-معسر-در-کشور)
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به بیان آخرین وضعیت پرداخت حقوق به رزمندگان معسر در کشور پرداخت.
عبدالرضا مصری در خصوص اجرای قانون مصوب شده برای پرداخت حقوق به رزمندگان معسر که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند، اظهار داشت: این طرح سال گذشته تصویب شده و در کمیسیون تلفیق مجلس نیز رای آورد که تا ۷۵ درصد قانون حداقل حقوق و دستمزد به این افراد پرداخت شود.
پس از تصویب، این طرح به صورت قانون و مصوبه به دولت ابلاغ شد که متاسفانه دولت از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه هیچ اقدامی برای اجرای این مصوبه انجام نداد.
وی گفت: پس از اقدامات و پیگیری های مکرر از مرداد ماه این موضوع به مرحله اجرا در آمد و شهریور به این افراد پرداخت شد اما از مهر ماه مجدد این روند قطع شده و پرداخت نشد که با پیگری های دوباره و مکرر مجددا ۶ آبان ماه به این افراد حقوق پرداخت شد که امیدواریم تا پایان سال ادامه پیدا کند.
وی در خصوص پرداخت حقوق و مزایا به متقاضیان ثبت نام شده در قالب پرونده های جدید گفت: علی رغم تشکیل پرونده های مذکور و مورد موافقت قرار گرفتن آنها هنوز برای این افراد جدید مستمری ماهیانه تعیین نشده است.
مصری در پاسخ به اینکه افراد دریافت کننده حقوق چه زمانی ثبت نام کرده اند گفت: این افراد به صورت متوالی و از سال های گذشته و سال گذشته نیز بوده است که قسمت عمده ثبت نام شدگان در سال قبل هنوز چیزی دریافت نکرده اند.
از مرداد ماه قانون پرداخت ۷۵ درصد حداقل دستمزد برای این افراد به مرحله اجرا در آمد و آنها بیش از ۵۰۰ هزار تومان در ماه دریافت کرده اند.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، اجرای این طرح را در گستره ملی دانست و در خصوص محل های ثبت نام این افراد گفت: رزمندگان معسر مذکور بنابر حوزه شهرستانی خود از طریق سپاه شهرستان اقدام به ثبت نام کرده اند.
وی در خصوص محل پرداخت اعتبارات برای اجرای قانون مذکور نیز گفت: اعتبارات این موضوع از محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تامین و به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح واریز خواهد شد و وزارت دفاع نیز باید از طریق تامین اجتماعی خود آن را پرداخت کند.
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فروردین95و در ادامه بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۳۹۵ کل کشور با الحاق یک تبصره به ماده واحده لایحه، دولت را مکلف کردند تا نسبت به پرداخت حقوق به گروهی از ایثارگران اقدام کند.
بر این اساس، دولت مکلف است از محل اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان و آزادگان غیر حالت اشتغال معسر فاقد درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نیستند، تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند، ماهانه کمک معیشتی معادل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند.( http://www.mehrnews.com/news/3601723/دولت-موظف-به-پرداخت-کمک-هزینه-معیشتی-به-جانبازان-بیکار-شد)
درپایان عرض نماییم که، هیچ کس منکر وجود نقص در شیوه های مدیریتی و احیانا کم کاری ها در عرصه های مختلف نیست. اما آنچه که در این میان حایز اهمیت می باشد این است که عملکرد نظام اسلامی در جهت گیری کلی خود به سمت اهداف و آرمان ها و حرکت به سوی آنها کاملا مثبت ارزیابی می گردد. اندک تاملی در دست آورد های نظام اسلامی در عرصه های مختلف ما را به این نتیجه می رساند که عملکرد نظام جمهوری اسلامی در راستای تحقق ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی ، عملکردی نسبتا موفق بوده و این نظام در رسیدن به آرمان های اصلی و اساسی خود تا حدود زیادی کامیاب بوده است . اما در این میان برخی در جا زدن ها و برخی سستی ها از سوی برخی کارگزاران نظام نیز موجب برخی توقف ها و در نتیجه کم کاری ها گردیده است که قابل انکار نمی باشد.
انقلاب اسلامی ایران, با هدف اجرای احکام و ارزش های الهی, دفاع از حقوق مظلومان, رعایت عدالت اجتماعی, نفی تبعیض ومبارزه با مفاسد و… شکل گرفت و به پیروزی رسید. از آغاز انقلاب اسلامی تا کنون, مسئولان عالی رتبه نظام ـ چه در گفتار و ارائه خط مشی و اصول کلی نظام و تدوین برنامه های دولت و چه در عمل ـ همیشه بر این اصول تأکید و پافشاری داشته و برای بهبود سطح معیشتی و رفاه این اقشارآسیب پذیر، اقدامات بسیار مناسب واساسی انجام داده اند.
اصل وجود برخی مفاسد و معضلات نظیر تبعیض، بی عدالتی، مفاسد اداری، رانت خواری و …، در گوشه هایی از جامعه و یا سازمان مدیریتی کشور، امری غیر قابل انکار است. اما نباید این موضوع را به کل جامعه و نظام واسلام تسری داد؛ زیرا به رغم وجود برخی مفاسد، بیشتر جامعه اسلامی و نظام دینی ما از الودگی به این معضلات و مفاسد بری می باشند. نظام اسلامی نیز بیشترین سعی خود را در اصلاح معضلات و مشکلات جامعه و برخورد با مفاسد گذاشته است و اقدامات اساسی نظیر حل مشکل اشتغال مولد، مسکن و …، جهت بسط عدالت اجتماعی و زدودن فقرو مفاسد اجتماعی از یکسو و برخورد با افراد سودجو و رانت خوار، در هر پست و موقعیت به عمل آورده و یا در دست اجرا دارد.
دوم. اینکه بگوییم عملکرد قوی یا ضعیف جامعه و یا وجود بی عدالتی و برخی ضعف ها در سیستم اداری کشور به مدیر ارشد ودرکل به حکومت اسلامی تسری داده شود, استنتاج کلی و قاعده قابل اثباتی نیست. چه اینکه هدایت نشدن قوم نوح را نمی‌توان به عملکرد حضرت نوح(ع) نسبت داد و یا عدالت گریزی و انحطاط فکری مسلمین صدر اسلام در زمان حضرت علی(ع) و یا وجود برخی کارگزاران فاسد در دستگاه اداری ایشان را نمی‌توان به آن حضرت تسری داده و مسئولیت آن را بر دوش ایشان گذاشت. اساساً خداوند رهبران الهی و دینی را موظف به تذکر و انذار و اجرای احکام الهی می‌کند و آنان نیز به تناسب توانمندی و وسع خویش, نسبت به اجرای فرامان های خداوند مسئول اند.
اگر ضعف یا بی عدالتی درنقطه ای ازجامعه بروز پیدا کرد ودیده شد، نبایستی انرا به کل جامعه یا حکومت اسلامی تعمیم وتسری نماییم. درضمن نباید انتظار داشت که در جمهوری اسلامی تمام مولفه های حکومت علوی رعایت شود، زیرا درحکومت علوی ، امام معصوم در هرم قدرت قرار داشت، و حال اینکه درجمهوری اسلامی انسان های غیر معصوم مسئول نظام هستند، افزون بر آن مسئولان درصدد هستند که به سوی حکومت علوی حرکت کنند، و این حکومت را الگوی خودقرار دهند و شعار اینکه حکومت ما اسلامی وعلوی می باشد، همین است که به سوی جامعه علوی در حرکت هستیم .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد