خانه » همه » مذهبی » حکمت سفارش به رکوع دسته‌جمعی

طلسمات

حکمت سفارش به رکوع دسته‌جمعی


حکمت سفارش به رکوع دسته‌جمعی

۱۳۹۳/۰۵/۱۲


۱۳۸۰ بازدید

سلام در سوره آل عمران خداوند به حضرت مریم فرمودند که سجده کن و همراه رکوع کنندگان رکوع کن. چرا خداوند فرمودند همراه رکوع کنندگان رکوع کن. چرا سجده به تنهایی آمده است ولی رکوع به طور جمعی؟

آیه 43 سوره مبارکه آل عمران خطاب دیگرى از فرشتگان به مریم(س) است، مى گویند: اى مریم! (به شکرانه این نعمتهاى بزرگ که از سوى خداوند برگزیده شده اى و بر زنان جهان عصر خود برترى یافته اى و از هر نظر پاک و پاکیزه گشته اى) براى پروردگارت خضوع کن و سجده به جای آور و همراه رکوع کنندگان رکوع نما (یا مَرْیَمُ اقْنُتِی لِرَبِّکِ وَ اسْجُدِی وَ ارْکَعِی مَعَ الرَّاکِعِینَ).در اینجا سه دستور از طرف فرشتگان به مریم(س) داده شده:نخست قنوت در برابر پروردگار و این واژه به معنى خضوع و دوام اطاعت است، و دیگر سجود که آن نیز نوعى از خضوع کامل در برابر خدا است و دیگر رکوع که آن هم نوع دیگرى از خضوع و تواضع مى باشد.
مفرد ذکر شدن افعال (اقْنُتِی، اسْجُدِی، ارْکَعِی) نشانه عنایت الهی و خطاب شرافتی به حضرت مریم(س) است.
و ذکر کردن (الرَّاکِعِینَ) به صورت جمع در آخر آیه، ممکن است برای رعایت سجع و موزون بودن بودن آخر آیات(هم فراز) و خوش آهنگی الفاظ و کلمات آنها باشد.
و ممکن است اشاره به نماز جماعت بوده و یا ممکن است اشاره به پیوستن به جمعیت نمازگزاران و خاضعان در برابر خدا باشد، یعنى همانطور که دیگر بندگان خالص خدا براى او رکوع بجا مى آورند، تو نیز رکوع کن.
نکته:
باید توجه داشت که به لحاظ معنا و قرینه می توانیم بگوییم که در پایان دستور (اقْنُتِی لِرَبِّکِ)، (وَ اسْجُدِی) به صورت مقدّر (مع القانتین و مع الساجدین ) نیز است، که به جهت عدم نیاز ذکر نشده اند.
به هر حال در این آیه نخست اشاره به سجده و سپس اشاره به رکوع شده است، و این نه به خاطر آن است که در نماز آنها سجده قبل از رکوع انجام مى گرفته بلکه منظور انجام هر دو عبادت است و نظرى به ترتیب آنها نیست مثل این است که بگوییم نماز بخوان و وضو بگیر و پاکیزه باش یعنى همه این وظایف را انجام بده زیرا عطف کردن با واو دلالتى بر ترتیب ندارد، به علاوه رکوع و سجود در اصل به معنى تواضع و خضوع است و رکوع و سجود معمولى یکى از مصادیق آن محسوب مى شود.
ر. ک: تفسیر نمونه، ج 2، ص 542 – 543 .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد