خانه » همه » مذهبی » حاکمیت ولایت در ایران در راه پیشبرد اهداف عصر ظهور

حاکمیت ولایت در ایران در راه پیشبرد اهداف عصر ظهور


حاکمیت ولایت در ایران در راه پیشبرد اهداف عصر ظهور

۱۳۹۳/۰۳/۲۰


۵۰ بازدید

در نشست ‘جهان در عصر مهدی(عج)’ مطرح شد؛ ا

حاکمیت ولایت در ایران در راه پیشبرد اهداف عصر ظهور

خبرگزاری شبستان: پژوهشگر تاریخی بااشاره به وضعیت ایران در عصر ظهور، گفت: بنابرروایات ایران کانون تحول در آخرالزمان است. به دلیل حاکمیت ولایت در ایران، امیدواریم نظام ولایی ما به قیام امام زمان(ع) متصل شود.

به گزارش خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان، نشست تخصصی جهان در عصر مهدی(عج) باحضور دکتر محمدحسین رجبی دوانی و رییس و اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات با موضوع ویژگی های جامعه جهانی در عصر ظهور حضرت مهدی(ع) امروز در این پژوهشگاه برگزار شد.

در نشست ‘جهان در عصر مهدی(عج)’ مطرح شد؛ ا

حاکمیت ولایت در ایران در راه پیشبرد اهداف عصر ظهور

خبرگزاری شبستان: پژوهشگر تاریخی بااشاره به وضعیت ایران در عصر ظهور، گفت: بنابرروایات ایران کانون تحول در آخرالزمان است. به دلیل حاکمیت ولایت در ایران، امیدواریم نظام ولایی ما به قیام امام زمان(ع) متصل شود.

به گزارش خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان، نشست تخصصی جهان در عصر مهدی(عج) باحضور دکتر محمدحسین رجبی دوانی و رییس و اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات با موضوع ویژگی های جامعه جهانی در عصر ظهور حضرت مهدی(ع) امروز در این پژوهشگاه برگزار شد.

دکتر رجبی دوانی در ابتدای این نشست بااشاره به بررسی مهدویت از نگاه نقلی و عقلی، گفت: برای ورود به این بحث لازم است تا فلسفه غیبت امام عصر(ع) را مورد بررسی قرار دهیم. اینکه بنابر روایات زمین هیچ گاه از حجت الهی خالی نمی ماند، باید به لحاظ عقلی سنجیده شود.

وی با بیان اینکه امام زمان(ع) در شرایطی به ولادت رسید که دستگاه خلافت عباسی کمر به قتل امام دوازدهم شیعیان بسته بود، خاطرنشان کرد: دستگاه خلافت عباسی زمانی متوجه امام زمان(ع) شد که ایشان بر پیکر پدرشان نماز خواندند، پس برای حفظ جان آخرین حجت الهی لازم بود تا غیبت صورت گیرد.

رجبی دوانی دومین علت فلسفه غیبت را نبود بیعت جباران بر گردن امام زمان(ع) دانست و گفت: از زمان امام علی(ع) تا آخرین امام، بیعت ستمگران و جباران بر گردن ائمه بود و برای تشکیل حکومت جهانی لازم است تا هیچ بیعتی بر گردن حاکم این حکومت نباشد.

این پژوهشگر تاریخی بااشاره به تجربه انسان از انواع حکومت‌ها در آخرالزمان به عنوان سومین علت غیبت، اظهارداشت: لازم بود تا یک دوره طولانی بر بشریت بگذرد و مردم انواع حکومت‌ها را تجربه کنند و بدانند هیچ‌کدام از اینها نمی‌تواند سعادت بشر را تأمین کند، بنابراین باید غیبت صورت گیرد تا این زمینه فراهم شود.

وی با بیان اینکه امتحان الهی نیز از دیگر دلایل فلسفه غیبت است، گفت: غیبت امام زمان(ع) امتحان بزرگی است برای اینکه معلوم شود چه افرادی ظرفیت وجود عنایت الهی در پس پرده غیبت را دارند و صدق و کذب ادعاهای افراد در این امتحان مشخص شود.

دکتر رجبی دوانی با بیان اینکه در دوره 250 ساله امامت ائمه با پدیده‌های منفی در شیعه مواجه هستیم، اظهارداشت: این درحالی است که در دوران غیبت امام عصر(ع) هیچ فرقه‌ انحرافی در شیعه دیده نمی‌شود و اگر عنایات ایشان نبود، اینگونه نبود. زیرا امام زمان(ع) وظیفه امامت خود را در پس پرده غیبت به خوبی ایفا کرده‌ و می کند.

این پژوهشگر تاریخی مهم‌ترین وظیفه شیعه را انتظار دانست و بیان داشت: انتظار یعنی چشم به راه بودن تحقق اراده الهی و آماده‌ساختن خود برای ایفای نقش در تحقق این اراده.

وی با بیان اینکه انتظار رابطه مستقیم با ظهور امام عصر(ع) به لحاظ کیفی و کمی دارد، گفت: منتظران در این راه باید به تعدادی برسند که ظهور نزدیک شود زیرا تلاش انسان‌ها خود تغییر و تحول ایجاد می‌کند، اگر شمار منتظران به نصاب لازم برسد، ظهور اتفاق می‌افتد ولی اگر به نصاب برسد و آمادگی در منتظران نباشد، به لحاظ کیفی ظهور محقق نمی‌شود. زیرا امام زمان(ع) با یک عده محدود نمی‌تواند این امر مهم را ایجاد کند.

رجبی دوانی با بیان اینکه یکی از علائم ظهور اغتشاش و بهم‌ریختگی جهان بشری است، گفت: امام صادق(ع) در روایتی مفصل به اوضاع جهان در آخرالزمان اشاره می‌کنند و می فرمایند که در جهان اسلام اغتشاش دیده می شود.

این پژوهشگر تاریخی با بیان اینکه آنچه که بیشتر از قیام امام زمان(ع) مورد بحث قرار می‌گیرد، جنبه سلبی قیام جهانی است، گفت: اینکه امام عصر(ع) در عصر ظهور، ظالمان را درهم می‌کوبد و انتقام مظلومان را می‌گیرد نیز یقین ماست. اما در این میان جنبه ایجابی قیام حضرت نیز از دید کارشناسان مهدوی پنهان مانده است.

وی ادامه داد: جنبه ایجابی به این معناست که امام بعد از برقراری حکومت چه خواهد کرد، نخستین اقدامی که امام عصر(ع) انجام خواهند داد، حاکمیت توحید در عالم است. به طوری که پیروان تمام ادیان به اسلام می‌گروند و اسلام دین مطلق می‌شود.

رجبی دوانی ایجاد حکومت عدل مهدوی را از دیگر اقدامات امام در عصر ظهور دانست و گفت: بنابرروایات اسلامی امام فرماندهان خود را به کشورهای جهان گسیل می‌دارد و دستور می‌دهد، آنها به عدل رفتار کنند.

این پژوهشگر تاریخی ایجاد امنیت را نیز از دیگر اقدامات حکومت جهانی دانست و گفت: چنان امنیتی در پرتو دولت مهدوی پدید می‌آید که تاکنون در تاریخ بشری دیده نشده است. ایجاد آبادانی و عمران سراسری در دنیا از دیگر اقدامات حضرت است، به گونه‌ای که بنابرروایات یک وجب خاک و یک قطره آب در زمان ظهور بدون استفاده نمی‌ماند.

وی بااشاره به دیگر اقدامات امام عصر(ع) در عصر ظهور، تاکیدکرد: ایجاد رفاه و ثروت، بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی، ایجاد معنویت، ایجاد پیشرفت‌های خارق‌العاده علمی نیز بنابرروایات در حکومت مهدوی صورت می‌گیرد.

رجبی دوانی بااشاره به وضعیت ایران در عصر ظهور، خاطرنشان کرد: بنابرروایتی از امام صادق(ع) تمام 313 نفر لشکر امام عصر(ع) ایرانی هستند، این به این معناست که در ایران به لطف الهی نظام ولایت حاکم است و امیدواریم نظام مقدس ولایی ما متصل به قیام حضرت شود و مقام معظم رهبری پرچم نظام را به دست امام عصر(ع) بسپارند.

پایان پیام/

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد