۱۳۹۵/۰۴/۰۹
–
۱۱۲ بازدید
آیا درست است که زنان پیامبر حق نداشتند از خانه خارج شوند؟یک سوال دیگر این که چرا خداوند احکامی که مثلا فقط مربوط به زنان پیامبر می شده در قرآن می آورده منظور خداوند چه بوده؟
بسم الله الرحمن الرحیمبا سلام حضور دوست بزرگوار و فرهیخته، و با سپاس از اینکه این سامانه را به عنوان پشتیبان علمی و معنوی خود برگزیده اید، و با آرزوی ایامی سرشار از یاد آرامش بخش پروردگار مهربان.
برای پاسخ به سوال اول لازم است آیه شریفه سی و سوم سوره مبارکه احزاب را که این موضوع در آن مطرح گردیده است، بیان نماییم:
«وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتِینَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً؛و در خانه هاى خود بمانید و همچون جاهلیت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید، و نماز را بر پا دارید و زکاة را ادا کنید، و خدا و رسولش را اطاعت نمائید، خداوند فقط مى خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد.(احزاب- 33)
1. معنای « قرن فی بیوتکن » این نیست که زنان پیامبر (صل الله علیه و اله) حق خروج از خانه را نداشتند بلکه معنای آن بیان اولویت در خانه بودن زنان و پرداختن به امور داخلی منزل و خروج از خانه در حد ضرورت و لزوم است .
2. تعبیر « وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى » ؛ و همچون جاهلیت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید، موید جواز بیرون رفتن از منزل است زیرا اگر خروج از منزل ممنوع و غیر جایز بود و زنان پیامبر ( صل الله علیه و اله) لزوما می بایست در خانه بمانند موردی برای این توصیه وجود نداشت .
3. این تعبیر بیانگر این اصل کلی است در مورد زنان اولویت با در خانه ماندن و به امور خانه رسیدگی کردن است و خروج از منزل که مستلزم در معرض نگاه قرار گرفتن و برخورد با نامحرم است مربوط به وقت لزوم و نیاز است .
در پاسخ به سوال دوم باید گفت: احکام الهی که در قرآن کریم آمده ، فراوان است. بسیاری از احکام الهی مانند همین آیه مربوط به همه زنان مسلمان است و اختصاصی به زنان پیامبر (صل الله علیه و اله) ندارد و تکیه آیات بر زنان پیامبر (ص) به عنوان تاکید بیشتر است، درست مثل اینکه به شخص دانشمندى بگوئیم تو که دانشمندى دروغ مگو، مفهومش این نیست که دروغ گفتن براى دیگران مجاز است، بلکه منظور این است که یک مرد عالم باید به صورت مؤکدتر و جدى ترى از این کار پرهیز کند.
برای اگاهی بیشتر ر. ک : تفسیر نمونه، ج 17، ص288.
برای پاسخ به سوال اول لازم است آیه شریفه سی و سوم سوره مبارکه احزاب را که این موضوع در آن مطرح گردیده است، بیان نماییم:
«وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتِینَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً؛و در خانه هاى خود بمانید و همچون جاهلیت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید، و نماز را بر پا دارید و زکاة را ادا کنید، و خدا و رسولش را اطاعت نمائید، خداوند فقط مى خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد.(احزاب- 33)
1. معنای « قرن فی بیوتکن » این نیست که زنان پیامبر (صل الله علیه و اله) حق خروج از خانه را نداشتند بلکه معنای آن بیان اولویت در خانه بودن زنان و پرداختن به امور داخلی منزل و خروج از خانه در حد ضرورت و لزوم است .
2. تعبیر « وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى » ؛ و همچون جاهلیت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید، موید جواز بیرون رفتن از منزل است زیرا اگر خروج از منزل ممنوع و غیر جایز بود و زنان پیامبر ( صل الله علیه و اله) لزوما می بایست در خانه بمانند موردی برای این توصیه وجود نداشت .
3. این تعبیر بیانگر این اصل کلی است در مورد زنان اولویت با در خانه ماندن و به امور خانه رسیدگی کردن است و خروج از منزل که مستلزم در معرض نگاه قرار گرفتن و برخورد با نامحرم است مربوط به وقت لزوم و نیاز است .
در پاسخ به سوال دوم باید گفت: احکام الهی که در قرآن کریم آمده ، فراوان است. بسیاری از احکام الهی مانند همین آیه مربوط به همه زنان مسلمان است و اختصاصی به زنان پیامبر (صل الله علیه و اله) ندارد و تکیه آیات بر زنان پیامبر (ص) به عنوان تاکید بیشتر است، درست مثل اینکه به شخص دانشمندى بگوئیم تو که دانشمندى دروغ مگو، مفهومش این نیست که دروغ گفتن براى دیگران مجاز است، بلکه منظور این است که یک مرد عالم باید به صورت مؤکدتر و جدى ترى از این کار پرهیز کند.
برای اگاهی بیشتر ر. ک : تفسیر نمونه، ج 17، ص288.