۱۳۹۲/۰۵/۱۹
–
۶۱۰ بازدید
جاهل بر دو گونه است: قاصر و مقصر ؛ جاهل قاصر کسی است که پیام الهی به او نرسیده و زمینه ای برای بیداری او فراهم نگردیده است. مجازات این افراد در حد عقل و درک آنهاست؛ یعنی ، این که اگر دینی هم در کار نباشد، عقل می گوید ظلم بد است و عدل خوب است و … به هر اندازه که فرد قاصر به مفاد احکام روشن عقل خود عمل کرده باشد، مأجور و در صورت مخالفت مجازات می گردد؛ ولی جاهل مقصر کسی است که جاهل بوده ولی امکان یادگیری و شرایط آن را داشته است. مانند کسی که در کنار مسجد است ولی نماز و احکام دیگر خود را بلد نیست و برای یادگیری آن نیز حرکت نمی کند، چنین فردی دارای مجازات است.
جاهل بر دو گونه است: قاصر و مقصر ؛ جاهل قاصر کسی است که پیام الهی به او نرسیده و زمینه ای برای بیداری او فراهم نگردیده است. مجازات این افراد در حد عقل و درک آنهاست؛ یعنی ، این که اگر دینی هم در کار نباشد، عقل می گوید ظلم بد است و عدل خوب است و … به هر اندازه که فرد قاصر به مفاد احکام روشن عقل خود عمل کرده باشد، مأجور و در صورت مخالفت مجازات می گردد؛ ولی جاهل مقصر کسی است که جاهل بوده ولی امکان یادگیری و شرایط آن را داشته است. مانند کسی که در کنار مسجد است ولی نماز و احکام دیگر خود را بلد نیست و برای یادگیری آن نیز حرکت نمی کند، چنین فردی دارای مجازات است.