برای دریافت پاسخ شرعی سؤال مذکور از مراجع عظام (حفظهم الله) استفتاء نمودیم که پاسخ آنان به این شرح است:
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
بطور کلی الکل هایی که معلوم نیست در اصل از اقسام مایعات مست کننده باشند، محکوم به طهارت هستند. و استفاده از مایعاتی که با آن ها مخلوط شده اند اشکال ندارد و در صورت شک محکوم به طهارت است؛ و اگر ژلاتین دارای قسم حلال و حرام باشد و ندانید آنچه می خورید از کدام قسم است، محکوم به حلیت است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
در صورتیکه معلوم نباشد که ژلاتین حیوانیست یا نباتى، خوردن آن مانعى ندارد. ضمناً الکلى که در برخى از مواد غذایى وجود دارد و از موادى مثل چوب و مانند آن گرفته شده پاک بوده و خوردن آن طعام مانعى ندارد. مگر بحد سکر و مستى برسد که آن حکم دیگرى دارد و حرام است. والله العالم
دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
آری، جایز نیست.
پاسخ فقهی حضرت آیت الله هادوی تهرانی «دامت برکاته» به سؤال مذکور به این شرح است:
اگر ژلاتین از منبع گیاهی یا منبع حیوانی پاک، مانند گاو ذبح شده به شیوه ی اسلامی، تهیه شده باشد، حلال و پاک است و اگر احتمال این امر وجود داشته باشد، پاک خواهد بود و اگر در احتمال موجود، احتمال گیاهی بودن آن باشد، حلال نیز خواهد بود.
اگر ژلاتین در فرایند تولیدش استحاله شود، یعنی ماده اولیه به ماده ای کاملاً متفاوت تبدیل شود، پاک و حلال خواهد بود ولو ماده اولیه آن حیوان حرام گوشت مانند خوک یا بدون ذبج اسلامی مانند گاو باشد.
الکل پاک است، ولی خوردن آن حرام است. پس اگر مقدار الکل موجود در چیزی به قدری کم باشد که از نظر عقلا فاقد الکل محسوب شود، حلال خواهد بود و در صورت شک در این امر، محکوم به حلیت می باشد.
برای کسب آگاهی بیشتر به نمایه های ذیل مراجعه شود:
1. نمایه: حکم طهارت و حلیت الکل، سؤال شماره 2501 (سایت: 2631).