خانه » همه » مذهبی » جواز بدگویی از ظالم

جواز بدگویی از ظالم


جواز بدگویی از ظالم

۱۳۹۳/۰۱/۳۰


۲۴۷۹ بازدید

کدام آیه دارای کلمات سوء جهر قول و ظالم است ؟

با سلام و سپاس از ارتباط و اعتماد شما 1. کلمات مورد پرسش در آیه 148 سوره مبارکه نساء آمده است :لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ کانَ اللَّهُ سَمِیعاً عَلِیماً
خداوند دوست ندارد کسى با سخنان خود بدیها را اظهار کند مگر آن کسى که مورد ستم واقع شده باشد، خداوند شنوا و دانا است.
                        تفسیر:
در این آیه اشاره به بخشى از دستورات اخلاقى اسلام شده و می فرماید: خدا دوست نمى دارد که بدگویى شود و یا عیوب و اعمال زشت اشخاص با سخن بر ملا شود.
لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ) زیرا همانگونه که خداوند ستار العیوب است دوست ندارد که افراد بشر پرده درى کنند و عیوب مردم را فاش سازند و آبروى آنها را ببرند- بعلاوه میدانیم هر انسانى معمولا نقاط ضعف پنهانى دارد که اگر بنا شود این عیوب اظهار گردد یک روح بدبینى عجیب بر سراسر جامعه سایه مى افکند، و همکارى آنها را با یکدیگر مشکل میسازد، بنا بر این بخاطر استحکام پیوندهاى اجتماعى و هم بخاطر رعایت جهات انسانى، لازم است بدون در نظر گرفتن یک هدف صحیح پرده درى نشود.
ضمنا باید توجه داشت که منظور از کلمه سوء هر گونه بدى و زشتى است و منظور از جهر … من القول هر گونه ابراز و اظهار لفظى است، خواه به صورت شکایت باشد یا حکایت، یا نفرین، یا مذمت، و یا غیبت، و به همین جهت از جمله آیاتى که در بحث تحریم غیبت به آن استدلال شده همین آیه است، ولى مفهوم آیه منحصر به غیبت نیست و هر نوع بدگویى را شامل میشود.
سپس به بعضى از امور که مجوز اینگونه بدگوئیها و پرده درى ها میشود اشاره کرده، میفرماید: مگر کسى که مظلوم واقع شده (إِلَّا مَنْ ظُلِمَ).
چنین افراد براى دفاع از خویشتن در برابر ظلم ظالم حق دارند اقدام به شکایت کنند و یا از مظالم و ستمگریها آشکارا مذمت و انتقاد و غیبت نمایند  و تا حق خود را نگیرند و دفع ستم ننمایند از پاى ننشینند.
در حقیقت ذکر این استثناء بخاطر آن است که حکم اخلاقى فوق مورد سوء استفاده ظالمان و ستمگران واقع نشود، و یا بهانه اى براى تن در دادن به ستم نگردد.
روشن است در این گونه موارد نیز تنها به آن قسمت که مربوط به ظلم ظالم و دفاع از مظلوم است باید قناعت کرد.
و در پایان آیه- همانطور که روش قرآن است- براى اینکه افرادى از این استثناء نیز سوء استفاده نکنند و به بهانه اینکه مظلوم واقع شده اند عیوب مردم را بدون جهت آشکار نسازند میفرماید: خداوند سخنان را میشنود و از نیات آگاه است.
 (وَ کانَ اللَّهُ سَمِیعاً عَلِیماً).
تفسیر نمونه، ج 4، ص: 184
 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد