حزب الله در راستای نگاه آخرالزمانی شیعه حرکت می کند؟
۱۳۹۳/۱۱/۱۲
–
۳۹ بازدید
حزب الله در راستای نگاه آخرالزمانی شیعه حرکت می کند؟
بسیاری از تحلیل گران با پاسخ کوبنده حزب الله به رژیم صهیونیستی در چند روز اخیر و بررسی جریاناتی –چون پیروزی های سال ۲۰۰۶ و یا حضور لبنان در سوریه و مبارزه با گروه های تکفیری- به ماهیت آخرالزمانی این گروه پرداخته اند.
حزب الله در راستای نگاه آخرالزمانی شیعه حرکت می کند؟
بسیاری از تحلیل گران با پاسخ کوبنده حزب الله به رژیم صهیونیستی در چند روز اخیر و بررسی جریاناتی –چون پیروزی های سال 2006 و یا حضور لبنان در سوریه و مبارزه با گروه های تکفیری- به ماهیت آخرالزمانی این گروه پرداخته اند.
خبرگزاری شبستان: پاسخ سریع و کوبنده حزب الله به تجاوزات رژیم صهیونیستی در چند روز اخیر، بار دیگر نام حزب الله و توان موثر این گروه شیعی-لبنانی را بر زبان ها جاری نمود. گرچه بسیاری تحلیل گران در روزهای اخیر با نگاه نظامی و سیاسی به ماهیت حزب الله و فعالیت های آن در لبنان و سوریه نگریسته اند، برخی نیز در جریانات مختلف سالیان اخیر –همچون پیروزی های سال 2006 و یا حضور لبنان در سوریه و مبارزه با گروه های تکفیری- به ماهیت آخرالزمانی این گروه پرداخته اند.
در این راستا به مقاله ای که سایت المانیتور (Al-Monitor) در بخش نبض لبنان (LEBANON PULSE) حدود یکسال پیش منتشر کرد، می پردازیم. لازم به ذکر است بخش های مهم این مقاله خلاصه گردیده و به این جهت تغییراتی در عبارات داده شده است.
رویکرد حزب الله در سوریه به دکترین آخرالزمانی آن گره خورده است؟
این روزها تعداد زیادی سوال در این مورد پرسیده می شود که سید حسن نصرالله چگونه می اندیشد؟ واکنش و نگاه او به درگیری های سوریه چگونه است؟ آیا او خود را درگیر جنگ های جدید می کند؟….
نصرالله عمدا این پرسش ها را بی پاسخ گذاشته است و علت آن نیز اتخاذ عمدی سیاست مبهم برای جنگ روانی علیه اسرائیل است. به گفته منابع حزب الله، سید حسن نصرالله مخصوصا دیدگاه خود را مخفی نگاه داشته تا دشمن خود به تفسیر و ارزیابی آن بپردازد اما در پشت این سیاست ابهام عمدی، رویکردی ایدئولوژیک نیز وجود دارد که با ساختار استراتژیک تفسیر وی از حوادث کنونی منطقه سازگار است.
الجفر، داستان آینده
نصرالله به داشتن ایمان و اعتماد به نفسی قوی شناخته می شود. وی همچون ایرانیان طرفدار {آیه الله} علی خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی به مطالب مندرج در یک کتاب مذهبی و عرفانی –به نام الجفر- باور دارند و از این جهت جنگ بزرگ با اسرائیل را اجتناب ناپذیر می دانند. این کتاب که در مورد آینده و حوادث پیش روست، به عقیده شیعیان نوشته علی بن ابی طالب بوده و براساس علم غیب و علم حروف حوادث آینده تا روز ظهور[2] را پیشگویی کرده است. به گفته شیعیان در این روز با ظهور امام مهدی، عدالت بر روی زمین مستقر شده و پیروزی اسلام و شکست کافران اتفاق خواهد افتاد.
