خانه » همه » مذهبی » حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) از منظر امام رضا (ع)

حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) از منظر امام رضا (ع)


حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) از منظر امام رضا (ع)

۱۳۹۲/۰۶/۲۶


۷۸ بازدید

حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) از منظر امام رضا (ع)

امام رضا می فرماید: خداوند به واسطه فرزندم مهدی زمین را از ستم پاک می کند و اوست صاحب غیبتی که با ظهورش زمین به نور خداوند روشن می شود.

حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) از منظر امام رضا (ع)

امام رضا می فرماید: خداوند به واسطه فرزندم مهدی زمین را از ستم پاک می کند و اوست صاحب غیبتی که با ظهورش زمین به نور خداوند روشن می شود.

امام على بن موسى الرضا (ع)، هشتمین پیشواى شیعیان در مدینه دیده به جهان گشود. مادر ایشان بنا به روایت هاى مختلف نامها و کنیه ها و لقب هاى ام البنین، نجمه، سکن، تکتم، خیزران، طاهره و شقرا را دارد. کنیه ایشان ابوالحسن و ابوعلى و مشهورترین لقب آن حضرت “رضا” است و علت مشهور بودن این لقب آن است که در آسمان خوشایند و در زمین مورد خشنودى پیامبر خدا و امامان پس از او بود. همچنین روایت شده است که به آن خاطر که همگان، خواه مخالفان و خواه همراهان به او خشنود بودند او را رضا خوانده اند که مأمون به او خشنود شد. بنابراین روایت، عمر آن حضرت پنجاه و پنج سال بوده است که بیست و پنج سال آن را در کنار پدر خویش سپرى کرده و بیست سال دیگر را بر شیعیان امامت کرده است.

این بیست سال مصادف است با دوره پایانى خلافت هارون عباسى، پس از آن سه سال دوران خلافت امین و سپس ادامه جنگ و جدایى میان خراسان و بغداد به مدت دو سال و سرانجام دوره اى از خلافت مأمون. آن حضرت به دسیسه مأمون و با سمّ او به شهادت رسید و پیکر مطهر شان را در طوس به خاک سپردند و امروز مرقد او مزار آشناى شیفتگان است. عن الحسن بن خالد قال: قال علی بن موسی الرضا (ع): لا دین لمن لا ورع له. و ان اکرمکم عند الله اتقاکم ای اعلملکم بالتقوی. ثم قال ان الرابع من ولید ابن سیده ا لاماء یطهر الله به الارض من کل خور وظلم و هو الذی یشک الناس فی ولادته و هو صاحب الغیبه… .(1) از حسن بن خالد گوید: حضرت علی بن موسی الرضا (ع) فرمود: آن کس که ورع ندارد دین ندارد، گرامی ترین مردم نزد خدا پرهیزکارترین آنان است یعنی عمل کننده ترین شما به تقوی. سپس فرمود: فرزند چهارم از فرزندانم پسر سیده (زنهای) کنیزان است، خداوند به واسطه او زمین را از جور و ستم پاک می کند و اوست که مردم در ولادتش شک می کنند و اوست صاحب غیبتی که همزمان با خروجش، زمین به نور پروردگار روشن شود و میان مردم میزان عدل و داد را برقرار می کند، احدی به دیگری جور و ستم روا نمی دارد و اوست که طی الارض زمین برای او پیچیده شود و برایش سایه ای نباشد. برای او منادی (در وقت ظهور) از آسمان ندا می دهد و تمام اهل زمین آن ندا را می شنوند، ندا این است: آگاه باشید حجت خدا کنار خانه خدا ظاهر شده است (همه) پیرو او باشید (و از او فرمان بردار باشید) به راستی حق در او و با اوست، که فرموده خداست در سوره شعرا آیه (4): اگر خواهیم بر آنها از آسمان آیتی را نازل کنیم پس گردن هایشان در برابر آن خاضع می شود. عن الرضا (ع) قال: الخلف الصالح من ولد ابی محمد الحسن بن علی و هو صاحب الزمان و هو المهدی.(2) از امام رضا (ع) روایت شده است که فرمود: خلف صالح فرزند حسن (عسکری)، صاحب الزمان و مهدی اوست. عن عبدالسلام بن صالح الهروی قال: سمعت دعبل بن علی الخزاعی یقول انشدت مولای الرضا (ع) قصیدتی التی اولها: مدارس آیات خلت من تلاوه. فقال: یا دعبل الامام بعدی محمد ابنی و بعد محمد ابنه علی ، و بعد علی ابنه الحسن و بعد الحسن ابنه الحجه القائم المنتظر … . و اما متی؟ فاخبار عن الوقت، فقد حدثنی ابی عن جدی عن ابیه عن آبائه عن علی (ع) ـ ان النبی (ص) ـ قیل له متی یخرج القائم من ذریتک؟ فقال: ممثله کمثل الساعه یجلیها لوقتها الا هو، ثقلت فی السموات و الارض لا تایتکم الا بغته.(3) امامی می آید که آمدنش حتمی است، او به نام خدا و برکات او قیام می کند و هر حقی را میان ما از باطل تمیز دهد و هر نعمت و نقمتی را پاداش کند. امام رضا (ع) فرمود: ای خزاعی، می دانی این امام کسیت؟ و چه زمانی قیام می کند؟ عرض کردم: سرورم، نه من این قدر شنیده ام که امامی از شما ( خاندان عترت و طهارت ) قیام کرده زمین را از لوث فساد پاک می کند و آن را پر از عدل و داد می گرداند، چنانکه از ظلم پر شده است. سپس فرمود: ای دعبل، امام بعد از من پسرم محمد است و بعد از او علی پسر او و بعد از او پسرش حسن است و بعد از حسن پسرش، حجت قائم، امام است که (اهل ایمان) در زمان غیبتش انتظار او را می کشند و هنگام ظهورش فرمان بردار اویند، اگر از عمر دنیا جز یک روز نماند، خداوند آن روز را چندان طولانی گرداند تا او بیاید و جهان را پر از عدل کند چنان که پر از ظلم باشد. امام کاظم (ع) از پدرش و او از پدرانش و آنها از علی (ع) روایت کرده اند که از پیامبر (ص)، پرسیدند، قائم که از نسل شماست کی ظهور می کند؟ فرمود: آمدن وی همچون بروز روز رستاخیز (حتمی) است. خداوند در قرآن می فرماید: “کسی جز خدا وقت آن را معلوم نمی کند” این مطلب در آسمان ها و زمین گران آمده است. قیامت ناگهان به سوی شما می آید. قال مولانا الامامم الرضا (ع): و الله ان لو قام قائمنا لجمع الله الیه جمیع شیعتنا من جمیع البلدان .(4) امام هشتم حضرت رضا (ع) فرمود: به خدا سوگند، زمانیکه قائم ما قیام کند، خداوند متعال تمام شیعیان را از همه شهرها ( گرد او ) جمع کند. عن الهروی قال: قلت لابی الحسن الرضا (ع): یابن رسول الله ما تقول فی حدیث روی عن الصادق (ع) انه قال: اذا خرج القائم قتل ذراری قتله الحسین (ع) بفعال آبقائها؟ فقال (ع) هو کذلک. فقلت: و قول الله عزوجل ـ ( ولاتزر وازره وزر اخری ) (5) ما معناه؟ قال: صدق الله فی جمیع اقواله، ولکن ذراری قتله الحسین (ع) یرضون بفعال آبائهم و یفتحون بها، و من رضی شیئا کان کمن اتاه… . قال: قلت له: بای شیء یبدا القائم منکم اذا قام؟ قال: یبدء ببنی شبیه فیقطع ایدیهم لانهم سراق بیت الله عزوجل . (6) از هروی روایت شده است که گفت: به حضرت رضا (ع) عرض کردم یابن رسول الله درباره این حدیث که حضرت صادق (ع) فرمود: هر گاه قائم قیام کرد، بازماندگان کشتگان امام حسین (ع) به کیفر اعمال پدرانشان کشته می شوند چه می فرمایید؟ فرمود: (آری) همینطور است. عرض کردم: پس این که خداوند در قرآن می فرماید: گناه کسی را به پای کسی نمی نویسد، یعنی چه؟ فرمود: آن چه فرموده صحیح است ولی بازماندگان قاتلان امام حسین (ع) از اعمال پدرانشان خرسندند و به آن افتخار می کنند و هر کس از چیزی راضی باشد همچون کسی است که آن را انجام داده است. اگر مردی در مشرق کشته شود و مرد دیگری راضی باشد همچون کسی است که آن را انجام داده است. اگر مردی در مشرق کشته شود و مرد دیگری در مغرب از کشته شدن او خرسند باشد، در نزد خدا شریک جرم قاتل است. علت این که قائم، اولاد قاتلان امام حسین را هنگام ظهورش به قتل می رساند، این است که: آنها از کردار پدرانشان خشنود و راضی هستند. عرض کردم: قائم شما از چه طائفه ای شروع می کند؟ فرمو‌د: از بنی شیبه و دست های آنها را قطع می کند زیرا دزدان خانه خدا در مکه معظمه هستند . پی نوشت: 1- ینابیع الموده ، ص 448 2- بحار الانوار ، ج 51 ، ص 43 3- فرائد السمیطن ، ج 2 ، ص 337 ـ سوره اعراف ، 187 4- اثبات الهدی ، ج 7 ص 49 5- انعام ، آیه 164 6- بحار الانوار ، ج 52 ، ص 313

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد