۱۳۹۲/۰۵/۲۸
–
۹۵۶ بازدید
ایا عیدی به نام پوریم که در تورات دین یهودیت به آن اشاره شده و اینکه یهودیان سراسر جهان و به خصوص یهودیان سرزمین اسرائیل در آن به جشن و رقص و پایکوبی و مصرف مشروبات الکلی به مناسبت اینکه در زمان خشایار شاه هخامنشی زنی به نام استر به دربار خشایار شاه راه یافته و همسر اول خشایار شاه شده و با توطئه فردی یهودی دیگر به نام مردخای در دربار خشایار شاه هخامنشی که نسبت فامیلی هم با استر داشت در طی چند روز توطئه ای بر علیه ایرانیان می کنند و چند ده هزار نفر از آن ها را قتل عام می کنند که آیا برای این موضوع در تواریخ سندی قطعی و مطمئن وجود دارد یا که نه؟ و اینکه ظاهرا مقبره این دو فرد یهودی یعنی استر و مردخای در شهر همدان قرار دارد آیا برای این موضوع نیز در تواریخ سندی قطعی و مطمئن وجود دارد یا که نه؟ پس با این حال از شما خواهشمندم در مورد موارد خواسته شده در این ایمیل به صورت دقیق و کامل و علمی و قطعی پاسخ دهید.
بهترین سند بر وقوع چنین ماجرایی وجود آن در کتاب مقدس یهودیان است. اختصاص کتابی مستقل به نام «کتاب استر» و شرح کامل ماجرای رسیدن استر و مردخای به قدرت، میتواند از دیگر شواهد وقوع این ماجرا باشد. علاوه بر این، داستان زندگی این دو در منابع دیگر تاریخی نیز آمده است. [1] قتل عام ایرانیان (تنها در دو روز) توسط یهودیان (که در کتاب مقدس تعداد آنان بالغ بر 77000 نفر ذکر شده است) چگونگی تلاش آنان برای رسیدن به ارکان قدرتهایی که با آنان در چالش و یا جنگ میباشند، استفاده ابزاری آنان از زنان و دختران جوان برای نیل به مقصود و .. را از علل تلاش آنان برای تحریف این بخش از تاریخ میتوان دانست. تلاش گسترده آنان برای تحریف این ماجرا در رسانههای عمومی درخور توجه است به عنوان مثال آنان در دانشنامه آزاد ویکیپدیا در تحریفی آشکار (و بدون اشاره به قتل عام هزاران ایرانی) علت جشن این روز را «یادآوری رابطه باستانی بین دو ملت ایران و یهود» ذکر کردهاند. در ادامه نیز علی رغم وجود اسناد تاریخی گوناگون بر این ماجرا سعی در زیر سوال بردن اصل این داستان نموده و آوردهاند: «از دیدگاه تاریخی گواهی بر صحت این داستان وجود ندارد و معمولاً در مورد واقعیت تاریخی داستان با شک و تردید نگریسته میشود. نظریههایی وجود دارد که داستان بر مبنای اساطیر ایلامی و یا بابلی است». درباره مقبره استر و مردخای نیز میتوان گفت: این دو مقبره نیز همانند سایر مقابر شخصیتهای تاریخی «منسوب» به این دو میباشد و اظهار نظر قطعی درباره آن، علمی و دقیق نمیباشد.پی نوشت: [1]. به عنوان نمونه ر.ک:
ابن العبرى (م 685)، مختصر تاریخ الدول، ترجمه عبد المحمد آیتى، تهران، انتشارات علمى و فرهنگى، چ اول، 1377ش، ص67-68؛
طبری، ترجمه تاریخ طبری، ج2، ص459؛
ابن خلدون، تاریخ ابن خلدون، ج2، ص196.
ابن العبرى (م 685)، مختصر تاریخ الدول، ترجمه عبد المحمد آیتى، تهران، انتشارات علمى و فرهنگى، چ اول، 1377ش، ص67-68؛
طبری، ترجمه تاریخ طبری، ج2، ص459؛
ابن خلدون، تاریخ ابن خلدون، ج2، ص196.