مهمترین موضوع که توسط مفسران الجفر –که از میان ایرانیان و حزب الله به مفهوم یابی کلمات و استنتاج حوادث مشغولند- مورد بررسی قرار می گیرد، در مورد وقوع حوادث پیشگویی شده در این کتاب به عنوان نشانه های پیش از ظهور مهدی است که به عنوان “علائم ظهور” (signs of reappearance) شناخته می شود. با توجه به الجفر، وقوع قتل عامهای عظیم در سوریه یکی از برجسته ترین وقایع ظهور است.
بنابر مطالب این کتاب حاکم سوریه در این حوادث کشته می شود و در این کشور رهبری سنی که شیعیان، علویان و مسیحیان را آزار می دهد، به حکومت می رسد. این حوادث تا آنجا ادامه می یابد که لشکری از شرق (که احتمالا از ایران یا عراق خواهد بود) مداخله خواهد کرد و حاکم ظالم سوریه را کشته و این کشور را فتح خواهد کرد. پس از آن این لشکر به طرف اورشلیم می رود و این شهر(کشور) را از دست یهود آزاد می کند. اینجاست که امام مهدی در اورشلیم ظاهر می شود و همراه با عیسی مسیح نماز می گزارد. پس از آن زمانه پایان جهان -که در آن عدالت، انصاف و صلح حکمفرماست- شروع می شود.
امروزه ایرانیان و حزب الله نَفَس خود را در سینه حبس کرده اند و منتظر وقوع حوادث پیشگویی شده در الجفر –مثلا با ورود نظامی آمریکا به بحران سوریه- هستند. آنها بر این باورند که شمارش معکوس برای تحقق سناریوی مرموز پیشگویی شده در الجفر آغاز شده است. این عده با مقایسه مطالب کتاب و دنباله ای از اتفاقات دوسال گذشته اعتماد به نفس بیشتری در نظرات خود پیدا کرده اند.
این روزها گرچه ناظران جهانی به وقایع خاورمیانه با نگاه سیاسی می نگرند، حامیان انقلاب اسلامی در ایران این موارد را حوادث پیشگویی شده در الجفر و وقایع پیش از ظهور مهدی می پندارند. به نظر شیعیان و به طور عمده نصرالله و {آیه الله} خامنه ای این وقایع -که حتی مرگ یا قتل پادشاه عربستان را نیز در بر می گیرد- در حال پرده برداری است و چیزی به وقوع جنگ بزرگ با اسرائیل باقی نمانده است و ایشان منتظرند آن زمان فرا برسد که لشکریان شیعه و مسیحیان در اورشلیم جشن پیروزی را همراه با امام مهدی و مسیح برگزار کنند.
در پایان باید گفت شکی نیست که این نگاه گرچه باطل است، ولی توصیف واقعیتی است که در منطقه شرق (Levant) شاهد آن هستیم. اینجا باید از گروه اقلیتی هراس داشت که برای آینده خود، به داستانواره ای نجات بخش –که ممکن است هیچگاه اتفاق نیفتد- دل خوش کرده اند. با این وجود برخی از شهروندان منطقه –همچون فردی که به ریسمانهای امید چنگ زده- با صبر و حوصله در انتظار نجات خود هستند.
در مورد این نوشته چند نکته قابل تامل و دقت است:
1- کتاب الجفر مطابق برخی روایات شیعی مجموعه ای از معارف الاهی است که از طریق پیامبر اسلام ص به حضرت علی ع منتقل شده و بعد از حضرت علی ع در اختیار ائمه ع قرار دارد.[3] در این کتاب مطالبی از علوم مختلف ذکر شده که بخشی از این علوم شامل وقایع آینده تا روز قیامت است.[4] بنابر مطالب فوق این کتاب نزد ائمه علیهم السلام است نه نزد شیعیان و عجیب است که نویسنده این مقاله مدعی اطلاع رهبران ایران و حزب الله از محتویات این کتاب می باشد!
2- گرچه برخی نویسندگان لبنانی در سالیان قبل به تطبیق حوادث منطقه با حوادث پیش از ظهور پرداخته و در این زمینه کتب و مقالاتی نوشته شده است (از جمله کتاب “احمدی نجاد و الثوره العالمیه المقبله” نوشته شادی فقیه)، ولی مسئولان ایران و حزب الله این حرکتها را تایید نکرده و حتی در مواردی به تخطئه آنها پرداخته اند.
