خانه » همه » مذهبی » جنایت خانوادگی!

جنایت خانوادگی!

در آن زمان روزنامه‌ها و نهادهای افراطی با تاکید بر خاستگاه اجتماعی این دو در شمال تهران جنجال راه انداختند که ماهواره و فرهنگ غرب علت بروز فساد و جنایت در خانواده‌هاست. اما در این بیست و پنج سال که ماهواره و فرهنگ غربی گستره بیشتری پیدا کرد، کسی با همکاری دوست پسرش خواهر و برادرش را نکشت! چون جدای از مهمل بودن ادعای وجود رابطه میان ارتکاب جنایت با ماهواره و فرهنگ غربی، مجرمین جرایم خانوادگی بیشتر تابع شرایط شخصی روانی خود هستند تا شرایط عمومی اجتماعی. 
حالا پس از ربع قرن، پدر و مادر سالمند کارگردانی به نام بابک خرمدین اقدام به قتل و مثله کردن فرزندشان کرده‌اند و حالا عده‌ای در فضای مجازی پارسی دوره افتاده‌اند که این جنایت برآمده از فرهنگ منحط و پدرسالار ایرانی است. یعنی دقیقا همان رابطه مهملی را که سر ماجرای شاهرخ و سمیه تندروهای آن زمان ترسیم می‌کردند، اکنون باشندگان رو به تزاید جنبش مبتذل خودزنی ملی می‌کنند و تنها متهم را به تناسب نادانسته‌ها و تصورات‌شان از فرهنگ غربی به فرهنگ ایرانی تغییر داده‌اند. 
جنایت خانوادگی اخیر هم حتی اگر برخلاف مورد پیشین در کوتاه مدت تکرار بشود، باز هم متاثر از شرایط فردی مجرم و قربانی خواهد بود و گویای هیچ وضعیت فرهنگی و اجتماعی خاصی نیست. حتی قتل‌های ناموسی هم که برخلاف این دو مورد، تاثیراتی از فرهنگ و اجتماع را بر خود دارند، وقتی که محدود به موارد و غیر آماری هستند، باز هم جنایاتی شخصی و غیر و ضد اجتماعی هستند. و نهایتا باید متذکر شد که در تحلیل هیچ پدیده اجتماعی، نمی‌توان اقدام به تعمیم جز به کل کرد، خواه در امور نکوهیده و خواه در امور ارزنده.

نویسنده: تیرداد بنکدار 


چهل‌سالگی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد