خانه » همه » مذهبی » جای کلاب‌هاوس خیلی خالی بود، اما نه این‌قدر!

جای کلاب‌هاوس خیلی خالی بود، اما نه این‌قدر!

عصراسلام: در هر حال این پیام‌رسان‌ها عمدتاً بر متن استوارند و داشتند قابلیت گفت‌وگوی آدم‌ها را به قابلیت نوشت‌ونویس تبدیل می‌کردند. این‌جا بود که سر رسیدن کلاب‌هاوس و محبوب شدنش می‌توانست قابلیت گفت‌وگو را حتی به بهتر از قبل برساند.
کلاب‌هاوس اجازۀ نوشت‌ونویس نمی‌دهد بنابراین مجبورید گفت‌وگو کنید، هرچند با تلاش‌هایی مثل نوشتن در بیو، عوض کردن موقت عکس و استفاده از دایرکت اینستاگرام و توئیتر جای رد و بدل کردن پیام متنی هم تا حد مختصری فراهم می‌شود.

کلاب‌هاوس اجازه نمی‌دهد اسم و آی‌دی‌تان را بیش از یک بار عوض کنید و این سبب می‌شود کسی نتواند پی‌در‌پی با اسم و آی‌دی فیک جاهای مختلفی برود و هرچه دلش خواست بگوید! کاری که در تلگرام رایج است.

چند حسن دیگر هم هست که برای پیش‌گیری از دراز شدن متن، آن‌ها را در پیامی دیگر می‌نویسم و حالا می‌روم به سراغ عیبش. زنده بودنش حسن است اما عیب هم دارد. نمی‌توانید گفتۀ خود را از شنوندگان پس بگیرید یا ادیت کنید یا به‌راحتی لینک منبع بیاورید. تمام شنوندگان هم دسترسی ندارند که شما را تصحیح کنند و اگر هم داشتند چه‌بسا به جای تصحیح، خرابترش کنند. 

در کلاب‌هاوس، برخی از کسان می‌آیند و تجربۀ شخصی خود را به عنوان کشف و فکت مطرح می‌کنند. غافل که یک تجربه را نمی‌توان تعمیم داد، تعمیم تعداد زیادی نتیجه هم اصول خاص خود را دارد. همچنین جای تعجب است که اشخاص معتبری هم با استناد به یک مقاله گمان می‌کنند آن‌چه در آن مقاله نوشته شده قطعاً درست است. نمونه‌های آن را در چند پیام بعدی مطرح می‌کنم.

با مدیریت صحیح اتاق‌ها، نباید گذاشت کلاب‌هاوس هم منبع عمدۀ نشر مطالبی بدون دقت و صحت کافی شود، به‌ویژه جایی که بحث مهمی است. نقدی که به رادیو و تلویزیون داشتم این بود که تقریباً به‌صورت اتفاقی یا با انتخاب غیرعلمی میکروفون را در اختیار مردم می‌گذارند و مثلاً می‌پرسند «نظرت دربارۀ استاندارد چیست؟!»

آیا ثانیه‌ای چند میلیون تومان برای پخش هزینه می‌شود و چند میلیون نفر برای شنیدن وقت می‌گذارند که داده‌های خام نظرسنجی اتفاقی دربارۀ این‌که مردم از استاندارد چه تصوری دارند منتشر شود؟ و روی عدۀ زیادی هم تأثیر بگذارد؟ یا باید سراغ بهترین متخصصی که به او دسترسی داریم برویم آن هم با اطلاع قبلی از این که چه می‌خواهد پرسیده شود تا پاسخ حامع و مانع را برای مخاطبان آماده کند؟ حالا از همین زاویه باید کلاب‌هاوس را هم دید و اگر ممکن است حسنش را افزایش و عیبش را کاهش داد.

دیروز یک اتاق گفت‌وگو در موضوع حساس کووید-۱۹ تشکیل شده بود و مطالبی با دقت و صحت کم و زیاد در آن مطرح شد. امروز همان مطالب در یک پیام در واتس‌اپ و تلگرام، گوشی‌به‌گوشی می‌رود، حتی در گروه‌های تخصصی … بی‌آن‌که معلوم باشد کدام جمله را چه کسی گفته و بر اساس کدام منبع … حتی معلوم نیست چه کسی یادداشت‌برداری کرده است. ما همچنان از مطالب بی‌منبع بیشتر استقبال می‌کنیم …


کانال نوری‌تازه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد