جایگاه مهدویت در خطبه غدیر کانون وحدت ادیان الهی است
۱۳۹۲/۰۷/۲۸
–
۴۷ بازدید
جایگاه مهدویت در خطبه غدیر کانون وحدت ادیان الهی است
مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت گفت: مهدویت کانون وحدت ادیان و ملل مختلف است و ریسمان و حبل الهی است که همه افکار را به هم نزدیک می کند.
جایگاه مهدویت در خطبه غدیر کانون وحدت ادیان الهی است
مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت گفت: مهدویت کانون وحدت ادیان و ملل مختلف است و ریسمان و حبل الهی است که همه افکار را به هم نزدیک می کند.
خبرگزاری شبستان: یکی از موضوعات مهمی که پیامبر بزرگوار(ص) در روز غدیر ضمن خطبه شریف غدیر فرمودند: “مسأله ی مهدویت” و معرفی آخرین وارث انبیاء و اولیای الهی است، خطبه غدیر در معرفی امام علی(ع)، به حضرت بقیة الله الأعظم توجه خاصی دارد. به طوری که در این خطبۀ 25 جمله درباره حضرت مهدی(عج) آمده است. خبر دادن از مهدی موعود(عج) برای آن مردمی که قبول ولایت امیرالمؤمنین(ع) برایشان سنگین بود، بیانگر آینده نگری اسلام و برنامه بلندمدت دین الهی برای مسلمان است.
در این راستا برای تبیین مساله مهدویت در خطبه غدیر با حجت الاسلام رحیم کارگر، مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت به گفتگو نشسته ایم.
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه یکی از محورهای خطبه غدیر بحث وجود منجی موعود در همه ادیان و امم گذشته است، گفت: همه انبیای الهی به آمدن منجی موعود بشارت داده اند. همانطور که در نظام معرفتی خطبه غدیر مهدویت جایگاه مهمی دارد.
وی با بیان اینکه مسلمانان باید توجه داشته باشند که در آینده یک منجی و بزرگ مرد الهی ظهور خواهد کرد، خاطرنشان کرد: ظهور منجی باعث رهایی انسان ها از چنگال ظلم و نجات و سعادت آنها به کمال واقعی خواهد شد.
حجت الاسلام کارگر ادامه داد: به همین خاطر پیامبر اسلام در بخشی از این خطبه می فرمایند: بدانید که او همان است که پیشینیان بشارت آمدنش را داده بودند.
مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت بااشاره به چند نکته از این بخش از خطبه غدیر اظهارداشت: اعتقاد به منجی و باورداشت مهدوی اختصاص به مسلمانان ندارد و همه امت های متدین و ادیان الهی به آمدن منجی موعود بشارت داده اند که نشان دهنده اصالت و دیرینه دار بودن این باورداشت است و اینکه این اندیشه ساختگی و دروغین نیست بلکه خقیقتی است به درخشانی آفتاب.
وی با اشاره به اینکه هر کدام از ادیان الهی به بخشی از ویژگی های موعود اشاره کرده اند، تصریح کرد: این درحالی است که اسلام به طور جامع این خصوصیات و ویژگی ها را از دیدگاه اهل بیت(ع) بیان کرده است که آینه تمام نمای افکار و اعتقادات ادیان است و اگر بخواهیم به نظام معرفتی منجی موعود برسیم باید به مکتب اهل بیت(ع) مراجعه کنیم.
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه هر کدام از ادیان یک عنوان برای منجی خود معرفی می کنند، گفت: در نهایت باید دریابیم که منجی واقعی کیست که پیامبر(ص) در خطبه غدیر صریحا اشاره می کنند که همه منجیان در ادیان در واقع یک نفر است که کسی نیست جز یکی از اولاد امام علی(ع) که ویژگی هایش ازسوی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) مطرح شده است.
مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت افزود: بنابراین مهدویت کانون وحدت ادیان و ملل مختلف است و ریسمان و حبل الهی است که همه افکار را به هم نزدیک می کند.
وی بااشاره به سیری از دشمن شناسی و مهدویت در ادامه این بحث، ادامه داد: وقتی به این بحث می رسیم متوجه می شویم که وجود، ظهور و قیام حضرت مهدی در تداوم قیام های پیامبران در طول تاریخ بوده است و غدیر نقطه اتصال قیام مهدی به همه نهضت های پیامبران است.
حجت الاسلام کارگر خاطرنشان کرد: قیام حضرت در تداوم مصاف حق و باطل است و فرجام نهایی این مصاف است و غایت این جنگ می باشد.
این پژوهشگر مهدوی بااشاره به شبهات وهابیت درخصوص وجود حضرت با وجود اینکه در آثار خود به این موضوع پرداخته اند، اظهارداشت: سوال ما این است که اگر مهدی خیالی و موهوم بود چرا مورد تایید همه و پیامبر اسلام قرار گرفته است آیا پیامبر در مورد موجودی خیالی صحبت می کند.
وی افزود: اعتقاد ما به مهدویت و باورداشت ما به او برای این است که آینده نگری به افقی روشن و متعالی داشته باشیم که باعث حرکت و تلاش می شود و مقاومت و پایداری را زیاد می کند.