خانه » همه » مذهبی » حد شراب در قرآن

حد شراب در قرآن


حد شراب در قرآن

۱۳۹۳/۰۶/۰۳


۷۲۸۴ بازدید

در قران برای زنا تازیانه مشخص شده برای شراب کجای قران مجازات تعیین کرده؟

با سلام و ادب و تشکر از ارتباط و اعتماد شما
1. حد شرب خمر و مسکرات در قران ذکر نشده بلکه در روایات آمده است .
2. به طور کلی حدود گناهان، به جز برخی گناهان مانند سرقت و زنا و محاربه، در سنت و روایات معصومین -ع- بیان شده است و به همین خاطر ما نیازمند سنت در کنار قرآن کریم می باشیم .
در قرآن مجید در آیات متعددی دربارة گناه شرابخواری و زشتی فوق العادة آن بحث شده، ولی سخنی از حد شرب خمر به میان نیامده است، ولی در احادیث آمده است که حد شرب خمر هشتاد تازیانه است، در حدیثی از برید بن معاویه از امام صادق(ع) می خوانیم فرمود: «اِنَّ فی کِتابِ عَلِیٍّ یُضْرَبُ شارِبُ الْخَمْرِ ثَمانِینَ وَ شارِبُ النَّبیذِ ثَمانینَ(مرآت العقول 23/330) در کتاب علی(ع) (کتابی که به خط امیر مؤمنان و املاء رسول خدا(ص) بود) آمده است، به کسی که شرب خمر کند هشتاد تازیانه، و همچنین کسی که شرب نبیذ کند هشتاد تازیانه زده می شود». (خمر شراب انگور، نبیذ شراب خرماست و گاه به معنی وسیع تری نیز اطلاق می شود).
در بعضی از روایات آمده است که تعیین مجازات هشتاد تازیانه برای شرابخوار به خاطر آن است که هنگامی که کسی شراب می نوشد، مست می شود و در آن حال غالباً سخنهای ناروا می گوید و از جمله نسبت های زشت ناموسی به اشخاص می دهد، و از این رو شبیه حدّ قذف بر او جاری می شود. پیام قرآن ج 10، حضرت آیت الله مکارم شیرازی و سایر همکاران (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 1/100110595)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد