۱۳۹۴/۰۱/۱۵
–
۱۰۱ بازدید
دانشجوی محترم ضمن تشکر از تماس شما با این مرکز ، ای کاش منظور خود را از دشمنی و ظلم کشور عراق به ملت و کشور ایران توضیح می دادید چرا که اگر منظور شما دشمنی عراق در دوران رژیم صدام باشد که این دوران ، گذشته است و با توجه به اینکه حتی خود مردم عراق نیز در آن دوران اسیر این رژیم جنایتکار و فاسد بودند لذا نمی توان وضعیت امروز این کشور را با توجه به وضعیت ناخواسته آن روز ها تحلیل کرد و اگر منظور شما وضعیت امروز این کشور باشد که در این زمینه نیز باید بگوییم امروزه نه تنها مردم و دولت عراق با ما دشمن نیستند بلکه این دو کشور دو متحد استراتژیک منطقه ای به شمار می آیند که منافع راهبردی مشترکی با هم دارن
دانشجوی محترم ضمن تشکر از تماس شما با این مرکز ، ای کاش منظور خود را از دشمنی و ظلم کشور عراق به ملت و کشور ایران توضیح می دادید چرا که اگر منظور شما دشمنی عراق در دوران رژیم صدام باشد که این دوران ، گذشته است و با توجه به اینکه حتی خود مردم عراق نیز در آن دوران اسیر این رژیم جنایتکار و فاسد بودند لذا نمی توان وضعیت امروز این کشور را با توجه به وضعیت ناخواسته آن روز ها تحلیل کرد و اگر منظور شما وضعیت امروز این کشور باشد که در این زمینه نیز باید بگوییم امروزه نه تنها مردم و دولت عراق با ما دشمن نیستند بلکه این دو کشور دو متحد استراتژیک منطقه ای به شمار می آیند که منافع راهبردی مشترکی با هم دارند و علاوه بر آن پیوندهای عمیق فرهنگی ، تاریخی و سیاسی سرنوشت دو کشور را به هم گره زده است که این پیوندها راز بخشی از عصبانیت های دشمنان دو کشور همچون آمریکا و تلاش این کشور برای بر هم زدن ثبات هر دو کشور از طریق حمایت پیدا و پنهان از تروریسم کور به ویژه در عراق و گروهک های تکفیری می باشد . اما در مورد کمک های فرامرزی ایران به برخی کشورها از جمله عراق و حمایت از این کشورها نیز باید ابتدا اشاره کنیم حیطه و گستره ى وظایف و مسؤولیت هاى دولت ها فقط در درون مرزهاى آن کشور محدود نمى شود، بلکه دولت ها جهت دستیابى به اهداف خود در سطح داخلى و بین المللى، از قبیل: تأمین امنیت و منافع ملى و تحقق آرمان هاى ایدئولوژیک مثلاً یکى از اهداف سیاست خارجى ایالات متحده آمریکا، بسط و گسترش ایدئولوژى لیبرال، سرمایه دارى به عنوان تنها مدل نظام سیاسى، در سطح جهان مى باشد ، ناچارند تا محدوده ى عملکرد و اقدامات خود را به بیرون از مرزهاى بین المللى گسترش داده ودر عرصه ى معادلات و رقابت هاى بین الملل شرکت فعال داشته باشند. امروزه به دلیل گسترش ارتباطات و تکنولوژى، جهانى شدن اقتصاد و… که مرزهاى ملى کشورها را درنوردیده است دیگر نمى توان حیطه عملکرد و وظایف دولت ها را در محدوده ى مرزهاى آن کشور، تعریف نمود، بلکه برعکس دولتى از توانایى بیشتر در سامان دادن به مسائل داخلى و تأمین امنیت و رفاه در سطح جامعه و تعقیب آرمان هاى ایدئولوژیک خود، بهره مندتر است که به صورت فعال در مناسبات معادلات و رقابت هاى بین المللی حضور داشته و در چارچوب اصول سیاست خارجى خویش، نقش مؤثرى را در تأثیرگذارى بر تحولات منطقه اى و بین المللی پیرامون، به خود اختصاص داده و از موقعیت ها و فرصت هاى بین الملل به بهترین نحو جهت پیشبرد اهداف سیاست خارجى خود استفاده نماید. عوامل متعددى در شکل گیرى سیاست خارجى کشورها مؤثر مى باشند که مهمترین آنها عبارتند از جهت اطلاع بیشتر ر.