۱۳۹۲/۰۵/۰۹
–
۱۰۹۱ بازدید
طبق آیه ۱۱۹ از سوره نساء ، تغییر در خلقت در زمره کارهای شیطان قرار گرفته است ، ولی بطور قطع هر تغییری مقصود نمی باشد ، چرا که تراشیدن موی سر ، ختنه کردن ، چیدن ناخن و مانند آن هر کدام به نوعی تغییر در خلقت است ، اما بدون اشکال بوده ، بلکه بعضی واجب و بعضی متسحب می باشد.
طبق آیه 119 از سوره نساء ، تغییر در خلقت در زمره کارهای شیطان قرار گرفته است ، ولی بطور قطع هر تغییری مقصود نمی باشد ، چرا که تراشیدن موی سر ، ختنه کردن ، چیدن ناخن و مانند آن هر کدام به نوعی تغییر در خلقت است ، اما بدون اشکال بوده ، بلکه بعضی واجب و بعضی متسحب می باشد.
نا گفته نماند که در معنای خلقت اختلافاتی هست[1] ، بنا بر بعضی تفاسیر مقصود تغییرات مهم است مثل اخته یا مثله کردن یا همجنسبازی و برخی هم خلقت را به دین معنی کرده اند و بعضی به فطرت ، که هر کدام شواهدی برای مدعای خود دارند .
به هر منوال مشکل است بتوان اثبات کرد که جراحی صورت و زیباسازی اعضای بدن که از دستاوردهای نوین علم پزشکی است و در ادوار قبل سابقه نداشته ، مورد نظر آیه می باشد .بنابراین اگرچه به یک معنا جراحی زیبایی نوعی تغییر در وجه ظاهری خلقت شخصی است , اما از نوع تغییرات مجاز در اسلام است.
[1] – در مجمع البیان می خوانیم : در باره معناى این جمله اختلاف شده است.
1- ابن عباس و مجاهد و حسن و قتاده و جماعتى گویند: یعنى دین خدا را تغییر دهند. از امام صادق ع نیز چنین روایت شده است و مؤید آن آیه «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ» است (سوره روم 30 یعنى این همان فطرت خدایى است که خداوند مردم را بر آن آفریده و خلق خدا تغییر پذیر نیست) در حقیقت منظور از تغییر دین، حلال کردن محرمات و حرام کردن امور حلال است
2- عکرمه و شهر بن حوشب و ابو صالح، گویند: منظور عقیم کردن است. از ابن عباس است که: عقیم کردن حیوانات را زشت شمرده اند
3- ابن مسعود گوید: منظور خالکوبى است.
4- زجاج گوید: منظور خورشید و ماه و سنگ است که از این مخلوقات، منافع اصلى را فراموش کردند و آنها را بعنوان بت مورد پرستش قرار دادند. ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 6، ص: 58
نا گفته نماند که در معنای خلقت اختلافاتی هست[1] ، بنا بر بعضی تفاسیر مقصود تغییرات مهم است مثل اخته یا مثله کردن یا همجنسبازی و برخی هم خلقت را به دین معنی کرده اند و بعضی به فطرت ، که هر کدام شواهدی برای مدعای خود دارند .
به هر منوال مشکل است بتوان اثبات کرد که جراحی صورت و زیباسازی اعضای بدن که از دستاوردهای نوین علم پزشکی است و در ادوار قبل سابقه نداشته ، مورد نظر آیه می باشد .بنابراین اگرچه به یک معنا جراحی زیبایی نوعی تغییر در وجه ظاهری خلقت شخصی است , اما از نوع تغییرات مجاز در اسلام است.
[1] – در مجمع البیان می خوانیم : در باره معناى این جمله اختلاف شده است.
1- ابن عباس و مجاهد و حسن و قتاده و جماعتى گویند: یعنى دین خدا را تغییر دهند. از امام صادق ع نیز چنین روایت شده است و مؤید آن آیه «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ» است (سوره روم 30 یعنى این همان فطرت خدایى است که خداوند مردم را بر آن آفریده و خلق خدا تغییر پذیر نیست) در حقیقت منظور از تغییر دین، حلال کردن محرمات و حرام کردن امور حلال است
2- عکرمه و شهر بن حوشب و ابو صالح، گویند: منظور عقیم کردن است. از ابن عباس است که: عقیم کردن حیوانات را زشت شمرده اند
3- ابن مسعود گوید: منظور خالکوبى است.
4- زجاج گوید: منظور خورشید و ماه و سنگ است که از این مخلوقات، منافع اصلى را فراموش کردند و آنها را بعنوان بت مورد پرستش قرار دادند. ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 6، ص: 58