3- نکته جالب توجه در اظهارات این نویسنده، نزدیک دانستن آینده شیعیان و مسیحیان با یکدیگر است به بیان دیگر از نظر وی دیدگاه نجات بخشی که شیعیان برای آینده متصور شده اند، آمدن منجی شیعیان (مهدی ع) و مسیحیان (حضرت مسیح ع) به همراه یکدیگر و برگزاری جشن در اورشلیم به همراه ایشان است. این دیدگاه کاملا معارض با دیدگاه عده ای از اوانجلیستهای موافق با نظریه “ضدمسیح اسلامی” است که در آن منجی اسلامی را معادل با ضدمسیح و ضدمنجی مسیحیان معرفی می کنند.
4- برخی ویژگی هایی که نویسنده مقاله فوق برای زمانه ظهور از نگاه شیعیان عنوان می کند، بیش از آنکه در نگاه شیعی مطرح و موردقبول باشد، در احادیث اهل سنت ذکر شده است. به عنوان مثال یاری لشکری از مشرق و یا فتح اورشلیم توسط امام مهدی ع و نماز گزاردن ایشان در مسجدالاقصی[5] نسخه موردانتظار و ارائه شده اهل سنت از هنگامه ظهور است. البته این بدان معنی نیست که شیعه چنین اموری را کلا نفی می کند، بلکه قطعیات حوادث ظهور در روایات شیعی[6] متفاوت از این موارد است. شاید به همین جهت هم باشد که گروههای افراطی همچون النصره و یا داعش اینگونه روایات را به خود تطبیق داده و در صدد جذب افکار عمومی مسلمانان سنی به سمت خود هستند.[7]
بررسی و تحلیل: حجت الاسلام دهقانی آرانی
– http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2013/09/hezbollah-nasrallah-shiite-doctrine-syria-conflict.html , September 12, 2013
[2] – نویسنده در اینجا از عبارت ” Judgment Day” استفاده نموده که به معنای “روز قیامت” است ولی چنانکه بعدا مشخص می شود مراد وی از این عبارت، روزگار ظهور امام مهدی علیه السلام بوده است. [3] – «عِنْدَنَا الْجَفْرُ وَ هُوَ أدِیمٌ عُکَاظِیٌّ قَدْ کُتِبَ فِیهِ حَتَّی مُلِئَتْ أکَارِعُهُ، فِیهِ مَا کَانَ وَ مَا هُوَ کَائنٌ إلَی یَوْمِ الْقِیَمَةِ»؛ نزد ما جَفر میباشد، و آن عبارت است از: پوست عُکاظی مملو از نوشته … که در آن، آنچه تاکنون واقع شده و آنچه تا روز قیامت واقع خواهد شد، ثبت گردیده است. مجلسی، بحار الانوار، ج 26، ص 48؛ موسسه الوفاء، بیروت، 1409ق. [4] – برای اطلاعات بیشتر در این مورد به سایت زیر مراجعه فرمایید:http://islamquest.net/fa/archive/question/fa15480
[5] – برای اطلاع از روایات اهل سنت می توان به باب الملاحم و الفتن کتب مختلف حدیثی اهل سنت مراجعه نمود به عنوان مثال کتاب المستدرک علی الصحیحین تالیف حاکم نیشابوری باب “کتاب الفتن والملاحم” که بسیاری از این احادیث آمده است:http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=8173&idto=8670&lang=&bk_no=74&ID=3533
[6] – همچون ظهور ایشان از مکه، تقابل ایشان با لشکر سفیانی و وقوع خسف بیداء، استقرار حکومت امام مهدی ع در کوفه و موارد دیگر [7] – برای اطلاعات بیشتر ر ک:http://westandmahdism.persianblog.ir/tag/ دابق
http://westandmahdism.persianblog.ir/post/33/