ک: اصول سیاست خارجى و سیاست بین الملل، عبدالعلى قوام، انتشارات سمت، ص 135 : 1- ارزش ها و اعتقادات، 2- زمینه هاى تاریخى و فرهنگى، 3- ساختار نظام بین الملل، 4- مشکلات و نیازهاى داخلى. دولت ها جهت تحقق اهداف سیاست خارجى خود، از ابزارها و تکنیک هاى گوناگونى بهره مى گیرند؛ ابزارهایى نظیر دیپلماسى، حربه هاى اقتصادى، نظامى و فرهنگى. استفاده صحیح و به موقع از این تکنیک ها در میزان موفقیت واحدهاى سیاسى بسیار مؤثر است همان، ص 206 . در سطح بین الملل سیاست خارجى کشور موفق تر و از توانایى بیشترى در پیشبرد اهداف بین المللى و تأمین منافع ملى خود برخوردارتر است که از توانایى بیشترى در کاربرد تمامى این ابزارها برخوردار بوده و در موقع نیاز جهت دسترسى به اهداف خود، از آنان بهره بگیرد. به عنوان نمونه امروز، با استفاده از ابزار اقتصادى نظیر اعطاى وام، مشارکت در سرمایه گذارى یا بازسازى کشور مى توان زمینه هاى مناسبى را جهت تأثیرگذارى در تحولات داخلى آن کشور، فراهم نمودن بازار کار و عرضه ى کالاهاى تولیدى در خارج و… ، به وجود آورده و در نتیجه بخشى از اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت سیاسى خارجى خویش را تحقق بخشید. براساس مطالب فوق درخصوص نحوه عملکرد جمهورى اسلامى در قبال در قبال ملت های مظلوم منطقه از جمله کشورهای عرب باید گفت که: اصول و اهداف سیاست خارجى کشور ما نیز مانند سایر کشورها براساس عوامل متعددى؛ از قبیل: ارزش ها و اعتقادات، تأمین امنیت منافع ملى و نیازهاى داخلى و… شکل گرفته است. مضافا این که نظام جمهورى اسلامى ایران به دلیل اصول و مبانى مکتبى خویش، اهمیت ویژه اى براى دفاع از سایر مسلمانان و مستضعفان جهان قائل است و در سیاست خارجى خود این موضوع را نیز تعقیب مى نماید( توضیح آن که: براساس اصول و آموزه هاى دینى، جامعه اسلامى پیکره واحدى است؛ چنان که قرآن مى فرماید: «ان هذه امتکم امةً واحدةً و انا ربکم فاعبدون» (سوره مؤمنون، آیه 52) بر اساس این آیه، همبستگى عمیقى بین همه مسلمانان دنیا، صرف نظر از هرگونه مرزبندى و جغرافیایى به جهت وحدت کلمه و اعتقاد به تعالیم الهى، وجود دارد، هم دردى، هم دلى و هم نوایى، یکى از خصایص بارز و برجسته امت اسلامى است که دل هاى آنان را به یکدیگر نزدیک مى کند. پیامبر گرامى اسلام در بیان این واقعیت مى فرمایند: «حکایت مؤمنان در دوستى و مهربانى چون اعضاى یک پیکر است؛ وقتى یکى از آنها رنجور مى شود، دیگران به مراقبت و حمایت از او همداستان مى شوند»، (نهج الفصاحه، ش 2712«. نظام جمهورى اسلامى ایران در دستیابى به اهداف خود در سطح بین الملل براساس توانایى و امکانات خویش و اجازه شرایط بین الملل از تمامى ابزارهاى سیاست خارجى نظیر دیپلماسى، تکنیک هاى اقتصادى و فرهنگى و… در چارچوب اصول مکتبى و مقررات بین المللى استفاده مى نماید. در مورد کمک به برخی کشورهای عربی نیز که کمک هایی (که عمدتا از جنس پشتیبانی سیاسی و تلاش برای حل بحران و احقاق حقوق ملت هاست) از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد و یا حمایت های همه جانبه از این کشورها چنین مبانی مطرح است و جمهوری اسلامی ایران با توجه به مبانی پیش گفته و وظایف دینی ، ملی و انسانی و نیز در نظر گرفتن منافع ملی خود اقدام به این کمک ها و حمایت ها می کند ، چنانکه کمک هایی که ایران در جریان تلاش داعش برای اشغال عراق انجام داد علاوه بر اینکه در چارچوب مسئولیت های شرعی و قانونی کشور انجام شده و انتظار به حق میلیون ها محب اهل بیت نگران از جسارت به اعتاب مقدسه و به خطر افتادن جان مسلمانان بود ، گام بزرگی در راستای منافع ملی کشورمان نیز به شمار می آمد چرا که در صورت سقوط بغداد و افتادن این کشور به دست جنایتکارانی که ذره ای رحم و مروت در وجودشان یافت نمی شود ، بزرگترین خطر امنیتی برای کشور ما رقم می خورد و وضعیتی بدتر از دوران صدام به وجود می آمد .