خانه » همه » مذهبی » حد اسراف

حد اسراف


حد اسراف

۱۳۹۳/۰۱/۱۸


۴۹۸ بازدید

حدمصرف یک فردمرفه وثروتمندچقدراست تااسراف کار نباشد؟این حداصولا بایک فردکم درامدبایدمتفاوت باشد!

با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز به مطالب زیر توجه کنید .
1. اسراف در لغت به معنای تجاوز کردن و از حدّ گذشتن در هر کاری است که انسان انجام می دهد و در اصطلاح علم اخلاق هر گونه زیاده روی در کمیت و کیفیت و بیهوده گرایی و اتلاف و مانند آن را شامل می شود و اصل در اسراف تجاوز ازحدّ است .
2. با توجه به معنا و تعریف اسراف باید گفت مصادیق اسراف نسبت به افراد مختلف و متناسب با وضعیت مالی و اقتصادی و شان و اعتبار و موقعیت اجتماعی و نیت آنها متفاوت است و نمی توان حد و مرز مشخصی را برای آن تعیین نمود . به تعبیر دیگر چون حد و حدود افراد متناسب با موقعیت و شرایط آنها متفاوت است تجاوز از حد که همن اسراف است موارد و مصادیق متعددی نسبت به انها دارد .
 
3. اگر بخواهیم در موردِ مصادیق اسراف سخن بگوییم، باید همه جوانب را درنظر بگیریم، مثلا اگر در حدیثی، موردی خاص را از مصادیق اسراف بر شمرده است، باید دید از چه منظر این مورد را اسراف شمرده اند، زیرا برای اسراف بودنِ یک چیز، شرایط، مکان، زمان و موقعیت و مواردی دیگر باید مدّنظر قرار بگیرد .مثلا سوار شدن به تاکسی، با این که اتوبوس وجود دارد، یا این که پیاده می شود جابه جا شد، بستگی به شرایط و نیت افراد دارد، مثلا اگر از روی تنبلی و بی حوصلگی باشد و با پول آن می شد کارهای مفید دیگری انجام داد، در این صورت شاید بتوان آن را از مصادیق اسراف، تلقی کرد در غیر اینصورت ممکن است مکروه یا از امور مباح باشد.
و یا مثلا در مورد غذا خوردن در حدیث داریم که: اگر چیزی را که اشتها به آن نداری، بخورید، اسراف حساب می شود. پس اگر زیاد خوردن غذا، برای این باشد که غذا اسراف نشود و دورریز نداشته باشد، خودِ این امر، گاهی موجب اسراف جسم و تن می شود به این صورت که به خودمان ضرر می زنیم و باعث بیماری و کوتاهی عمر می شویم و یا باقیمانده غذا را می توان در وعده دیگر یا به افراد دیگر خورانید.
در مورد هسته خرما و امثال آن هم چنین است. حدیثی که دور انداختن هسته خرما را موجب اسراف دانسته در شرایطی بوده که می توانستند از هسته خرما بهره برداری کنند، آن را آرد کرده و نانی بپذزند یا آن را کاشته، نخلی از آن به بار بیاورند نه در هر شرایطی.
4. حد اسراف فرد ثروتمند و فقیر متفاوت است . ممکن است برای فرد ثروتمندی که موقعیت اجتماعی او ایجاب می کند چند نوع لباس داشته باشد اسراف نباشد اما برای فرد فقیری که این موقعیت را ندارد و یک نوع لباس برای او کافی است اسراف باشد .
 
 
 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد